petit bisou Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Har forsøkt aktivt i 3 mnd å å bli gravid og har utstyrt meg med disse el-testene - saken er at jeg har jo aldri el i følge testene?! Tester en gang om dagen mellom kl 13-15. Er det mulig å ikke ha el, men likevel mens? Hva er i såfall vanligste årsaker?
mor-igjen Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Du har sikkert hatt eggløsning, men jeg har hørt at en skal teste seg om morgenen, det er da en kan påvise hormonet. stigningen kan også være så kort at du ikke klarer og påvise den med tester.
Frøya79 - dobbel glede :-) Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 I de dagene en forventer EL kan det være lurt å teste både morgen og kveld, for å være sikker på å få med seg stigningen. Jeg har hørt at det kan være lurt å teste om ettermiddagen, fordi EL veldig ofte skjer om kvelden... Ikke lett å bli klok på alt dette!
Dizzie_mortil3 Skrevet 10. april 2007 #4 Skrevet 10. april 2007 Hvis du har helt regelmessig mens har du også sannsynligvis EL. Men man kan ha sykluser uten EL, opptil 20% av syklusene er normalt slik. Da kommer mensen likevel fordi østrogen alene ikke klarer å holde livmorslimhinnen vedlike. (Progesteron er lav fordi det ikke har skjedd noen EL.) Så hvis du virkelig lurer på om du har EL bør du tempe. Når EL skjer, stiger progesteron, og samtidig øker tempen med 0,2-0,5 grader. Evt kan man ta progesteronblodprøve dag 21 i syklus, det er også en god indikator på EL.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå