nick_350097 Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Sønnen vår er 18 måneder og en flott liten gutt MEN han blir aldri klar for å legge seg om kvelden. Vi er konsekvente med fast leggetid, han bader, får grøt, vi roer ned, osv osv men han sovner jo aldri! Han tar selv ofte initiativ til å legge seg og løper inn til sengen sin men der blir det en laaaang sekvens med snurring i sengen, prating, akrobatikk, osv. Jeg synger og synger, er stille, har det mørkt, er konsekvent med å ikke ta ham opp og så, etter ca 1 time, eller som i kveld, 1 time og tyve minutter så sovnet han endelig...Det spiller liten rolle å drøye legging til senere på kvelden. Han sover heller ikke etter kl 14 på dagen. Jeg blir helt gal av å bruke så lang tid. Noen råd? Andre med lignende erfaring? Zzzusi
karimora Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Har absolutt lignende erfaring! Men no er eldste jenta mi fire år og har sovna kjapt etter lesing og kos i laaange tider. Det har i periodar tatt kjempelang tid før ho sovna, men vi har vore fast bestem på å vere hos ho til ho sovna, sjølv om vi innimellom vart frustrerte. Så mi einaste trøst til deg er at det går over! Det einaste som hjalp hos oss, var at EG forandra innstilling, prøvde å tenke på dette som ei avslappingsstund også for meg - og prøvde å ikkje tenkje på alt mulig anna (husarbeid feks) som eg skulle ha gjort. Eg trur nesten eg kan love deg at dersom du no held ut turn-perioden, vil du få ei kortare kosestund også for deg seinare berre med lesing og prat.
Vertigo Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Er helt enig med karimora her. Ens egen innstilling er det avgjørende for hvordan slike leggeseanser oppleves. Her har iPod vært en lifesaver siden den kom i hus. Ellers er det kanskje på tide å enten skyve fram siste sovetid på dagen - f.eks til seneste kl 13, eller å rett og slett begynne selve leggingen litt senere, slik at den ikke vare så lenge. Med eldstejenta brukte jeg gjerne både en time og to i sengen fordi det tok en evighet før hun sovnet. Endret seg ikke før vi først flyttet daghvilen fram til kl9.30 og ikke soving etter kl 12, og så kuttet den ut. Men da var hun rundt to og et halvt. Nå har jeg endret litt syn på denne leggingen, og har funnet ut at jeg ikke orker å bruke hele kvelden på legging. Hvis de ikke roer seg nå etter ti minutter - et kvarter, så går vi ned en tur og venter til de viser tegn på å være trøtte. Med eldstejenta på tre skjer dette sjelden - da må det være noe særskilt som har skjedd den dagen. Enten har hun sovet litt, eller så har hun sukkerkick og finner ikke roen av den grunn. Men minstejenta på 16 mnd skjer det litt oftere. Hvorfor hun ikke sovner til "vanlig" tid vet jeg ikke alltid - men hun gjør det altså ikke. Da går vi ned en tur, og så går vi opp i senga igjen når hun viser tegn på å være trøtt igjen. Før var jeg livredd for å gjøre det slik - de kunne jo bli vante til at de fikk komme opp igjen, at det ble sett på som belønning for å holde seg våken. Men erfaringene så langt med eldstejenta viser at det ikke stemmer for oss i alle fall. Er hun trøtt er det ikke noe hun heller vil enn å sove. Ikke alltid hun har lyst til å gå i sengen i utgangspunktet, men når vi først har kommet dit går det gjerne bare få minutter før hun er i drømmeland.
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2007 #4 Skrevet 6. mai 2007 Kutt ut soving på dagen så går det vel over...?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå