adele85 Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 lurer fælt på dette............. noen som kan svare meg?leste en plass at vi ikke kunne spise det.... kunne jo slått det opp på internett selv gjerne men tenkte det var enklere å bare spørre her inne..
Gjest Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Les om pasteurisering her: http://www.melk.no/Article.aspx?artid=9260&mnu1id=6003&mnu2id=&mnu3id=&mnu4id=
smy & prompegrisen Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Det er når melken som brukes ikke er varmebehandlet for å ta knekken på bakterier osv, derfor bør vi ikke spise den. I EØS er det en regel om at det må stå på pakningen hvis osten ikke er pasteurisert. Kan enten stå "Ikke pasteurisert" eller "laget av upasteurisert melk" eller noe lignende.
*dragonfly* Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Det at melken ikke er varmebehandlet på forhånd i osteproduksjonen er det man kalles for "upasteurisert melk. Det er først og fremst en bakterie ved navn Staphylococcus aureus som kan finnes i upasteuriserte produkter. Er osten laget av upasteurisert melk skal dette stå på ostepakken. Myke og halvmyke oster som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, inneholder pasteurisert melk og kan spises av gravide men bør inntas ferskest mulig.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Myke og halvmyke oster som for eksempel Brie og Camembert - og muggoster som Gorgonzola, --> her jeg hørt av legen min at man ikke skal spise, men de sier så forskjellig ... Sjekk www.matportalen.no sine råd til gravide.
Guttemamma x 3 Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 På matportalen står det at blåmugg- og hvitmuggoster (Brie, Camenbert, Norzola o.s.v.) kan spises hvis de er laget på pasteurisert melk, men som med alt annet pålegg skal de spises ferskest mulig. Alle ostene fra f.eks. Tine er laget på pasteurisert melk. Det er stort sett bare importerte (og dyre) oster som er laget på upasteurisert melk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå