Gå til innhold

utmelding av statskirken

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp meldt meg ut av statskirken. Jeg trodde ikke sønnen min var medlem siden han ikke er døpt, men så slo det meg plutselig at han fikk et tilbud om å få fire års boka. Pappaen er ikke medlem. Vi tok ikke i mot tilbudet og jeg ringte aldri for å skjekke ( noe jeg selvfølgelig burde ha gjort), men betyr det at han er medlem, i så fall hvordan? Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Takk for hjelpen. Er jo mildt sagt provoserende spør du meg. Vi har jo tatt ett aktivt valg om å ikke døpe barnet og ønsker ikke at vårt barn skal være medlem.

Skrevet

Ja, det er snodig hvordan dette praktiseres. En venninne av meg som er muslim og som etter hvert fikk norsk statsborgerskap, ble da automatisk medlem av den norske statskirken!! Hun ble kjempeprovosert, fant det til og med ut lenge etterpå ved en tilfeldighet. Ganske utrolig syns nå jeg.

Skrevet

Hvordan sjekker jeg om snuppa mi er medlem? Husker jeg brukte tre uker for å få klart svar, da jeg skulle finne ut om jeg var medlem for 8 år siden. Mannen min er medlem, men snuppa er registrert i Hef, og vi har hatt navnfest. Men det har jo ingen ting å si i praksis.

Så en prest på nyhetene for et par uker siden som klaga over synkende medlemstall, fordi færre døpte barna sine.

Skrevet

Ring kirkekontoret der du bor. tlfnr finner du på kirken.no

Skrevet

Vil bare minne om at hvis du var medlem av statskirken da barnet ditt ble født, blir det også registrert som medlem.

Som aktiv medlem i kirken synes jeg det er feil praksis!

Det burde vært slik at man tok et aktivt valg med å melde seg inn i kirken, ikke at man må styre med å melde seg ut fordi du ikke ante du var innmeldt i utgangspunktet...

Ring til ditt lokale kirkekontor og hør med rutiner der.

Skrevet

Kjenner noen som har meldt barna ut av kirka tre ganger, likevel ble de innkalt til å få bok, he he. De har hele tilden vært medlem i en trosmenighet, og har altså i praksis vært medlem to steder uten å ville det..

Skrevet

Kirkens medlemsregister er en katastrofe.

Jeg har foreldre som ikke var kirkemedlemmer da jeg ble født, jeg er ikke døpt, jeg har aldri meldt meg inn i kirken. Like fullt er jeg utmeldt ikke mindre enn tre ganger. Har nå gjort det til en vane å sende en årlig e-post for å spørre om jeg er medlem ...

Skrevet

Jeg er også ganske så provosert over dette med statskirken. Jeg er ikke kristen, har aldri vært det.

Jeg fikk for 1,5 år siden et brev som på pekte at jeg var registrert både i trossamfunnet jeg tilhører og i statskirken, dette gjaldt både meg og min sønn. I brevet sto det at jeg måtte melde meg ut av mitt trossamfunn og returnere brevet innen en viss dato om jeg fortsatt ønsket at vi skulle være medlem av statskirken! Jeg satte kaffen i halsen og satt der som et levende spørsmålstegn... Hvordan i alledager kunne vi være medlem i statskirken???

Greit nok min mormor var norsk og medlem av statskirken, bestefar var amerikaner og ikke medlem.

Deres 4 barn ble medlem i statskirken da de flyttet hit etter krigen.

Min mor meldte seg ut av statskirken og ble katolikk da hun var rundt 14.

Mamma var katolikk frem til hun kovnerterte til Islam i 1975.

Hun giftet seg med pappa som også var muslim i 1976, jeg ble født i 1977, av muslimske foreldre.

(Så hvordan jeg ble registrert som kristen er et godt spørsmål...)

Jeg giftet meg med en muslimsk mann, og vi fikk vår sønn i 2003 et medlemskap i statskirken var overhode ikke noe vi hadde sett for oss eller ønsket, men alikevel var min sønn ufrivillig kristen de første 3 årene av sitt liv, mens jeg har visst vært kristen i 29 år uten å være klar over det.... O'gremmelse.

Nå er jeg samboer med en norsk mann som ikke har noen religiøs tilknyttning overhode, men han står nok registrert i statskirken han og.. Så vår sønn blir vel automatisk kristen når han blir født i sommer... Huff, gjett om vi kommer til å sørge for å melde han ut så raskt som mulig!!

• 3 uker senere...
Skrevet

Æsj!

Brenn i Hellvete med kristendommen og kirka!

Skrevet

Å, herregud! Vekk med hele statskirka!

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi sitter her med utmeldingspapirene på bordet, og får flere og flere grunner til å melde oss ut av Kirken før ungen kommer. Vi har en kristen menighet vi kan (og ønsker å) melde oss inn i, og jeg tror nok ungen vår blir den første av oss som ikke døpes i Statskirken men i en levende og fungerende kristen menighet.

Det er egentlig veldig trist å se at Kirken roter så mye, og på en måte "mister grepet". Jeg tror det har MYE med at politikerne blander seg slik de gjør. Giske får jo gjøre hva han vil, og så slår han i bordet med at han har jo "80 % av Norges befolkning med seg" (så mange som er medlem av Statskirken). Men det er jo IKKE tilfelle, når så mange som kanskje 60 % av disse ikke engang ønsker å være medlemmer av Kriken...sukk

Nei, tror det er viktig at kristne trossamfunn og kirker får styre og bestemme etter Bibelen, og ikke etter det politikerne finner best for sin politikk.....Jeg ønsker at barnet mitt skal vokse opp med mennesker som ØNSKER å være kristne og bekjenne Jesus, ikke mennesker som blir lurt inn i det....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...