Gjest Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Hørte her om dagen at gravide ikke skal bruke produkter med parabener. Men guri malla! Det er jo parabener i ALT jeg har på badet! Bodylotion, shampo, såpe osv. Hva er det som er farlig med det egentlig? Jeg ble litt småsvett kan du si...
roru Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Parabener er stort sett konserveringsmiddel og tidligerer har de ikke brukt parabener i alt det vi bruker. Parabener er hormoner og har ikke noe i ett preperat å gjøre. Selv tåler jeg ikke parabener og har funnet noen produkter uten og jeg ser alltid etter de når jeg kjøper ting til å bruke på kroppen. Fikk også vaskeservietter fra Pampers og de er proppet fulle av parabener og den pakken vil havne rett i søpla hjemme hos oss. Vil i alle fall ikke bruke preperater med parabener på til babyen min:-)
Gjest Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Det er fortsatt ikke forsket nok på det til at de kan si noe sikkert om potensielle skadevirkninger, men det er i så fall snakk om langtidseffekter. Noen parabener mener man er såpass hormonforstyrrende at de kan redusere fruktbarheten og det frarådes derfor å bruke dem på barn (og kanskje for gravide?). Voksne tåler endel, men barnehuden er sart og tar lettere opp i seg de skadlige stoffene og man vet enda ikke noe om hvilke skader dette på sikt kan gi, eller hvilke mengder soms kal til for at det kan gi skader, det kan gå så mye som en generasjon eller to før an får vite noe om dette og inntil videre er det dermed ikke forbudt å bruke det i produkter og det selges i butikker ol. Så her må en bare bruke skjønn og ta sitt eget valg for hva en foretrekker å gjøre. Jeg er ikke nøye ovenfor meg selv, men supernøye ovenfor ungene, unngår så langt jeg kan produkter med parabener til dem (Babyline og Avene har mye bra uten parabener), på samme måte unngår jeg helst produkter med aspermatan (eller hvordan det nå skrives) og andre unaturlige stoffer.
Gjest Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Det er litt urettferdig å si at ALT med parabener skal gå i søpla.. For vi spiser faktisk mat hver dag som inneholder parabener. Parabener er det samme som konserveringsmidler. Noen produkter inneholder mer andre mindre. Men det finnes retningslinjer for hvilke parabener som er skadelige for oss etc. Mest kjente er propylparaben og isopropylparaben. - Alle produkter i Norge skal være godt merket slik at man kan finne ut av dette på egenhånd. Jeg har en liste over hvilke parabener som er allergifremkallende og hvilke som inneholder hormoner. Kan sende den til deg om det er ønskelig. Ellers kan du lese mer om dette på www.miljoeogsundhed.dk Det som er viktig å huske er at et hudpleieprodukt eller maten vi inntar inneholder nødvendigvis et konserveringsmiddel, ellers hadde det ikke fått den faste formen det har. - Men det trenger naturligvis ikke være skadelig. Håper du ikke ble kjempeengstelig. Mange som tar litt av i denne debatten om parabener og ikke. Men om man bruker litt sunn fornuft så er ikke verden sååå farlig likevel! Ønsker deg lykke til i jakten på de rette parabenene!
Hattifnatt Skrevet 10. april 2007 #5 Skrevet 10. april 2007 Det er en rekke produkter som finnes uten parabener i dag. Disse finner du som regel på helsekostbutikker, med merker som Lavera, Dr. Hauscka og lignende. Som nevnt er Babyline sine babyprodukter fra apoteket veldig bra. Bodyshop sine produkter er som regel desverre IKKE parabenfrie, selv om de skryter av å være så miljøbevisste. Danskene er mer bevisste på dette og har blant annet laget denne siden: http://www.babykemi.dk/Default.aspx?id=173 Her finner du blant annet lister over hormonhermere og allergifremkallende stoffer. Problemet med alle disse stoffene er at vi ikke vet hva de gjør på lang sikt, det er dermed et gigantisk sjansespill noen av disse produsentene driver med. Jeg hadde nylig en skikkelig utrensking av produkter selv, nesten halvparten av alle lotioner, hårstæsj osv gikk i søpla. Jeg var ikke bevisst på dette før og brukte alt mulig av produkter - både på meg og datteren min. Blant annet fant jeg flere av solkremene som kom verst ut i Grønn Hverdags tester, som jeg da har drevet og smurt både meg og datteren min med i hele fjor sommer. Etter alt jeg har lest om dette, har jeg fått så avsmak at jeg ikke klarer å bruke noe slikt lenger. Her leses heretter alle innholdsdeklarasjoner nøye før vi går til innkjøp av nye produkter.
Hattifnatt Skrevet 10. april 2007 #6 Skrevet 10. april 2007 Jeg må forresten komme med en kommentar til, og det er som Seier og Glede sier - det er nesten umulig å komme unna alt. Det eneste man kan gjøre, er å unngå det man kan unngå ved å lese på innholdsdeklarasjonen. Noen tilsetningsstoffer er tross alt naturlige. I enkelte tilfeller er det snakk om å velge det produktet med minst av de farlige stoffene, siden det ikke finnes noen som er helt uten. En paraben er tross alt bedre enn tre. I tillegg til parabener, skal man helst også unngå produkter med formaldehyd, da disse kan virke ekstremt allergifrekallende. Listen over stoffer man bør unngå er lang, så det krever endel å sette seg inn i hvilke produkter som har minst. Lykke til!
Gjest Skrevet 10. april 2007 #7 Skrevet 10. april 2007 Seier og Glede, det hadde vært fint om du kunne sende den listen til meg. Går vel å legge den i postkassen min på BIM? Har aldri gjort dette før.. hehe.. Tuuusen takk iallefall!! Skummelt å begi seg ut i den farlige jungelen med konserveringsmidler. *grøss*
Gjest Skrevet 10. april 2007 #8 Skrevet 10. april 2007 Her er en fantastisk dansk side som du kan gå inn på og bruke som oppslagsverk når det kommer til kosmetikk og hudpleie. http://www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx?node=504 Denne er bedre enn smørbrødlisten jeg nevnte!
BenedicteKS Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Man burde kanskje få øynene opp på andre ting enn parabener. Det er jo også forskjellige parabener...methylparaben er jo utvunnet av naturlige råstoffer som blåbær...finnes i bl.a ost etc. Hva med de nye stoffene de "parabenfri" kremene bruker i stedet som phenoxyethanol og ethylexylglycerin...dette har vist seg at Food and drug administration FAD har gått ut med sterke advarsler mot...de er svært hud irriterende i små mengder samt kan skade nervetrådene ref. http://truthinaging.com/body/fda-warning-on-phenoxyethanol dette synes jeg er mer stressende å tenke på enn noen stoffer jeg får i meg eller ungene får i seg i maten vi spiser. EU komisjonen har jo godkjent methylparaben og ethylparaben og det er gjort mange tester på disse stoffene som viser at det er trygt...men de andre stoffene phenoxyethanol og ethylexylglycerin har de kun gjort få tester på og de viser seg å være skikkelig ille... hilsen frustrert 3 barnsmor
Timalu2012 Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Nå er det jo ganske strenge regler på hva som er lov å selge av kosmetikk i Norge, og parabener er jo det det er forsket mest på og er jo lovlig konserveringsmiddel for at produktene ikke skal bli harske og en bakterie bombe. Men dere som er så redde for parabener hva slags konserveringsmiddel er det dere foretrekker istedenfor? For i de produktene det ikke er parabener er det jo noe annet.
Tjålsi har født en prinsesse Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Det er ikke slik at alle paabener er skadelige. Noen er det, andre ikke. Vanskelig å unngå alt i dagens samfunn.
Apriltroll Skrevet 23. november 2011 #13 Skrevet 23. november 2011 Forbrukerrådet har gjort det langt lettere å sjekke parabener i produkter. De med Iphone kan laste ned en egen app som gjør at man faktisk kan scanne varene for parabener i butikken. Jeg har ikke Iphone, men dersom du liker Forbrukerrådet på Facebook, får du tilgang til hormonsjekk.no, hvor du kan søke eller skrive inn navn på et produkt, og se om det innholder parabener. Genialt! Og veldig lettvint. Og kosmetikkindustrien er selvsagt rasende på dette, for parabenene er jo lov å ha i produkter etter norsk lov...så de vil jo helst at folk ikke skal vite hva de inneholder...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå