Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei dere

Jeg er litt av en natterangler i natt jeg.. Får ikke sove, ligger bare og tenker på veien videre mot en spire i magen...

Nå lurer jeg på om noen av dere som har vært gjennom et fryseforsøk kan fortelle meg litt om prosessen. Hvor lenge og hva slags medisiner går man på i forkant og etterkant av forsøket? Hvilken dag i syklusen settes egget inn, osv.....

Håper på svar!

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8927912-gangen-i-et-frysefors%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisan,

Jeg holder på å skal gjøre et fryseforsøk i disse dager. Var på ultralyd dag 10 etter mens. Alt så bra ut. I morgen er dag 12 etter mens og da setter jeg eggløsningssprøyten på kvelden. Ringer klinikken søndag for å høre om de to eggene har det bra.... for så å sette de inn mandag.

Har ikke gått på medisiner i forkant, antar at det blir de samme som sist i etterkant ( stikkpille, husker ikke riktig hva de het )

Dette er mitt første fryseforsøk. Har 4 egg liggende i Danmark.

Klokere??

Nekros

Hei vennen min :-) vi to er jo i samme båt etter at vi aborterte i påsken. Nå skal jeg skrive ned det som står i brevet til St. Olavs, om hvordan de skal gjøre det hos meg :-)

TIL DRER SOM SKAL FÅ TILBAKE TINTE EMBRYO I SUBSTITUERT SYKLYS. PROGYNOVA 6.mg

Start med progynova 2mg, 3 tabletter daglig. (6mg) fra dag 1 i første mens. ! tablett morgen, middag og kveld. Den skal du fortsette med helt til du eventuelt får menstruasjon etter forsøk. Blir du gravid skal du fortsette til 10'ende svangerskapsuke. dersom du skal bruke estradot plaster i tillegg skal dette skiftes to ganger i uken.

ULTRALYD DAG 9,10 ELLER 11

Dersom livmorslimhinnen er mer enn 7mm og det ikke er noen store eggposer er det klart for å starte med progestan kapsler. Tidspunkt for oppstart avtales individuelt. 2 kapsler settes vaginalt 3 ganger daglig.. Dag for tilbakeføring av embryo bestemmes individuelt.

Dersom endometriet er tynnere enn 7mm økes progynova til 2mg x 4 i tre dger til, og det skal så gjøres en ny ultralydundersøkelse. Dersom slimhinnen da er tykk nok, dvs over 7mm starter man da med progestan kapsler.

Hvis noen follikler er større enn 10mm anbefaler vi at denne syklusen avbrytes. Dersom slimhinnen fremdeles er for tynn avbrytes denne syklusen.

Ved tilbakesetting er det viktig at du møter med full urinblære, unngå derfor å tisse den siste timen før du skal inn til behandling. Drikk også en halv liter væske. Du fortsetter med progestan kapsler og progynova i samme dose som på dagen for tilbakesetting frem til graviditetstest i urin på dag 14. Dersom du er gravid fortsetter du med begge preparatene frem til uke 10. Progynovadosen skal reduseres i uke 9 til 4 mg. DVS 2 tabletter. disse medisinene blir ikke refundert, og må betales selv.

Hehe, de vart langt herre, men sånn e gangen for nånn av oss på st.olavs vertfaill :-)

Klem fra gamle L...

Åhh, tusen takk, du er vel bare verdens søteste :)

Dette var gull. Jeg har ikke fått så god info fra Ullevål, så dette var bra!

Men du, hvor fort (sånn ca) får du første fryseforsøk? Jeg må vente helt til juni!! Og da håper jeg bare at syklusene blir mest mulig normale slik at jeg får tre mens før juni er omme.. De stenger nemlig i juli...

Uff, det er tungt dette her, synes jeg. Første dag tilbake på jobb i dag, og det er slett ikke lett. Føler et tomrom jeg aldri har følt før og jeg håpet så inderlig at det skulle ordne seg...

Ha en videre god dag, kjære deg!

Klem

Hei igjen vennen min :-)

Følte det samme tomrommet første dagen på jobb jeg også, det var jo tross alt på jobben jeg testet positivt, og på jobben jeg begynte å blø...huff...

Jeg får innsetting i mai dersom jeg vil. Har ikke helt bestemt meg enda, jeg er så sliten av dette jeg. Så vil jeg ikke ødelegge hele sommeren med at det kanskje går i vaskein igjen. Men på St.Olavs er det altså sånn at man får starte på behandlingen på den mensen som kommer nr to, om du skjønner hva jeg mener. Jeg mistet jo forrige uke, fikk mensblødning, så om tre uker fra i dag ca så begynner jeg med medisinene. Men som sagt, jeg er usikker på om kanskje dette er for tidlig. er så redd for at det skal gå galt denne gangen også.

Det er vel kanskje litt lengre kø der du holder til.. Vi skal klare dette vi Lillingønske, det er jeg sikker på!! I August er vi begge gravide og har det bra :-)

Annonse

Hei igjen du...

Åh, jeg håper så inderlig du har rett!! Og jeg har litt håp om at det ordner seg i løpet av sommeren jeg og. Jeg tenker litt som deg jeg og.. Er usikker på om jeg vil la et evt mislykket fryseforsøk "ødelegge" sommerferien.. Nå har vi bare så lyst til å planlegge en skikkelig ferietur og det er jo litt dumt for resultatet av fryseforsøket vil da komme helt på begynnelsen av ferien.. Og da kan det jo enten bli verdens beste ferie eller tvert imot...

Vi får holde hverandre oppdaterte da - dette skal gå bra!!!

Klems

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...