rattata Skrevet 11. april 2007 #1 Del Skrevet 11. april 2007 Dette var egentlig et svar til Scindapsus&Maren i en tråd under, men jeg gjentar det i en ny tråd. Et lite hjertesukk til de som er med på å spre kortisonfrykt..... Påstander og anbefalinger til andre mødre om å ikke bruke kortison synes jeg man skal være forsiktig med. Kortison er ikke farlig dersom det brukes riktig og i samråd med lege. Når en lege har skrevet ut kortison, så har han nok gode grunner til det, og da synes ikke jeg man skal sette deg over legens beslutning og fraråde bruk. Hva slags bakgrunnskompetanse har du i såfall for å komme med slike råd?? Har du lest mange forskningsrapporter?? Har du snakket med spesialister på området?? Eksem er en kronisk hudsykdom. Kortison kurerer ikke denne sykdommen, det er derfor eksemet kommer tilbake etter kortere eller lengre tid uten kortison. Men bruken av kortison er basert på at man skal bruke den periodevis for å holde betennelsen i sjakk. Og jeg nevner det igjen: Bruker man kortison riktig og i samråd med lege, er bivirkningene minimale! For mange er det helt nødvendig med kortison, og selv om andre klarer å kontrollere eksemet til barnet med fuktighetskremer, er det andre som er helt avhengig av kortison for at barnet skal ha det nogenlunde bra. Det siste man da trenger da er at andre sprer frykt og gir stakkars mødre dårlig samvittighet for at man gjør det man tror er best for barnet. Selv har jeg en sønn på halvannet år som har vært plaget siden fødselen. I starten hørte jeg på idiotiske råd om naturlige "hokus-pokus"-kremer som "behandler eksemet innenifra og trekker det ut". Det endte med at han ble enda verre. Etter at vi kom til en spesialist klarer vi å holde eksemet nogen lunde i sjakk med daglige oljebad, masse karbamidkrem og smøring av gruppe 3 steroid ved oppbluss av eksem. Poenget mitt er: det som fungerer for deg, er ikke nødvendigvis "oppskriften". Synes det er kjempefint at man forteller om metoder en selv sverger til og deler erfaringer, men vær ydmyk og empatisk nok til å forstå at graden av eksem varierer, og at det som fungerer for deg, fungerer ikke nødvendigvis for andre. Ikke kom med bombardiske utsagn som kan sprer usikkehet og frykt!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8931622-ang-kortisonfrykt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paddin Skrevet 11. april 2007 #2 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg får veldig ofte høre " Kortison er litt skummelt, så det unngår jeg " fra andre foreldre. Kommentarer andre sier uten å tenke seg om og tenker over at kan såre. Men jeg skal love deg at , når man er en mamma som kjemper og gjør alt for at barna skal ha hel hud og klare hverdagen, så er dette veldig vondt å høre. Kunne vi unngått hadde vi selvførgelig gjordt det og det tror jeg ALLE hadde. Vi har forkjelllig grad av eksem alle sammen, samt gode og dårlige perioder. Derfor er jeg enig med rattat - vær forsiktig med å spre frykt om kortison. Cet er ingen som bruker dette fordi dette er "et enkelt" alternativ, for noen er det DET ENESTE. Et lite hjertesukk fra psykisk nedbrutt mor som blir lagt inn på Voksentoppen med sine to barn 16.04.07. DET git meg håp. Takker for at dere er der ute - for det er SÅ godt å snakke ut om dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8931622-ang-kortisonfrykt/#findComment-8931948 Del på andre sider Flere delingsvalg…
eksemmamma Skrevet 13. april 2007 #3 Del Skrevet 13. april 2007 Veldig bra skrevet ! Kjenner oss veldig igjen i dine tanker ja! Det er foreldrene som kjenner barna best og vi må ta avgjørelse om behandling ! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8931622-ang-kortisonfrykt/#findComment-8960086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå