Gå til innhold

Løfte hodet i mageleie

Anbefalte innlegg

Min lille er 3 mnd 14. april og det virker som hun ligger litt etter med å løfte hodet og overkropp. Når jeg ligger henne på magen kan hun prøve litt, men det løftes ikke så langt opp fra gulvet. Liker helst bare å ligge ansiktet til siden og sutte på hånden. En leke foran hjelper ikke foreløbig, for hun kommer liksom ikke så langt opp at hun ser den. Blir også fort lei og irritert. Føler jeg har vært flink å trene på det nesten daglig. Ser på bilder i bam bladet av babyer på tre måneder som ligger med overkroppen godt opp......er deres babyer kommet så langt opp? Noen som har det slik som meg? Noen gode tips til trening?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8915569-l%C3%B8fte-hodet-i-mageleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Føler heller ikke at min på tre måneder er så sterk i nakken som han burde være når han ligger på magen. Prøver å trene flere ganger om dagen, men han må være i godt humør, ellers ligger han bare og skriker.

Det funker å enten sitte/ligge (jeg altså) sånn at han ser ansiktet mitt og vi har øyekontakt, eller å riste på en leke som lager lyd eller lage bevegelser med hva som helst (hender, en klut osv) sånn at han ser farger og lyd. Da er han ivrigere.

Men etter en liten stund blir det liksom for tungt for ham, og han blir liggende med hodet på siden og sutte på neven, sånn som din, mamma mia1.

Trenger tips jeg også.

Jeg har også en på snart 3mnd som ikke liker å ligge på magen. Så vidt han snur til siden. Hjelper ikke å distrahere med leker. Etter 3 sekunder så er det sutring, 10-15 sekunder så skriker han. Det verste er at han virker fornærmet i en god stund etterpå. Som om han ser på meg og tenker "at du kunne være så slem og la meg ligge der så lenge!"

Han holder hodet fint når vi bærer ham, også når vi bærer han i "fly-stilling" (ligger på magen på armen vår), da holder han hodet. Men ligge på magen på gulvet= full protest. Derfor er jeg nok heller ikke så flink å "trene" ham som jeg skulle.

Ser ikke frem til 3mnd kontrollen. Får nok litt kjeft jeg også.

Annonse

vi fikk tips om å snu stellebordet, slik at han var nesten i vår høyde når han der lå på magen. Trente der hver dag og det ble jammen mye bedre veldig fort. Nå ligger han ikke hver gang lenge av gangen på magen, men koser seg når han gjør det, ser seg selv i speilet og strekker seg etter leker. Prøv stellebord tipset, funket her.

Min lille knott kan ikke fordra å ligge på magen!! Og da kan ikke jeg fordra å legge han sånn heller! Hehe.. han kommer ikke høyt opp når han ligger sånn nei. Men han er ellers sterk i nakken. Her er andre måter jeg trener han på:

1) Bærer han, som nevnt over, som et fly.

2) Han sitter på fanget, og holder hodet alltid selv, selv om d vingler litt fremdeles.

3) Jeg legger meg på ryggen, trekker knærne mot meg, og legger han på magen oppå leggene mine. Da går d fint, for da får han jo underholdning av ansiktet mitt under ;o) Hodet hans og armene hans stikker ut fra knærne mine om dere skjønner.

4) Bærer han som at han skal rape, og han holder hodet selv.

5) Jeg bærer han slik at han sitter med hodet fremover, og lener overkroppen hans litt forover, slik at hodet ikke støttes inntil meg.

Ellers trener jeg armene hans ved å la han sitte oppå det ene låret mitt når jeg står i vannet (på babysvømming), og så holder jeg han i hendene. Så lener han jeg bakover i vannet slik at til og med ørene går under, og drar han sakte opp igjen. Dette er god trening uten at det er for tungt for lille han, siden han nesten blir vektløs i vannet.

Her ble lillegutt bare sur og skrek når vi la han på magen på begynnelsen, så vi var dårlige til det. For å veie opp litt, pleide jeg la han ligge litt på magen på stellekommoden, fordi han liker seg så godt på den. Nå kan vi noen gang la han ligge lenge på magen, og han løfter hodet høyt opp, og noen ganger smiler han til og med mens han ligger på magen. Mens andre ganger blir han fort sur. Vi passer på at vi gjør det når han ikke er sulten eller trøtt, for da går det iallfall ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...