Gå til innhold

KS eller vaginalt ved senere svangerskap

lillepusen

Anbefalte innlegg

Når det er snakk om "valg" av KS eller vaginalt er det alltid snakk om komplikasjoner i nær fremtid, som infeksjoner, senere amming osv, osv. Jeg har hatt to keisersnitt, det ene haste, som var pyton (men jeg gikk ut av sengen samme dag), og det andre nesten planlagt, som var helt greit, bortsett fra at det var slitsomt å ikke kunne bære toåringen i tiden etterpå.

Det som viser seg nå, er at grunnet arret etter disse keisersnittene har jeg nå forliggende morkake, noe som er svært vanlig i sv.skap etter KS, planlagt eller ikke. I påsken begynte jeg å blø, må ta ting med ro i minst en uke, og i dag på etterkontroll-da det ikke sluttet å blø, fikk jeg høre at jeg måtte regne med å bli lagt inn i noen uker før fødselen. Morsomt, med to unger hjemme som ikke trenger ekstra forandring før babyen kommer.

Jeg vet at placenta praevia (morkake nederst i livmoren) også hender hos de som har født vaginalt, eller ikke født, men risikoen ØKER etter KS.

Fortsetter under...

Jeg tror vel egentlig jeg har sagt mitt i debatten, men det er jo interessant det du sier. Du har jo ikke hatt noe valg, og da er det på en måte prisen en må betale for i det hele tatt å få føde et barn. Men jeg synes det kan være greit å ta med seg for de som faktisk har et valg....Jeg var selv med på et keisersnitt en gang, hvor livmoren rett og slett hadde sprekt fordi kvinnen tidligere hadde ks, og arret var et svakt punkt. Alt gikk fint, men ungen hadde jo ene armen ut i bukhulen.....Dette er også en komplikasjon som en eventuelt ikke treffer på før etter ett eller to ks.

Men som jeg har sagt før, så er ks redningen for de aller fleste av dem som tar det, det hindrer skader på både mor og barn. Jeg mener likevel at de som "truer" seg til ks( se debatter på "keisersnitt debatten") bør tenke seg om to ganger før de velger det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...