Gå til innhold

Nesespray-farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har "misbrukt" nesespray, i hovedsak Otrivin i 2/3 av svangerskapet. Må bruke for å få sove om natten. Har klart å kutte ned til en gang i døgnet i perioder, men nå mot slutten orker jeg ikke å prøve engang.

Vet at det står på en type nesespray (Xolin) at den ikke skal brukes under svangerskap. Men da jeg skulle kjøpe ny Otrivin sist gang, spurte Apotek-mennesket om jeg hadde sjekket pakningsvedlegget.

Der stod det at det ikke er "farlig" under sangerskap hvis man bruker den som det står på brukerveiledningen.

Da lurer jeg på om det er noen som vet hva som i såfall skulle være farlig for fosteret med å bruke nesespray?

Jeg skjønner at jeg kanskje har ødelagt slimhinnene i nesa for alltid, men hva kan være farlig for fosteret????

Skaden er jo allerede skjedd for meg i såfall, for jeg har jo brukt hver dag nesten, men skulle gjerne visst hva grunnen var til at det er farlig, og hva bivirkningene er?

Noen som har hørt og vet noe om dette?

Skrevet

Vet bare at jeg ahr gjort akkurat det samme som deg.. Jeg er nå nesespraymisbruker på høyt plan og har vært det i flere mndr... Har forstått det slik at det kan være farlig kun for meg selv,eller slimhinnene mine da.. Trodde ikke det hadde noe å si for baby.

Skrevet

Hei!

I sist svangerskap spurte jeg legen om dette. Han sa at det som var faren, var at fødselen kunne starte, pga at nesesprayen fremprovoserte sammentrekninger.(i livmoren)

I dette svangerskapet har jeg hatt en annen lege, hun sa at hun har rådet flere gravide til å bruke nesespray hver kveld før de la seg for å forhindre tett nese og dårlig nattesøvn. Så hva som stemmer vet jeg nå ikke. Men for din del(og min) så er det jo ikke så farlig om fødselen starter=)

Skrevet

Jeg ville ha brukt saltvann for å være på den sikre siden

Skrevet

Okei, det var jo betryggende. Ikke for neseslimhinnene da, men hvis det er fødselen som kan starte er det jo bare å kjøre på :-))

Saltvann bare ler jeg av. Har prøvd i alle varianter uten noe annet resultat enn saltvann rennende ut av nesa, inn i svelget og uten tegn til bedring. Jeg er i alle fall takknemlig for at nesespray er funnet opp!!!!

Skrevet

Nei, saltvann holder desverre ikke i det hele tatt! Merker ikke noen effekt av det jeg heller..

Tror nok ikke det er så farlig med nesespray heller. Legen har ikke sagt noe om det, og jeg har da fortalt at jeg har brukt det tidligere under svangerskapet.

Skrevet

Så merkelig!

Jeg er også nesespray avhengig, har vært det i over ti år!

Legen min sa at det var farlig fordi nesespray kunne gjøre blodårene i morkaka tynnere og dermed gi mindre blodgjennomstrømning til morkaken og det værste som kunne skje var at barnet ble kvalt.. ( det er jo derfor det virker så bra for tette neser, fordi blodårene trekker seg sammen og det dermed blir mer plass til luft).

Jeg har mistet to ganger i ma (ikke for å gjøre deg redd, jeg mistet før 12. uke begge gangene, når man er så langt på vei som deg er det nok ikke like farlig). I journalen min fra den siste maen står det at de fant "tildels tranger spiralarterier (tror jeg det het) i morkaken..Om det kom av nesespray er sikkert ikke veldig sannsynlig, men en bitteliten sjanse er det jo..

Så fra å bruke1 spray i uken har jeg nå brukt 3 stk i løpet av hele denne graviditeten og nå er jeg i uke 32!

Skrevet

Det er ikke noe farlig å bruke nesespray! Legen min sier det er bra å ta det der problemet sitter. jeg har veldig alergi å bruker det masse. pga tett nese. for det er der problemet sitter. bedre å ta det en å bruke en smertestillende osv. det er bare deg selv det går ut over =o)

Så du skal ikke ta dette så tungt =o)

Lykke til!

Skrevet

Hmm, jeg syntes det er rart legene ikke er mer samkjørte jeg..

Skrevet

Jeg har brukt nesespray for voksne mange ganger pr dag i hele svangerskapet. Har ikke mulighet til å puste ellers. Det er ett kjent problem for gravide, både lege og jordmor har gitt meg klare beskjed om å bruke det. Får heller ta styten når jeg hør født. Da kan jeg få kortisonspray som hjelper. Så bare bruk det du, bare deg selv det går utover....

Skrevet

Hei,har oxo vært veldig plaget med tett nese,men har klart og holde meg til saltvann.Men nå siste uken har jeg vært så tett som aldri før,kjempedott i øret!!har da brukt rhinoxen til sønnen min litt,d har hjulpet.Legen min har frarådet meg fra å bruke nesespray,pga av d som blir sagt ovenfor m tynnere blodårer til livmor osv..og fordi man rett og slett vet for lite om skaden den kan gjøre..men så er det andre leger som sier d er greit!!!??utrolig forvirrende at de er så uenige!!!!

Skrevet

Det syntes jeg også Vår:)

Derfor blir det så dumt når noen er veldig bastante og sier at man kan bruke nesespray uten problemer i svangerskapet. Det er sikkert ikke noe problem, men når man ikke vet helt 100% sikkert bør man ikke anbefale å bruke det mener jeg da.

Ettersom jeg var storforbruker av nesespray begge gangene jeg var gravid i fjor og mistet, vil jeg ikke bruke det mer enn nødvendig denne gangen.

Skrevet

Hei,

Jeg har også vært avhengig av nesespray, er i uke 36 nå.

Har brukt mye saltvann i begynnelsen av svangerskapet og dette virket greit, men etter en influensa periode for 2 måneder siden så måtte sterkere saker til. Har pleid å bruke Otrivin, men da jeg hadde influensa og var på apoteket for å kjøpe mer nesespray fikk jeg beskjed av hun som jobbet der at jeg ikke kunne bruke Otrivin når jeg var gravid (uvisst av hvilken grunn - jeg ble så overraska at jeg glemte å spørre..) Jeg måtte i stedet bruke Rhinox. Kjøpte derfor denne i stedet og den virker like fint som Otrivin, selv om jeg ikke helt har klart å skjønne forskjellen på de. Har uansett holdt meg til Rhinox etter dette.

Skrevet

Jeg har prøvd å holde meg sånnn noenlunde til de tidagers-anbefalingene, og prøver å overleve med sånt nesehorn til å skylle nesen med innimellom. Jukser litt i blant med nesespray for barn... jordmora mi sa også at det ikke var farlig.

De saltvannsneseprayene duger iallefall ikke på meg!

Skrevet

Ja legen det til deg elinelinea?

Jeg blir så usikker på hva som er riktig jeg. Jeg har også brukt nesespray i MANGE år og i sommer som var begynte jeg på noe som er på resept for å klare å slutte. Men når jeg ble gravid ville legen min at jeg skulle slutte på den jeg hadde fått på resept og heller bruke den vanlige nesesprayen igjen. Så skal jeg heller prøve igjen når jeg er ferdig med svangerskapet.

jeg har hørt dette med morkaka, men hvis man tenker litt logisk.

Man buker en dose i hvert nesebor om kvelden når man legger seg. Dette skal tas opp i kroppen så skal det gjennom ditt system, renses før det når morkaken og fosteret. Hvor mye av det aktive stoffet kan da være igjen? jeg klarer ikke helt se det, med tanke på alle de barna som vokser opp der foreldere røyker HELE svangerskapet som noen dampmaskiner, eller de som bruker dop. Det er ikke riktig å sammenligne sånne ting for røyk og dop er jo bevist skadelig. Men sett det litt i perspektiv og tenk over alle de tingene vi får i oss som kan påvirke mini i magen. Da kan vi ikke gjøre annet enn å bekymre oss.

Skrevet

Har selv slitt med tette slimhinner i nesa i mange år. Ble operert 2 ganger, siste gang et halv år før graviditeten. Ble endel bedre, men graviditeten startet hele helvete igjen. Det er så ille at nattesøvnen blir spolert, det er skorper, blod og snørr, trykk i hodet og man blir ulidelig sliten av å ha det sånn. Saltvann hjelper IKKE. Vi kan bruke Rhinox fordi den inneholder et annet virkestoff enn Otrivin og andre typer spray. Jeg bruker sikkert 10 nesesprayflasker pr. mnd om ikke flere. Har faktisk ikke noe valg, nesa er ikke bare tett, den er fullstendig komplett tett...ikke mulig å få en strime luft gjennom. De som ikke forstår hvor ille det kan oppleves kan jo stappe sov i ro i hvert nesebor og bruke de døgnet rundt i 9 mnd.....

Tror ikke det er så skadelig annet enn for våres egne slimhinner. Produsentene garderer seg jo sikkert mot søksmål. Det blir som når bomullsklær blir merket med 30 graders vask fra produsenten. Det tåler høyere vask,,,,,men for sikkerhetsskyld merker de det lavere for å gardere seg mot reklamasjoner.

Jeg har det så ille i perioder med tett nese at jeg av og til sier til kjæresten min at det blir med denne ene ungen.....

Skrevet

Hei!

Må berre svare på dette for å oppsummere litt..

Nasespray som slimhinneavsvellande middel finnast med to virkestoff, oksymetazolin (Iliadin og Rhinox) eller xylometazolin (Otrivin, Nazaren, Zymelin, Naso og Xolin). Desse to virkestoffa har same virkningsmekanisme og er likestilte i forhold til virkning, bivirkning og advarsel sjølv om ein vil finne at enkelte produsentar går ut med sterkare anbefalingar enn andre, spesielt i forhold til graviditet og amming. Det er uansett veldig merkeleg at apotekpersonalet (mine tidlegare kollegaer) anbefalar Rhinox framfor Otrivin.

Nasesprayane virkar ved å trekke saman blodårane, og vanleg dosering (1 spray i kvart nasebor 2-3 gongar dagleg) vil i dei fleste tilfeller virke kun lokalt (på naseslimhinnene) og det er dermed liten fare for at resten av kroppen, inkludert livmor/baby, blir påvirka ved "vanleg" bruk. Det anbefalast uansett å begrense bruken til eit minimum, og helst då til den nødvendige sprayen i nasa for å få sove om natta.

Eit alternativ til "vanleg" nasespray og saltvasspray (som mange meiner ikkje virkar) er ein spray som heiter Nazamer. Denne inneheld saltvatn i kombinasjon med eit stoff (dexpantenol) som virkar som ein "bløtgjører" som bind fuktighet slik at tørre naseslimhinner blir "normaliserte". Dexpantenol er eit vitamin og kan trygt brukast av alle (inkludert gravide og ammande). Eg har i alle fall hatt god erfaring med denne og har ikkje hatt behov for annan nasespray i løpet av svangerskapet (er no i veke 27).

Lykke til:-)

Skrevet

Har samme problemet som Cathrine her... Potte tett, ingenting annet en nesespray som funker. Har meget høyt forbruk av nesespray ja.

Har prøvd den Nazamer som Sissimor anbefaler her. Den funket ikke i det heletatt på meg. Var akkurat det samme som å ta saltvannsspray det. NULL virkning.

Har fått beskjed fra legen at jeg skal få kortisonspray når jeg er ferdig med graviditeten, har 23 dager igjen nå, så sprayer i vei jeg

Skrevet

Dette var kjempebra, Sissimor-70! Du har tydeligvis greie på sakene.

Skal ta turen til Apoteket og spørre etter Nazamer i morgen.

Greit å vite at det er like farlig/ufarlig uansett hvilken type man bruker også. (av de vanlige)

Det virker som dette er et tema for veldig mange, så vi får håpe så mange som mulig leser innlegget ditt. Hvis du har jobbet på apotek, så er det vel sannsynlig at du faktisk har bedre greie på detaljene omkring enkelte legemidler enn noen leger har. :-)

Håper samtidig at neseslimhinnene mine har overlevd- og at problemet forsvinner ganske kjapt etter fødsel, som for min del helst skal skje i morgen ;-/

Mvh Hovedinnlegger

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...