Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvordan sitter de små ved bordet hjemme hos dere? Noen ganger sitter vi på rumpa på stolen, andre ganger ligger vi over bordet og noen ganger kommer bena på bordet.. og ofte løpes det til og fra under måltidet...

Syns det der er litt vanskelig jeg, ønsker jo at han skal sitte fint ved bordet, samtidig som jeg vet at han e for liten til å sitte lenge om gangen. Hadde ikke trodd jeg ville la barnet mitt gå fra for så å komme tilbake å spise mer. Kanskje er fordi han spiser så lite i utgangspunktet,at alt han får i seg er bra.. Også er det noe med å ha det litt hyggelig ved bordet også..

Hvordan gjør dere det?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8898175-april-m%C3%A5ltider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Brødmat kan ikke spises ved bordet her, da får hun ikke i seg noen ting. Så da løper hun rundt i stua med skivene sine.. Men middag spises i høystol, og det går bra. Som regel spiser hun hele måltidet i ett, men hvis vi har dessert, så får hun av og til løpe litt rundt mellom "servering".. Men det kommer av og til litt føtter på bordet her og, og vi prøver alt vi kan å prente inn at det ikke er lov..hehe.. men er visst litt vanskelig å forstå det... :)

Dette var godt å lese! Trodde bare det var gubben og meg som hadde bommet skikkelig på bordskikkdelen av barneoppdragelsen jeg. Vi har et vennepar med en tass som sitter som et tent lys ved bordet mens vi jobber med vår lille turbo. Føttene har vi endelig fått av bordet for godt ( ihvertfall for øyeblikket...hehe) Å ligge uteover bordet høres veldig kjent ut. Også dette med å ønske seg løpeturer.... Å søle for så å tørke opp er super stas...og esktrabonus er nåe mam el pap blir irritert....

Her går det veldig fint etter vi kvittet oss med høystolen.

Emilie kan sitte i ro på stolen i 30 min før middagen er ferdig. Sitter klar å venter på maten hun da. Hun er veldig glad i mat og middagen er høydepunktet hennes :) Hun går ikke fra bordet før fatet er tomt eller hun rister på hodet at nå er det nok.. Tror jeg kan også telle på en hånd de gangene jeg har måttet tørke opp på gulvet etter henne.

Frokosten her går også helt fint. Spør om vi skal lage skive og da løper hun på kjøkkenet og roper jaaaaaaa. Hun får skiven i hånden og løper inn i stuen å setter seg fint ved bordet:)

Det som hjalp oss var at vi fjernet høystolen og hun fikk vanlig stol å sitte på.Da ble det mye gøyere å spise og hun sitter der stolt som en hane :)

Her går det som regel greit, men kun frokost og middag som blir servert på kjøkkenet (lunsj også i helgene da), kvelds får hun foran barnetv. Hun sitter i tripptrappen sin (fortsatt med reim og bøyle) og siden hun er den tregeste til å spise av oss (kan sitte i timesvis for å bli ferdig, begyner å lure på om hun liker kald mat bedre enn varm??) blir vi ikke utsatt for av-stikking. Periodevis har hun prøvd seg på å gni maten nedi bordet, men skjer det mer enn en gang blir måltidet avsluttet, så ser ut til at hun har akseptert at det er ulovlig. Hiver heller aldri maten utover lenger, men må jo tørke gulvet fortsatt, for det er jo ikke alt som holder seg på skjeen/gaffelen helt fra tallerknenen til munnen :o)

Det siste nye, irriterende nå, er at hun plutselig skal etterligne katten når den spiser, dvs spise rett fra tallerkenen med munnen og ikke bruke hender/redskap. Særs usjarmerede syns vi, så vi kjører samme taktikk som med mat-utover-kasting og håper det gir resultater etterhvert...

Her går det greit noen ganger og mindre greit andre ganger.

Me sliter mest med at når dei to andre er ferdige så er hun mett, men det er hun egentlig ikke. Hun vil bare fra bordet for å leke med dei, så her er det vanskelig å få dei to til å begynne å sitte til alle er ferdig.

Bedre sent enn aldig å begynne med det kanskje... hmmm *flaut*

Me spiser av og til frokost og kvelds i stuen her. Men middag spises som regel på kjøkkenet. Sitter i høystol - går greit men hun kan finne på å resise seg og legge seg på kne over bordet eller henger over stolryggen...

Tar en ting av gangen... sitte rumpa og spise fint. Sitte til du er ferdig. hmmm så langt det lar seg gjøre... eg sitter ikke å tvinger henne, når hun har fått nok så kommer gråten og da er det over. Da spiser hun ikke mer...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...