Gå til innhold

Barnehage -> skole... (noen tanker)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei,

 

dette føles kanskje litt tidlig, men tiden går fort folkens og...dere som har storesøsken til babyene deres har sikkert tenkt en del tanker om dette:

 

I Norges land har det blitt så viktig at barna skal begynne barnehage fortest mulig, slik at de er godt forberedt når de kommer til skolen.

Det jeg lurer på er HVA er det de skal forberedes for? Skolen i Norge er en tragisk historie, det vet alle.

 

Min jente som akkurat blitt 5 år venter allerede på skolestart. Hun er moden som et egg, holdt jeg på å si...Hun er kunnskapstørst og jeg får den oppfattningen av at hun kunne tatt til seg ufattelig mye lærdom hvis bare noen hadde tid å sitte og fóre henne...

Hun har 1,5 år igjen..

Og jeg må si, jeg gruer meg...til å vente så lenge, og etterpå plassere henne på skolebenken, der de det første året egentlig ikke lær seg stort mer enn de siste årene i barnehagen...

 

Og en annen ting: Hva kan vi foreldre gjøre for å få ungene våre til å respektere først og fremst lærerne OG det som det SKAL fokuseres på i skolen; innlæring.

Hvorfor skal en lærer akseptere at barna roper alt fra "du er syyyyk i hodet" til "jevla hore" til dem.

Hvorfor kommer barna til skolen uten å ha spist frokost? Jeg kjenner en lærer som har brød i skuffen sin, "i tilfelle" (i praksis ganske ofte...) noen ikke greier å følge med på undervisningen grunnet tom mage.

Etc etc etc..

 

Ligger alt ansvaret på barnehagen og skolen? D.v.s. i ANDRES hender?

Hvor står vi? Hvor ER vi?

Har vi ikke lyst å delta? Hvorfor ikke? Det er jo våre barn.

Eller er det institusjonenes barn?

 

Får en ekkel følelse av at det vi i praksis gjør er å "adoptere bort" barna våres til Staten, når de er sånn plus minus 1 år...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann...

de lærer faktisk ganske mye mere i første klasse, enn i de siste årene i bhg... bl.a. i følge den nye læreplanen så skal de jo lære å lese i første klasse... har jobbet i bhg og jobber nå i skole... ser MYE forskjell på barna da ja.. selvom selvfølgelig ikke alle barna er like skoleklare så tidlig.... bare et lite innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har førsteklassing som var veldig skolemoden før skolestart, og synes en del av det de gjør på skolen til tider kan være kjederlig, men der må jo vi som foreldre inn å motivere. Det er nok mye lek og morro... men en del viktig læring er det også, matte, norsk og engelsk for å lære noe.

synes det er kjempebra, hadde faktisk trodd at det var mere likt bhg før de begynte.

Det eneste jeg vil oppfordre dere til når det gjelder valg av dette med bhg skole, få inn barnet i en barnehage som ligger innenfor skolekretsen, slik at det kjenner en del baarn når dewt begynner på skolen - for overgangen kan bli enorm hvis ikke!

 

Men uansett så er vi jo heldige i dette landet som har de valgmulighetene vi har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...