Gå til innhold

Hva slags vogn for førstegangsfødende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid med førstemann og har igrunn liten greie på baby-utstyr. Håper det er noen som kan hjelpe meg litt med valg av barne-vogn. Vi bor i byen, men går ofte tur på skogsstier o.l.

Jeg trenger en vogn som kan brukes til "alt", men som først og fremst er praktisk å ta med seg, som kan brukes både til spebarn og til den lille blir litt større og som har adapter til bilsete.

Har kikka litt på nettet på Bugaboo og OTH, og har sett at noen på forumet skryter av TFK jogster.

Jeg syns Bugabooen ser litt klumpete ut med de 4 hjulene, er den det? Er det noen som har gecko/camelon som kan anbefale den ene framfor den andre? På websiden virker ikke forskjellene så store.

OTH virker veldig praktisk, men noen sier at den er lang og litt kronglete å ta seg rundt i byen med. De selger ikke OTH i Skottland her vi bor, så da må jeg i så fall kjøpe den på nettet usett så jeg vil gjerne ha litt +/- sider før jeg tar en avgjørelse.

TFK vet jeg lite om. Kan den brukes både som ligge og sitte vogn? Har den adapter til barnesete?

Blir glad for all tips. På forhånd takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har TFK jogster twist.Er kjempefornøyd.Kan brukes som bagvogn og sportsvogn.I sportsdelen er det nesten full liggestilling.Det eneste negative med den er at den kun er forovervendt.Litt dumt hvis den lille vokser fort ut av/eller vil se mere enn det man gjør i bagen.Mange liker å se barnet når man triller til de er godt over 1 år.Mange barn som føler en trygghet i det og.

Bortsett fra dette er den perfekt.

Er adapter til bilseter ja,ikke sikker på hvilke.

Stor i sittedelen og liten sammenlagt er et pluss.Stødig er den og.Har håndbrems.

Hvis du skal gå mye på ujevnt underlag,anbefales det ikke svingbart fremhjul.Men kjøper du feks TFK jogster ||| kan du kjøpe et ekstra sett med hjul(svingbare)til å bytte ut på feks shopping. Er like ellers de vognene.

Skrevet

Jeg har OTH og er veldig fornøyd med den. Det er jo en relativt stor vogn, hvertfall som sportsvogn. Nå har ikke jeg bagen til den, men skal kjøpte den til nr 2. Den er supergod å trille, både på asfalt og grusveier. Jeg synes ikke den er kronglete å kjøre rundt i byen med, syns den er lett å manøvrere. Minus med den er at den blir lang når den slås sammen, sånn at den tar lengdeplass i bilen. Men den blir veldig flat så det er lett å stasje den bort innendørs (vi har et skap). Sittestillingen kan ikke snus på den slik at den kun er forovervendt. Men hos oss har det null betydning idet lillemor elsker å sitte og titte ut på omgivelsene. Bagen som hører til er 75 cm lang og er dermed relativt stor for ei duovogn. Nå har jeg som sagt ingen erfaring med bagen så jeg vet ikke hvor godt isolert den er. Ut i fra erfaringer fra folk jeg kjenner ville jeg vel ikke anbefale Bugaboo hvis du er litt ute i terrenget og triller. Det er vel først og fremst en byvogn selv om den er veldig god å trille.

Hvis du skal bestille over nettet så vet jeg at mange bestiller fra babyjungle.nl.

Skrevet

Vi er strålende fornøyde med OTH, har byttet til det nå etter først å ha hatt Quinny freestyle 3 xl comfort. Vi vurderte både TFK og OTH. Og vi liker OTHen best av disse to. Synes TFK-en er litt voldsom - den ser enorm ut når den er i bruk spør du meg. Othen er lett å komme fram med i byen også - vi bor i hovedstaden og har null problemer med å bruke den her.

Pluss med oth:

-barnet ligger veldig godt, den er utviklet med tanke på comfort for barnet, så ryggen er "løs" slik at barnet duver med i vognens bevegelser, pluss at ryggen former seg etter barnet

-når du ser vognen i bruk og studerer hvordan barnet ligger forstår man at liggestillingnen i vognen ikke er så skrå som den ser ut om man ser på vognen utenfra, barnet ligger i en behagelig stressless-stilling som skal være mer komfortabel når man triller oppover og nedover bakker enn å ligge helt flatt (se for deg selv hvor ubehagelig det må være å ligge med hodet på skrått bakover i en nedover eller oppoverbakke avhengig av hvilken vei du triller vognen)

-nå får du også kjøpt seteinnlegg som ytterligere øker sittecomforten for de små

-barnet sitter høyere enn i en del andre sportsvogner :-)

-den har ekstremt bra støtdemping

-den er lett, bare 10 kg

-handlekurven under er stor og god og lett tilgjengelig også med sportsdelen på!

-den har titteluke i kalesjen så du kan ha kontakt med barnet når det ligger

-på 2007-modellen er det også kommet et lunere trekk (dog skal ikke dette ha så mye å si da trekket som finnes nå uansett er vindtett)

-du får uv-trekk til vognen som kan brukes om sommeren

-styret er svært godt å holde i og blir slett ikke slarkete slik som det ble på vår quinny

-den er svært lett og utrolig kjapp å legge sammen!

-ikke minst: VI FÅR DEN INN I GOLFEN VÅR!!! Så den er faktisk ikke så grusomt lang sammenslått som TFK-erne vil ha det til, hehe ;-)

OG helt til slutt for deg som ser på vogn til nyfødt: til 2007-modellen er det kommet helt ny bag som er større og enda lunere enn den som har vært. En på barselgruppa mi har også OTH, og gutten hennes var over 73 cm da han var 6 mndr gammel, med andre ord stor for alderen, og de brukte bagen frem til han var 6,5 mndr og ikke ville ligge mer, så det går fint. Det du må vurdere er om du er klar for å ha ham/henne fra deg så tidlig :-)

Skrevet

Vi har OTH, men har ikke tatt den i bruk ennaa da babyen ikke kommer foer i juli. Vi har tatt den paa en trillerunde utenfor blokken vaar og er kjempefornoeyd. Den takler trapper, brostein, gress og grus med glans og man kan trille og snu den med bare en finger. Siden man kan maneuvere den saa lett tror jeg ikke den blir kronglete i byen. Passer fint i vanlige doerer, og vi har klart aa snu den 180 grader i den trange gangen vaar uten aa komme borti veggene. (Det sier litt!)

Bugaboo har jeg hoert fra mange som har, og vi vurderte lenge Bugaboo Gecko. Tror ikke den er klumpete. Vi valgte OTH pga de store hjulene (ville ikke ha de smaa forhjulene selv om det ogsaa finnes vinterhjul) og fordi OTH ogsaa kan brukes som joggevogn. Prisen var ogsaa en faktor i valget--vi sparte en god del paa OTH i forhold.

Et tips: sjekk www.baby-gaga.com for mer info om OTH (heter Mountain Buggy Urban Single utenfor Europa) og Bugaboo.

Skrevet

I england selges vel også vognene under navnet mountain buggy urban. Kanskje dette gjelder skottland også?

OTH er en super vogn. TRiller fantastisk godt både i by og skog.Med de nye bagene tror jeg den er ok som babyvogn også. Er litt dumt at det ikke er regulerbart fotbrett. Har universal bilstoladapter.

Tfk har regulerbart fotbrett og større(bedre) babybag. Har en bilstoladapter til maxi-cosi og en universaladapter. Litt tyngre og større enn oth oppslått, men liten sammenlagt. Kan brukes som både baby og sportsvogn.

Minuset med både TFK og OTH er at de ikke har vendbar sittedel. Der har bugaboo en fordel. Tror ikke den er klumpete å trille, har jo svingbare hjul. Men er vel ikke så god på terreng...Om du kjøper vinterhjulene (ikke svingbare) tåler den vel litt mer. Blir som en mer tradisjonell bagvogn. Og den har stor babybag, 90 cm

Skrevet

Er det noen av dere som vet hvilken av vognene TFK og OTH som har høyest bagdel, altså bagdel som sitter høyest på vogna? Har kun sett TFK sin, og den så ganske høy ut. Håper OTH'en også er det. Mest lyst på den vogna... Jeg er en lang jente med ryggproblemer... Vet at Bugaboo er lav.

Skrevet

Jeg har ikke saa mye aa sammenligne med, men synes selv at bagen paa OTH er ganske hoey. Du kan ogsaa "klipse den paa" litt hoeyere enn der hvor den egentlig skal festes, hvis du skjoenner hva jeg mener. Vet ikke om den da vil "skli ned" noen cm til riktig festested hvis det er en litt tung unge i den, men den virker i allefall ganske godt festet.

Den er i allefall hoeyere enn Bugaboo's bag--det vet jeg sikkert, for den har jeg proevd. En annen positiv ting er at OTH har regulerbar hoeyde i styret--man kan justere det ganske hoeyt.

Lykke til!

Skrevet

Har hatt oth med babybagm og synest den satt høyt. Er selv 1.80 høy og syntes ikke at jeg måtte bøye meg så mye.

Nå har jeg aldri sett TFK og OTH ved siden av hverandre, men tror bagen sitter omtrent like høyt på de to!

Skrevet

2007-modellen til OTH har dessuten en litt større og forbedret bagdel :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...