Gå til innhold

Skal ha konfirmasjon snart...Hjelp !!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal konfirmeres om 4 uker og jeg er sånn smått begynt å tenke på tale....Å tale i forsamlinger er noe av det aller verste jeg gjør,

men pappan er død, så jeg må jo si noen ord selv..

En tale er jo selvsagt individuel, med tanke på innhold....

Men har dere noen tips??

Hvordan få til en morsom tale, eller kanskje en diktversjon?

Ellers andre tips til morsomme ting å gjøre i en konfirmasjon...?

Takk for svar =0)

Skrevet

Hei du, jeg syns ikke du trenger å være så himla morsom jeg, og hvis du har vært mamman hans uten pappan en stund, så er det nok mye du kan si til ham som er viktig om akkurat det. Om det trigger triste ting, så går det ann å fokusere på det som har vært viktig mellom deg og konfirmanten. Det er sjelden en får mulighet til å holde tale til ungene sine, og når han er konfirmant er han kasnkje klar for å få noen voksne betraktninger av deres felles opplevelser, og dine tanker rundt det å bli ungdom og ung voksen. Jeg syns nemlig at konfirmasjonen skal holde sin form, men så er jo jeg en tradisjonsrytter... he he..

Nå vet ikke jeg hva slags forhold du og pappan hadde, men det kan jo hende han ville ha sagt noe på en sånn dag som det ville være naturlig å forsøke å formidle.... Jeg vet jo at du ikke kan snakke for ham, men du ar tanker om hav han kanskje kunne ha sagt og det er om ikke annet en måte å bli kjent med deg på for konfirmanten. Jo eldre ungene blir jo bedre kjent blir vi med dem, og jeg tenker at konfirmasjon er en sånn dag, hvor relasjonene skal stå i sentrum, hva ellers er konfirmasjonen for??

Så kan du jo fortelle ham noe artig dagen etterpå heller...

Er jeg strengesara og kjipejens nå eller???

Jeg håper du og konfimanten får en fin og minnerik dag i alle fall!!

god klem fra

Skrevet

Her ble det skrevet fort og uklart. Jeg mener altså at en konfirmasjonstale godt kan inneholde dine tanker om deres relasjon, fordi det er sjeldent sånne sjanser byr seg. ...(jeg vet at man kan si gode ting til hverandre hver dag, men det er sjelden så mange er vitner).

Dessuten er det er sjeldent at en unge sitter i ro så lenge at man får sagt alt man vil si... he he Også skrev jeg at vi blir bedre kjent med ungene når de blir eldre, men jammen blir de bedre kjent med oss også! Det er flott og utfordrende, og det kan godt markeres på en konfirmasjonsdag.

sånn.... håper du skjønner hva jeg har skrevet.

:-)

Skrevet

Ja jeg skjønner veldig godt hva du mener =0)

Ser jeg skrev morsom ja..hmm....mente jo egentlig ikke at talen skulle være så morsom da...

Takk for tips iallefall, har sittet og letet litt på nettet, og funnet litt der også.

Takk takk dritgrei!=0)

Skrevet

Jeg er enig med Dritgrei, det trenger ikke være så veldig morsomt. Hvis du husker noe om hva han sa som liten om det å bli stor, så passer jo det fint i en konfirmasjon. Noe om hva han har betydd for deg, hvordan dere har holdt sammen, hvilke ønsker du har for ham og fremtiden osv.

Gjør det kort og greit hvis du ikke trives med å holde tale. Det er helt greit å ikke være lang og morsom.

Skrevet

Min tale til min sønn, var et slags resumè på hva han og familien har opplevd i løpet av årene. Snakket både om morsomme og mer alvorlige ting. Men gutten smilte og syntes talen var kjempefin. Det var veldig gøy når han sa... å det der husker jeg, og ga noen tilleggsopplysninger. Da følte jeg at jeg truffet rett på spikeren:-))

Lykke til

Skrevet

Det viktigste du gjør er at du får sagt det som føles godt og riktig for deg å si. Om det er morsomt, trist, eller fylt med andre følelser er jo bare opptil deg å styre. Glem forventninger fra andre, og gjør det du føler deg komfortabel med. Jeg er heller ikke glad i å holde taler i store forsamlinger, men jeg holdt en lang, personlig, alvorlig og morsom tale til min eldste datter da hun ble konfirmert. Det var rett etter skilsmissen min og jeg var ikke i spesielt topp form, men jeg hadde bestemt meg for at dette var det jeg ville. Hallelujah med Leonard Cohen har alltid vært en spesiell sang for meg og min eldste datter, så jeg avsluttet talen med historien bak denne sangen og oss, og så hadde jeg fått en rocka kompis av niesen min til å ta med seg el gitaren sin, og han spilte Hallelujah så det ljomet i lokalet:-) Dette ble en del av gaven min og talen min til henne og gjorde stor suksess:-)

Du er den som kjenner historien deres best så dette blir helt sikkert knallbra:-))

Lykke til!!!

Skrevet

Takk for svar=0)

Jeg tenker så det knaker, skal samle stoff i hodet og sette meg ned for å skrive noe når det nærmer seg....;-)

Har funnet ut av jeg ikke skal være så selvhøytidelig,

det er jo bare kjente til stedet........

Tar gjerne i mot flere tips!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...