Januarmamma,tilnr2,FØDEKLAR! Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Min datter blir 2år i august.. Hun har fra rundt 1års alderen vært meget plaget med hoste. Hun får ekstreme hostekuler så hun kaster opp. Dette skjer somregel under soveperioder, under innsomningsfasen el på slutten av soveperioden. Somregel mest når hun legger seg for kvelden, men har også skjedd på dagtid(mest i barnehagen som hun sover ute). Hun er en "snørrunge" og har veldig lett for og brekke seg og spy(pappan var lik). Jeg har trudd som så at det er snørr fra nese som renner bak i svelget og ligger og irriterer og fremprovoserer disse hostekulene. Men kan det være astma?
LKB-medlem Skrevet 6. februar 2008 #3 Skrevet 6. februar 2008 Det er lenge siden dette innlegget (Astma??) ble skrevet, men det er en kjent problemstilling for veldig mange foreldre. Vi var i lignende situasjon for 4 år siden og det tok to år å få hjelp. Jeg for min del måtte skifte jobb, for jeg greide ikke min daværende jobb med to timer søvn hver natt, og man har jo i utgangspunktet ikke krav på sykemelding på bakgrunn av sykdom i familien. Vår sønn fikk akkurat de samme symptomene i ett-års alderen (han er nå 5 1/2 år). Vår daværende fastlege mente det var forkjølelse, og at det ville gå over hver eneste gang vi oppsøkte legehjelp. Når fastlegen ikke var tilstede mente diverse vikarierende leger akkurat det samme. Pga. hoste og oppkast gikk han ned i vekt, og vi var i perioder redde for at barnet skulle være dehydrert når dette hadde pågått en stund og han ikke hadde fått i seg verken vått eller tørt på flere dager. Vi følte vi snakket til veggen på legekontoret. Til slutt byttet vi fastlege midt i en slik periode hvor han var veldig dårlig. DA skjedde det noe. Det tok ham 15 minutter å diagnostisere astmaen, og avgjøre å få ham innlagt på barnesenteret på Ullevål. Der ble han i flere dager og plutselig fikk han behandling og vi fikk informasjon om astma. Det vi fikk vite var typiske symptomer på astma, hadde jo vi fortalt om til legen gang på gang, men for døve ører. Barn med astma har ikke nødvendigvis anfall (som vår lege trodde). Vanlig barneastma preges ofte av hostekuler, som igjen er et resultat av slim i lungene, sammentrekning av luftrør, sensitivitet i slimhinnene, som gjør at det klør og provoserer hosterefleksen osv. Vårt beste våpen mot hostekulene er ikke medisinene, men slimmobilisering, som vi nylig fikk vite om. Slimet irriterer lungene og provoserer hoste, samt at det fører til god godbunn for bakterier og gir lange sykdomsforløp, gjerne med bronkitt, lungebetennelse o.l. Slimmobilisering er øvelser satt sammen, blant annet kalt "Aktiv Syklus", som man lærer hos lungefysioterapeut. Vi har opplevet at dette er noe leger ikke fokuserer særlig på, og ikke informerer om, selv om barnet er innlagt på barnesenteret på Ullevål, SIA, osv. Veldig mange astmatikere går og hoster på gammelt slim, og pådrar seg store infeksjoner og går og hangler veldig lenge, uten å vite noe om hva som er grunnen til det. Jeg synes dette er veldig dårlig av lungelegene, som vet om dette og ikke informerer, og at man istedet gjerne får medisiner som både har mye bivirkninger (prednisolon, m.m.), samt hjelper lite mot slim, når det man trenger er å få tømt lungene. En annen ting som er veldig dumt, er at mange leger ikke hører forskjell på tørr-hoste og slim. Grunnen er jo ofte at slimet ligger på bunnen av lungen og hosten "får ikke tak i det" når man har gått oppreist en stund. Når det gjelder teknikker for slimmobilisering for barn, så er det fysioterapeuter som har tatt doktorgrad i dette, men man kan ikke regne med å få komme til en barne-lungefysioterapeut, som har spesialisert seg på pedagogiske metoder for at barn skal både ha lyst til og greie å utføre disse øvelsene på en morsom måte. Det finnes mange metoder og tilpasset leketøy for dette også. Imidlertid vet de fleste fysioterapeuter nå for tiden om "aktiv syklus" o.l., slik at de er istand til å lære bort prinsippet, så kan man finne på leker rundt det selv. De fleste lungeavdelinger på sykehus har også en spesialisert lunge-fysioterapeut, som kan gi bedre veiledning enn andre fysioterapeuter, og har litt kjennskap til barnelungefysioterapeuters arbeid. Grunnen til at barna med slim i lungene hoster mest på kvelden, er at slimet beveger seg etter tyngdekraften. Når man står, synker det til bunns og blir liggende, og når man legger seg ned, begynner det å bevege seg i andre retninger, og begynner å irritere/klø/kile, slik at hosterefleksen tar til. Imidlertid er luftveiene så hovne at man ikke får det opp på et host eller ti, slik at du får de evinnelige hostekulene som ender i brekninger og gråt. Mange leger anbefaler at man bygger opp senga med puter, slik at barnet nærmest sitter i senga. Vi har aldri opplevd at det har hatt en positiv virkning. Barnet hoster og spyr jo like mye allikevel. Lungefysioterapeuter derimot, anbefaler heller at man jobber med å få opp slimet før leggetid, slik at man har et bedre utgangspunkt når barnet skal sove. Du nevner også at hostekulene også starter opp igjen på slutten av soveperioden, og det kan jeg tenke meg er fordi man da gjerne er litt urolig igjen, og så begynner slimet å bevege seg og irritere. Jeg har irritert meg over manglende informasjon fra helsepersonell omkring dette i mange år, så jeg håper dette kan hjelpe andre i samme situasjon.
partyoffive Skrevet 12. mars 2008 #4 Skrevet 12. mars 2008 Kjære LKB-medlem - for et fantastisk bra innlegg!!! Tusen takk for bra info. Vi har aogså hatt uttalige legebesok som bare har vært jall og prat og dytte unna problemene. Litt slimlosende hoste saft, drikke mye væske, extra hoyde/pute under hodepartiet i sengen og bla. bla. bla...ingenting har hjulpet. Jeg er overbevist om at jenta mi på snart 5 har asthma, men blir avist hver gang. Dette skal jeg virkelig undersoke nærmere. Takk igjen,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå