RompeRock Skrevet 11. april 2007 #1 Del Skrevet 11. april 2007 Frøkna her er 7 uker. Jeg har hele tida fullpumpa og gitt på flaske, fordi vi hadde en trøblete start og ikke har fått til amminga. Puppen fungerer visst mer som kos, enn som matfat. Men jeg klarer snart ikke all denne pumpinga lenger! Pumper ca. hver 3. time. Frøkna her er småspist. og spiser ca. hver 2. time. Hun må "rapes", da hun er plaget med en del luft. Innimellom dette må utstyr og flasker vaskes og kokes. Jeg må spise litt. Gjøre litt her hjemme. Så må det pumpes igjen... Og sånn går det. Nå kjenner jeg at all pumpinga tar på; det stresser meg, og jeg har lyst til å kutte ned fra 6-7 ganger i døgnet, til ca. 4 (5 de dagene jeg føler jeg har litt mer tid og overskudd). Og heller erstatte noe av pumpetida med kose- og leketid med snuppa. På den måten får jeg slappa litt mer av også. Det betyr at jeg må gi mme som tillegg et par-3 ganger i døgnet tenker jeg. Men vil melkemengden til slutt forsvinne dersom jeg trapper ned, eller vil den bare minke, men holde seg stabil? Tenker på dette, fordi jeg gjerne vil at hun skal få i seg mer mm enn mme. Og med tanke på at vi en dag kanskje får til amminga (evig optimist). Dette ble litt langt, men håper noen kan svare meg. Og hva ville eventuelt dere gjort? Finnes det forresten andre fullpumpere her? Takk for svar ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 11. april 2007 #2 Del Skrevet 11. april 2007 Hva slags utstyr har du? Elektrisk dobbeltpumpe? UTdrivingsspray? Hvor lenge pumper du hver gang? Tar hun alt du har? Hvor mange pumpesett har du? Du bør ha ihvertfall 4, helst fler. Du trenger ikke koke mellom hver gang, bare vaske i varmt vann, og har du sett Medela sine geniale mikro-poser? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8930714 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRock Skrevet 11. april 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg har medela swing. Kjøpte den før jeg visste jeg skulle bli fullpumper. Har sett på dobbeltpumper, men de blir for dyre Jeg er lettmelka, så tror ikke jeg trenger utdrivingsspray. Jeg stimulerer ved å gni brystknoppene, og så begynner det kjapt å dryppe. Pumper ca.20-30 min i gangen, til jeg har fått med det jeg tror er de siste fete dråpene. Er alltid i forkant, slik at det står noen porsjoner i kjøleskapet. Og hun tar alt jeg har; har ikke overskudd som jeg kan fryse. Har bare ett pumpesett... Har spurt på apotekene i byen her (Molde), som selger pumpene, men de har ingen løse deler å selge til denne pumpa. Mulig jeg kunne bestilt direkte fra medela? Har ikke micro Nå skal vi snart flytte også (til 1. juni), med alt det det krever av rydding og pakking. Og jeg kan ikke se hvor jeg skal få hentet tid, energi og overskudd fra til å få gjort alt. Mener du at jeg absolutt bør fortsette med fullpumpinga? Og hvor lenge? Og hvordan kan jeg eventuelt kombinere pumping og mm, med litt mme som tillegg? Vet du er ammehjelper, og at dere helst ikke vil si noe om mme (;o)), så du er unnskyldt dersom du unnlater å svare. Det er altså ikke snakk om å kutte ut pumpinga, men å kutte litt ned. Men jeg vet ikke... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8931073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 11. april 2007 #4 Del Skrevet 11. april 2007 Jeg synes du bør få deg hjelp til å få lagt barnet til brystet nå. Så kan du pumpe litt og amme litt, det går vel også. Ring ammehjelper! Du kan leie dobbeltpumpe, er det medisinaldepot tilknyttet sykehuset?? Spør helsestasjon eller barsel om hvor du kan leie. Fullpumper du kan du kanskje få det på blå resept (aner ikke om det går an, altså, spør legen!). Ang medela: Holtung (grossisten) har hovedlager på Langhus, Ski. Bor mor i rimelig nærhet, kan hun kanskje hente det direkte også. De har telefonnr. 64 85 03 00. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8931176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRock Skrevet 11. april 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 11. april 2007 Hun har blitt veldig vant til flaska da... Og når jeg legger henne til brystet, føler jeg at bruker meg mer som narresmokk enn som matstasjon. Grunnen til at hun er blitt flaskebarn er at hun hadde et sugeproblem (problemer med å få til vakuum), pga av en stram muskel i halsen og ei lita hake. Vi var 2 uker på sykehus, og der ble det tatt en avgjørelse om å begynne med flaske, for det viktigste var å få i henne mat. Hun hadde rast ned i vekt, og tok ikke igjen fødselsvekta si før 3 uker etter fødsel (ks). I tillegg ble det anbefalt bruk av narresmokk, for å få henne til å trene på sugingen. Pga. alt dette, er jeg livredd for å bare begynne å "bruke" puppen... Er redd hun ike skal få i seg noe/nok, og så rase ned i vekt igjen. Hun er 7 uker, men er ikke akkurat store jenta... Har forresten sjekka angående ammehjelper i Molde, men ser ikke ut til at det er noen. Den nærmeste er visst i Ålesund. Er det mulig å få besøk av ammehjelper? Synes ikke helsesøster var så innmari ålreit... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8931305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Expat Skrevet 11. april 2007 #6 Del Skrevet 11. april 2007 Det nærmeste er kanskje sunndalsøra (antar at det er i sunndal kommune?) Det er ofte mulig å få besøke en ammehjelper. Husk at det er frivillig arbeide vi driver... Men det må du da snakke med vedkommende om. Du finner henne på telefonlista. Uannsett hva du bestemmer deg for er det ditt helt eget personlige valg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8931695 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RompeRock Skrevet 11. april 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 11. april 2007 Tusen takk for at du tar deg tid ) Jeg må tenke og vurdere litt. Aller helst skulle jeg jo ha ammet ) Før fødselen så jeg ikke for meg noe annet. Men noen ganger går det visst ikke helt som man tenker, og ønsker. Skal prøve og legge henne til puppen til neste måltid, og se hva som skjer. Og ha ei flaske klar i kjøleskapet, dersom det skjærer seg og hun bare kaver og vræler seg lilla :o/ Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8931921 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest_1001 Skrevet 12. april 2007 #8 Del Skrevet 12. april 2007 Hei! Jeg vil bare si at du er ikke for sent ute med ammingen! Min tok bare flaske i begynnelsen, rørte ikke puppen i det hele tatt. Men etter noen uker låste jeg meg selv inne på rommet med ham og tilbød ham kun pupp. Tok ca 20 min første gangen før han skjønnte det, og 10 minutt andre gangen. Tredje gangen gikk det vel kanskje 2 minutter. Og etter det var det litt grining og sutring med en gang han ble lagt til i noen dager, men så gikk det over. Har du prøvd med brystskjold? Det er jo en fin overgang fra flaske til pupp? Og etter hvert kan du begynne å klippe av brystskjoldet slik at du går gradvis over til bare pupp? Min venninne sin var 12 uker før han tok puppen. Men hun hadde prøvd en del med brystskjold da... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8942218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
april 06;) + mai 09* Skrevet 12. april 2007 #9 Del Skrevet 12. april 2007 De har jordmødre som jobber som ammeveiledere i Molde, og som kan gi deg god veiledning, samt veldig billig leie av dobbeltpumpe (150 kr i uka, pluss for engangsflaskene- husk å kjøpe to sett slik at du kan pumpe begge puppene samtidig). Har sendt deg PM om dette. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8930406-vet-ikke-hvor-lenge-jeg-klarer-dette-om-pumping-mm-og-mme-n%C3%B8drop-fra-en-sliiiten-pumper-samme-som-sm%C3%A5troll-0-1/#findComment-8944800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå