Gå til innhold

Nøytralt og godt om fordeler og ulemper med KS vrs vaginal

Anbefalte innlegg

Fra den amerikanske jordmorforeningen:

http://www.midwives.org/newsletter/newsletter/articleTEMP1.asp?ID=97

Her skiller de for en gangs skyld ut tallene for planlagte KS etter mors ønske (dvs planlagt KS hos frisk kvinne) som av naturlige årsaker har langt færre komplikasjoner enn planlagt KS av medisinske årsaker eller haste KS.

Fortsetter under...

Fint at du legger ut dette:)

Jeg sliter med fødselsangst er veldig fram og tilbake med hva jeg skal gjøre med dette. Går til samtale med en Gaia jordmor på Ullevål. Kan ikke si at angsten har blitt noe mindre. Kunne egentlig veldig tenke meg ks, men er så usikker. Vet ikke helt hvordan innlegg dette ble. Noen som vet når det kan være for "sent" å få innvilget ks? Vil et ks påvirke sjansen for å få barn senere? vi brukte en del mnd på denne og vil antagelig ha en til senere.

Sånn jeg har forstått det er sjansen for å få innvilget keisersnitt større jo tidligere du ber om det. "Alle" roper jo på KS uka før fødsel ;-)

Ett KS vil ikke påvirke sjansen for å få et nytt barn senere, men dersom dere planlegger mer enn fire barn bør du vurdere vaginalt. Forskning viser at risikoen for skader på livmor øker ved fire eller fler keisersnitt.

Ellers er det som du ser av linken ingen forskere som sier at vaginal fødsel er bedre. Det er fordeler og ulemper ved begge:

Fordeler ved vaginal: Mindre sjanse for lungetrøbbel hos baby. (Dette minsker dersom KS tas etter uke 39, noe som er standard hvertfall på Riksen i dag)

Ulemper ved vaginal: Større sjanse for fødselstraumer hos mor.

Fordeler ved planlagt KS: Mindre sjanse for fødselsskader (skulder ut av ledd, oksygenmangel osv) hos baby og dødfødsel.

Ulemper ved planlagt KS: Lengre liggetid for mor. (I Norge er liggetiden imidlertid like lang som ukompliserte førstegangsfødsler, 3-4 dager)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...