Gå til innhold

Dere som har blitt gravide ved ivf

Anbefalte innlegg

Hei

Dere er vel naturlig nok ikke så mye her inne lengre, men hvis dere kommer over denne, blir jeg svært takknemlig for svar.

Er det mulig å få vite hvor dere gjorde det? Hva slags hormonbehandling dere fikk?

Var det noen som anbefalte ivf fremfor inseminasjon?

Brukte dere Spindel Mikroskop og hatching?

Er det andre ting som er viktig å tenke over før man bestemmer seg for ivf?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8928862-dere-som-har-blitt-gravide-ved-ivf/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

vi hadde prøvd med 8 forsøk på storkklinikken og jeg ble ikke gravid. De siste to gangene var med hormonbehandling. Vi ble forferdelig slitne av alle disse forsøkene. Økonomisk viste vi ikke hvor vi stod fra måned til måned og jeg måtte ta LH tester og være klar til å reise hele tiden. Det ble en ganske stor belastning. Så da det ble lovlig i DK med IVF bestemte vi oss for det siden sjansen for å bli gravid er mye høyere - også selv om jeg ikke har fått konstatert noen grunn til å ikke kunne bli gravid. Som det er skrevet av andre her på forumet, så koster hvert forsøk vel om lag 50.000 og hormonbehandlingen og egguttakingen er litt av en prøvelse, så det er jo ikke noe man bør gjøre uoverveid.

Vi var heldige. Vi fik det til på første IVF-forsøk og jeg er nå i 10. uke.

Hei!

Jeg har en datter som er laget i Danmark ved hjelp av IVF.

Hun er faktisk laget der FØR det ble lovlig. Det fantes leger som var villige til å se en annen vei eller ikke spørre for mye.

Men nå er det jo fullt lovlig, og bare å stå på :-)

Pleier ikke å vanke på disse sidene lenger, siden jenta mi er snart ett år gammel nå. Men Callmebecka tipset meg om at det var ei her inne som trengte noen råd.

Jeg reiste først veldig mange ganger til Stork. Var gjennom diverse ekstra undersøkelser for å finne ut om det var noe galt med meg, og brukte også hormoner underveis. Det ble aldri funnet noe som kunne være årsaken til problemet, men jeg ble ikke gravid etter x antall turer til Stork. Jeg tror selv at problemet nok var delvis arvelig lav fruktbarhet, kombinert med høy alder. Jeg var 41 år da jeg endelig ble gravid ved hjelp av IVF.

Jeg fikk hormonbehandling på forhånd i form av deregulerende nesespray, så eggstimulerende sprøyter, så eggløsningssprøyte og progesteron stikkpiller til slutt. Hormonbehandlingen ble administrert og fulgt opp av Carsten Trolle, "vennligsinnet" gynekolog her i Oslo. Det var også han som tipset meg om hvor i Danmark de kunne hjelpe meg.

Jeg hadde holdt på ganske lenge før Trolle begynte å snakke om IVF, så det var ikke umiddelbart noe jeg ble anbefalt istedenfor inseminasjon. Men så var jo heller ikke egentlig IVF tillatt/tilgjengelig dengang. Kanskje vil man nå raskere anbefale å gi opp inseminasjon og gå over på IFV, siden det er like tilgjengelig?

Jeg veit ikke hva Spindel Mikroskop og hatching er.

Jeg kjøpte en pakke på tre IVF-forsøk. Ble gravid på andre forsøk.

Hvis det er mere du lurer på (som hva klinikken het feks.) kan du spørre meg direkte, med mail rett til meg, siden jeg ikke er her inne på BIM så ofte. Min mailadresse er [email protected]

Tusen takk for meget utfyllende svar. Det er så godt å høre når noen endleig lykkes :o)

På Nordica slipper man nedreguleringen og begynner rett på stimuleringen. Det gjør påkjenningen minder, det tar kortere tid og lommeboken får bittelitt penere behandling.

Spindel mikroskopet sjekker omkomsomkjedene er intakte. Det er det største problemet med eggene til oss over ungpikealderen. Abortrisikoen kan ved bruk av dette gå ned fra 40 til 14 %.

Egg hatching er en metode som hjelper til å klekke/knekke egget. Pga alder blir eggeskallet hardere. Det gjør at det er mindre sjanse for at det klarer å knekke slik at det kan feste seg. Ved hatching øker sjansen for gravidistet fra 26 til 44 %.

Men, i og med at jeg ikke kan sette i gang med dette før etter neste menstruasjon, tar jeg en siste inseminasjonstur til Nordica før jeg starter.

Det kjennes utrolig godt å kunne angripe alt dette på en ny måte :o)

Hei Anonym

Jeg er også litt sliten nå gitt. Så fint at du kunne dele med meg at du fikk det til på første ivf. Jeg er klar over at det blir en tøffere "reise", men er ikke i tvil om at det er verdt det :o)

Lykke til videre i graviditeten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...