Gå til innhold

Slik kom vesle Josefine Sofie til verden

Rødtopp75 og to små

Anbefalte innlegg

Klokken fem om morgenen natt til 28. mars våknet jeg av at vannet gikk (etter en kveld med både is og sengekos…). Det var ingen tvil, det strømmet ut. Siden hodet ikke var festet ennå, fikk vi beskjed om å ta en taxi inn for kontroll.

Litt over seks om morgenen kom vi til Ullevål og der ble hjertelyden til knøttet sjekket, deretter om hodet hadde festet seg, noe det viste seg at det hadde. Etterpå ble jeg liggende med ctg-registrering i en halvtimes tid. Siden hodet til knøttet heldigvis var festet fikk vi dra hjem, men med beskjed om at jeg ville bli igangsatt innen to døgn dersom ikke riene meldte seg. I tillegg måtte vi inn til sjekk om infeksjon samme kveld 21.30, dvs. etter svangerskapskurset som vi hadde igjen tre timer av.

I ett-tida på formiddagen la jeg meg for å hvile litt og etter en stund begynte jeg å kjenne noe som kunne ligne på svake menssmerter med 20-30 min mellomrom. Disse kom og forsvant i noen timer framover. Klokken seks dro vi på siste del av svangerskapskurset og under de tre timene kurset varte hadde jeg noe som lignet på menssmerter, de varte ca 30 sek og kom med ca 7-10 min mellomrom. Etter kurset gikk vi opp på Ullevål for å ta en blodprøve for sjekk av mulig infeksjon og en ny ctg-registrering, samt blodtrykksmåling. Alt så fint ut.

Vi gikk hjem og til sengs, men etter knapt halvannen time gav jeg opp. Det gjorde for vondt til at jeg klarte å ligge stille. Jeg tok da en varm dusj. Dette hjalp litt. Deretter ble jeg travende rundt i stuen en stund. Jeg hadde nå rier som varte ca 20-30 sek og de kom 5-6 per 10 min. Ca kl 01:30 ringte jeg sykehuset og fikk snakke med en jordmor. Hun foreslo at jeg skulle ta ett gram paracet for hvis det bare var kynnere ville det hjelpe. Jeg skulle så se det litt an. Jeg prøvde dette, men det hjalp ingen ting. Jeg fikk bare mer og mer vondt så det var nok ekte rier. Jeg lå deretter på sofaen, nå varte riene i ca 30 sek og kom med ca 5 min mellomrom. Noe som også gjorde det ekstra slitsomt var at i pausene skalv jeg ganske mye slik at jeg ikke fikk slappet så mye av. Klokken tre kom Øyvind opp og da sa jeg fra at nå ville jeg dra inn.

Ca klokken 03:30 kom vi inn. Riene gjorde nå så vondt at jeg ikke hadde en sjanse til å snakke mens de pågikk og jeg måtte holde meg i Øyvind. Jordmoren sjekket så åpningen og skjønte at jeg hadde hatt ordentlig vondt fordi jeg hadde allerede fem cm åpning. Siden vi bare var på et undersøkelsesrom og ikke et føderom var det begrenset hva de kunne tilby av smertestillende. Dusjen jeg tok lindret ikke noe denne gangen.

Rundt klokken fem fikk vi endelig et føderom. Det var bra, for jeg hadde følt det litt frustrerende å ha så vondt som jeg hadde og ingen mulighet til å få noe mer smertestillende.

Da vi kom inn på føderommet fikk jeg tilbud om å prøve lystgass og saltvannspapler. Jeg syntes vel egentlig ikke at lystgassen virket noe særlig, men jeg ble ved å bruke den en stund. Den fokuserte jo pusten en del. Fire saltvannspapler ble satt nederst på magen under en ri. Det gjorde fryktelig vondt å få dem og de hjalp ingenting. I ettertid sa jordmoren at dette sannsynligvis var fordi fødselen var kommet så langt som den hadde. Jordmoren sjekket også åpningen rett etter vi var kommet inn på føderommet. Det var full åpning. Jeg hadde gått fra fem cm til full åpning på en drøy time. Det som er mer vanlig er ca en cm mer åpning i timen. I denne perioden hadde riene vært veldig vonde og jeg skalv i alle riepausene. Knøttet måtte imidlertid forbi symfysebenet før det kunne trykkes ut.

I tillegg hadde ikke knøttet rotert slik som det burde ned i bekkenet, så jeg måtte opp og prøve ut ”prekestolen” og rotere med hoftene både mellom og helst også under riene. Det gikk greit, men var ikke alltid så lett å få til når det var som vondest. Heldigvis roterte knøttet noe og etter en stund la jeg meg igjen. Etter en stund, omtrent en time, hadde heldigvis knøttet rotert riktig. I ettertid fikk vi beskjed om at dersom hun ikke hadde rotert hadde det trolig blitt keisersnitt. Jeg fikk heldigvis nå lov til å prøve å presse noe når trangen kom selv om jeg ikke helt var i pressfasen. Det lettet litt.

Ca tre timer etter at vi var kommet inn, var jeg over i pressfasen. Denne perioden var også veldig vond, men det hjalt litt å kunne presse. Jeg holdt mest mulig munnen lukket og presset som en gal. Øyvind sa etterpå at jeg ble rød som en tomat. Etter en stund kunne de se hodet på knøttet under riene. Øyvind tittet litt, men så mest på meg. Etter en relativt kort pressfase kom knøttet ut, alt var fint og vi hadde fått en JENTE. Nå gjorde det ikke vondt lenger og hun ble lagt nesten umiddelbart på brystet mitt. Det var så godt og hun var så lita. Hun var kjempeskjønn og lys våken. De store øynene studerte oss. En merkelig og veldig god opplevelse.

Selve pressfasen tok ca 20 min, og hele fødselen ca 3,5 timer fra vi kom inn (5 cm åpning), men vel ca 7-8 timer fra det begynte å gjøre bra vondt. Veslejenta ble født den 29.03.07, kl. 07:08, tre uker og fem dager før termin. Hun var 2244 gram, 46 cm lang og hadde en hodeomkrets på 32 cm. Vi har kalt henne Josefine Sofie. Det er helt merkelig og fantastisk på en gang å ha blitt mor til henne.

Fortsetter under...

Gratulerer så masse, flott fødselhistorie! Moro og lese hvordan andre opplever fødselen. Bra alt gikk fint!

Vi gleder oss til å se bilder av lillejenta, også håper vi ses snart på treff igjen!

Klem endelig spire i magen og Benedicte

Annonse

Hei.

Gratulerer så masse med den flotte jenta med det flotte navnet. Spennende å lese din historie og at du ble sendt hjem igjen. Men det virket jo som du taklet det veldig fint. Nå er fødselen overstått og dere kan kose dere hjemme alle tre.

...og er det ikke rart hvor fort man glemmer det som var så vondt? For det erstattes jo av noe så fantastisk som ett lite under.

Kos dere og så ses vi vel på treff snart.

Gratulerer så mye med den lille tulla. Flott å høre at alt gikk så bra og at du hadde en fin opplevelse av fødsel! Alltid spennende når det setter igang og hvordan det vil bli.

Kos dere masse sammen, det er som du sier helt merkelig og helt fantastisk på samme tid. Flott navn dere har valgt også!

Gleder meg til å treffe dere på neste treff.

Beste ønsker fra oss

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...