Gå til innhold

noen som har spurt om ks "uten grunn" å fått det??

ღMaria har TO prinsesserღ

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

det er det de kaller babyen når den ligger med ansiktet opp..jeg har jo ikke født før,så vet ikke hva som er vanlig egentlig..men dette er vist ikke vanlig..og KAN gå litt galt da..er visst åsså en tøffere fødsel i vente da..

Tror stjernekikker er sånn at panna kommer først, sånn at ungen kommer på "trynet" liksom...Rart forklart... Men det er mye vanskeligere å få ut barnet da for det tar mye større plass.

Maria, vet ikke hvordan det er å få ks "uten" grunn, du har jo på en måte det også da, det er jo tross alt en flerfødsel samtidig med at tv1 er stjernekikker. Inne på ks-debatten ser det ut som om mange har fått ks selv om de ikke har noe spes grunn, men mange spiller kanskje mer på angst enn det virkelig er. I overkant av 50% av alle tv kommer jo med ks, så legene er nok ganske vant til den problemstillingen. På lhmr måtte jeg sende brev før jeg fikk det innvilget. Og jeg er veldig lettet nå:-)

takk for svar..håper jeg kan få det alså..vil egentlig føde vanlig..men nå vil jeg ikke det lenger..hehe..redd for mine små gullunger vettu,..å siden tv1 er stjernekikker så tror jeg ikke jeg tørr å ta sjansen..

hehe..men må bare høre med legen i morra såklart..

Ja, det er sikkert lurt. Føler liksom at alle som har gått i fødsel her inne, har endt med ks så jeg føler meg ganske sikker på at ks er riktig for meg. Selv om det beste er jo å føde vaginalt, men da slipper jeg det at det skal gå galt med tv2, er det jeg frykter mest. Nærmer seg jo fælt for deg da:-). Magen min er så øm og hard om dagen at det er det som plager meg mest...:-)

Annonse

ja,herrregud..jeg er høygravid om 1 uke..helt sprøtt som tiden har gått..

ja,jeg er enig med deg..er ganske redd for de begge..tv1 pga hun er stjernek og tv2 for hun kan ende opp i hastesnitt..huff..mye å tenke på og jeg hakke tenkt på dette før nå..gud a mei..har dårlig tid jeg jo..

Hei.

Jeg regner med at stjernekikkeren ligger i seteleie.. Det er nok ulik praksis fra sykehus til sykehus om de foretrekker/anbefaler keisersnitt i slike tilfeller, så du må bare spørre på ditt sykehus. Jeg vet også at det er, blandt fagpersonal, ulik mening om dette. Min JM sa at det oftest ble tatt ks når tv1 ikke ligger i hodeleie. Begge mine ligger i sete, og på rikshospitalet hvor jeg skal føde, anbefaler de derimot vaginal fødsel, men valget ligger helt fritt for den gravide. Min svenske svigermor, som også er jm og i utgangspunktet snitt-motstander, anbefalte meg på det sterkeste ks. Med den begrunnelsen som du nevner, nemlig at det kan bli for stor belastning for tv2, og dermed er sjansen for hastekeisersnitt mye større. Etter mye tenking valgte jeg ks, for det siste man vil er jo at noe skal gå galt, og et hastesnitt kan nok oppleves ganske dramatisk tror jeg, både for mor og far. Jeg har en vaginal fødsel bak meg, og tanken på å bli kjørt inn på operasjonsstua for å føde er ganske rar, men det kjennes rett og slett tryggere ut, så jeg forstår deg godt!

Dette ble langt, men jeg håper det ordner seg for deg og at du får innvilget ks. Med tanke på faren for økte komplikasjoner, har jeg vanskelig for å tro at de ikke skulle respektere dine ønsker. Så stå på og ikke gi deg! Lykke til !

Hei Maria.

Skjønner deg godt!!!!!

Men selv om tv1 ligger som stjernekikker nå så er det stor sjanse for at hun snur seg rundt. Venninna mi fødte en liten gutt 7 februar, jeg var med på fødselen. Vakkert. Men hun hadde fått beskjed om at gutten lå som stjernekikker. Et par leger der på ullevåll ville anbefale henne ks fordi det er fare for komplikasjoner når de fødes den veien, men pannen opp. Men andre leger der sa at det var bare ca 5 % som ikke snudde seg under fødsel.

Og lille gutten til venninna mi kom ut den normale veien, så han snudde seg underveis, men da med navlesnoren rundt halsen. Han var ganske blå når han kom ut.

En annen ting som ofte skjer hvis barnet blir født stjernekikker, er at man revner helt til endetarmen......så det høres ikke fristende ut akkuratt.....

Men jeg vet jo at vaginal fødsel er det beste...men jeg skal søke om ks selv.

Har en traumatisk fødsel av sønnen min som endte i vakum og blodoverføring...og en fødsel av et dødt barn. Helt jævelig. Skal bruke de to traumatiske fødselene til å kreve ks denne gangen. Husker ikke noe positivt fra fødsel, bortsett når jeg fikk sønnen min opp på magen.

Men hvis du er i tvil eller redd, så ikke vent nå med å kreve ks. Du er kommet såpass langt at du må si i fra nå.

Har fulgt med på deg her inne...hi hi og det er spennende nå, du nærmer deg med stormskritt.

Var du forresten på det brukt markedet for et par uker siden, som tvilling foreldre foreningen...eller noe sånt holdt? Skulle vært der, men sønnen min spilte håndball kamp, så jeg rakk det ikke......

Nå begynner frustrerte fruer....måååå se.

Vi snakkes, og lykke til med valget....det ordner seg skal du se :-)

Vet ikke hvilken lege du går hos på sykehuset? Jeg gikk til en Berthelsen og han virket veldig omteksom. Jeg spurte aldrig rett ut om å få keisersnitt men han spurte stadig om hva jeg tenkte om det,så for meg virket det ikke som at det skulle være så vanskelig å få det om jeg ville.

Har også et par veninner som har fått ks uten noe spesiell grunn i fredrikstad ( de bare med en).

Lykke til

Annonse

Hei Maria

Ser det er flere her inne med skrekkhistorier om vanskelige fødsler. Forstår godt at de er engstelige for å føde vaginalt, men dette innlegget er bare til deg.

Jeg har født to ganger, er normalt stor og sistemann var 4600 g, så jeg føler jeg virkelig har litt erfaring. I tillegg er jeg lege. Gjør meg absolutt ikke til noen flinkere føder, men jeg har jo vært med på noen fødsler etterhvert.

Det at barnet ligger som stjernekikker betyr at fjeset vender oppover/framover, altså mot magen din og ikke mot ryggen. De ser mot himelen når de kommer. Barn fødes best og vanligvis slik at at de ser mot rompa og ryggen vår i det de kommer ut. Men hvordan barnet ditt ligger nå har absolutt ingen betydning for hvordan det kommer ut. De roterer nemlig i fødselsutgangen(gjennom bekkenet ditt og skjeden din). Dette trenger du ikke å være bekymret for. Det er slik det skal være.

Jeg forstår veldig godt at du begynner å bli spent på fødselen. Når du ikke har født før så virker det skremmende. Keisersnitt virker kanskje som en lettere og mer komplikasjonsfri metode. Det er det ikke!

Når man føder vaginalt er det helt klart risiko for å få noen rifter. Spesielt første gang. De gror så fint. Man blir helt normal igjen. Men ved keisersnitt skjærer man tross alt opp hele magen. Det er fare for infeksjon. Og man har ganrantert en del smerter etterpå grunnet operasjonssåret. Det er mange som har grei erfaring med keisersnitt og det er ikke meningen å skremme noen med det. Men vaginal fødsel er best for deg og ikke minst barna.

Så lenge Tv 1 ligger i hodeleie er det ingen grunn til bekymring. Dette greier du!

Og alle vi andre.

Jeg kjenner flere som har født før og som har født tvillinger. De sier den beste fødselen var tvillingfødselen. Man blir så godt overvåket. Og dersom det skulle bli komplikasjoner er de raske til å gjøre noe med det.

Jeg var hysterisk forrige gang jeg skulle føde siden barnet var så stort og gråt mine modige tårer for keisersnitt og tidlig igangsetting og jeg vet ikke hva. Men jeg hadde en meget klok gynekolog som overtalte meg til å la babyen komme når han ville og vaginalt. Så jeg fødte ti dager på overtid, uten smertestillende og uten annet enn smårifter. Var i kjempeform etter fødselen. (jeg er ganske pysete, slett ingen superwoman)

Ikke hør på alle skrekkhistoriene. Det er liksom ikke så spennende med de helt vanlige fødslene, det er derfor vi ikke hører så mye om dem. Men det er tross alt vanligst at det går bra.

Lykke til uansett. Nå er det ikke lenge igjen. Jeg har 27 dager igjen på min egen nedtelling.

Klem katrine

oioioi..så masse svar jeg har fått...

sarp: jeg har gått mest til berthilsen,men skal ikke dit i dag..men hun jeg skal til i dag er åsså veeeldig koselig..så får prøve meg der åsså da..=)=) hihi..

tuuuusen takk alle sammen for svar..huff,mange tanker i hodet nå ja..men alle svara har hjulpet meg masse på veien..

takk=)=)

Ok, da stemmer ikke tallene inne hos norsk fødselsregister:-). Men er jo bra hvis det er færre, høres så mange ut med overkant av 50% av alle tvillinggravide. Står det i den danske tvillingboken også, men de tallene gjelder vel danmark??

Hei anonym;

leste litt bedre det du skrev nå, og du mente kanskje ikke at det var så mange færre som tar ks enn d jeg mente? Hvor mange mente du forresten? Hvis du ser på linken under her, var det i 2005 16,4% som tok ks, og på tvilling.no står det at kshyppigheten er mer enn det dobbelte enn ved enlinger så da blir det ca 40% hvis jeg skjønner rett?? Skal lete igjennom papirene mine igjen som jeg skrev ut da jeg skrev ønskebrev om ks til sykehuset, finner ikke igjen den linken med tvillinger og kstall, lurer på om den låg under sykehuset innlandet.

I bogen om tvillinger fra 2003, står det at halvdelen av alle tvillinger i Danmark kom til verden med ks, sammenlignet med 16-17% av enkeltfødte. Og i boken dobbelt opp fra 2003 står det at hyppigheten av ks for tvillinger har vært stabil mellom 40-45% gjennom 90-tallet. Dette er ganske gamle tall da.

Ble nesten litt sjokka når jeg leste igjennom den rapporten fra fhi som jeg henviser til, i 2004 tok 64% med barn i seteleie ks, og sykehuset som mente jeg kunne føde vaginalt med begge i seteleie:-o!!

Uff, har hverken lyst til å føde vanlig eller ta ks jeg, men ut må de jo uansett:-). Hvordan skal/vil du føde?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...