Gå til innhold

Oktober: Ferbers Metode - Avvenning


Lillemann kom 06.10

Anbefalte innlegg

Lillemann var som helt liten kjempeflink på nettene, spiste og sovnet igjen etter amming. Da han ble tre måneder snudde alt seg. Han begynte å tulle med både legging og ville være våken om nettene. Vi måtte bysse han i søvn hver kveld. I tillegg våknet han til mat og så ville ikke sovne igjen, eller våknet enda en gang og ville våkne. Han holdt det gående i to til tre timer på det verste og jeg var fullstendig knekt!

 

Sist søndag bestemte vi oss. Lillemann var nesten 6 mnd og vi bestemte oss for å begynne med avvenning.

Ferbers Metode har vært vellykket for mange i min krets for deres barn og bestemte oss for å følge denne.

Enkelt sagt skal man første kvelden legge barnet som vanlig, si god natt og gå ut. Når barnet gråter skal man først gå inn igjen etter 3 minutter, og slik fortsetter man og ute tiden økes til 5 og så 7 minutter. Andre dag skal man begynne med 5 minutter, så 7 og 9 minutters ute tid. Tredje dag er det 7, 9 og 10 minutter som er utetidene. Trengs flere dager skal utetiden være på 10 minutter fra første stund.

 

Mannen min og jeg hadde stålsatt oss og samarbeidet om det hele. Første kvelden tok det 45 minutter før han sovnet. Gråt så snart vi gikk ut og ville til tider ikke roe seg selv når vi var inne hos ham. Andre kveld brukte vi 15 minutter og tredje kveld var ca lik. I går og i dag la jeg han og han bare pratet med seg selv før han sloknet. Trengte ikke gå inn en gang.

 

Vi fulgte tidene slavisk og gjorde dette også på natten. Han hadde første og andre natt to våke perioder på 15 og 40 minutter. Så tredjenatt sov han natten gjennom. Han begynner dagen kl 0530 eller 0600, men mer kan vi ikke forvente. Jeg er bare sjeleglad og opplagt. Så hadde han et lite tilbakefall, men da var vi borte og kunne ikke benytte metoden. Men i går natt sov han gjennom natten igjen. Vi krysser fingrene for kommende natt også.

 

Jeg støtter i allefall denne metoden selv om det er grusomt å høre lillemann gråte så sårt. Nå er det bare å kverne på dersom han begynner å våkne igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dere som foreldre som bestemmer hvordan dere vil oppdra barnet deres. Dere må gjøre det som føles rett for babyen deres.

 

Personlig ville jeg aldri tatt i bruk den metoden. Jeg er mer av den oppfattning at dersom jenten min sutrer/gråter så er det fordi hun ønsker noe- det være seg kos,pupp,oppmerksomhet, en mammahånd som stryker over pannen hennes, høre mammas stemme som nynner ol. Jeg ville aldri latt jenten min ligge og gråte alene, ikke engang i 1 minutt. Små barn bruker skrik for å uttrykke at dem ønsker noe og da føler jeg at det er min plikt som mor å følge opp skriket ved å tilfredstille barnets behov og ønsker.

 

Vi oppdrar tydeligvis barna våre veldig forskjellig på dette område. Uansett så er det viktigste er at du gjør det som du føler er riktig for gutten din så gjør jeg det som jeg føler er riktig for jenten min.

 

Jeg har veldig lyst til å legge ved en artikkel om dr.Ferbers søvnmetode. Ikke for å prøve å endre din måte å gjøre ting på, men for å gjøre deg oppmerksom på hva "motstanderne" bruker som argumenter for å ikke bruke metoden.Den følger her:

 

 

 

Advarer mot dr. Ferbers søvnmetode: - Forlat ikke et gråtende barn

 

 

Psykolog Sissel Unger og pedagog Anne Carling advarer småbarnsforeldre mot å bruke dr. Ferbers søvnmetode - også kalt "skrikemetoden". - Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarnspsykologi, sier Unger og Carling...

 

Lytt til barnet.

 

Psykolog Sissel Unger (t.h.) og spesialpedagog Anne Carling er sterkt kritiske til å bruke en søvnmetode som går ut på å legge spedbarn på eget rom og la det gråte seg i søvn. - Det er viktig å være hos barnet til det sover godt, sier Unger og Carling.

 

Omstridt søvnmetode.

 

Psykolog Sissel Unger og spesialpedagog Anne Carling har i ti år drevet "MIDTIMELLOM - Forebyggende senter for småbarnsfamilier", og hjulpet mange store og små med søvnvansker. Hun presiserer for babyprat at midtimellomklinikken er mye mer enn bare søvn, men hun føler likevel at det er veldig stort fokus på akkurat dette temaet. De to erfarne terapeutene, som begge tidligere arbeidet ved Barneklinikken på Rikshospitalet, advarer sterkt mot å bruke den såkalte "skrikemetoden" som er utviklet i nyere tid av dr. Richard Ferber ved søvnlaboratoriet i Boston, selv om dette egentlig er en meget eldre søvnmetode.

 

- Gjennom årene har vi tatt i mot veldig mange fortvilte foreldre som har prøvet denne metoden. Skal metoden virke, må den gjennomføres konsekvent i flere dager og netter etter hverandre. Barnet ligger i sengen og gråter så lenge at det til slutt sovner i ren utmattelse, sier Unger og Carling, som har grunnleggende innvendinger:

 

Metoden er helt uforenlig med moderne spedbarns- og småbarnspsykologi. Spedbarnets språk er gråt.

 

Oppbygging av tillit, trygghet og et godt selvbilde er spedbarnspsykologiens viktigste fundamenter. Disse behovene blir nærmest motarbeidet ved denne disiplinære, adferdsterapeutiske metoden.

 

Det strider mot den menneskelige natur at nybakte foreldre skal stå utenfor døren til sine spedbarn og høre dem skrike.

 

Metoden er helt ulogisk. Eksempelvis ved at mor går inn, og så sier at hun er der, for så i neste øyeblikk å forsvinne ut døren igjen. Barn opp til 3 års alder har problemer med å forstå at mennesker de ikke ser eksisterer.

 

Det spørres sjelden etter mulige årsaker til søvnproblemene.

 

- I praksis har vi opplevd at foreldre som kommer til oss har fått en oppskrift på hvordan de skal gå frem, men inni seg har de kjent at dette ikke er riktig følelsesmessig hverken for dem eller for barnet, sier Unger.

 

Usikre foreldre - Vi har også erfaring med at foreldre som har brukt Ferber-metoden har lykkes en tid, men så oppstår søvnforstyrrelser igjen, sier Carling.

 

- Når vi skal møte en familie som ikke sover, vil vi alltid ha begge foreldrene til stede (dersom de er to), og de skal komme uten barn. Vi snakker aldri over hodet på barnet uansett alder, sier Carling og Unger.

 

- Vi begynner alltid med en kartlegging av svangerskap og fødsel, og foreldrenes forhold til egen søvn. Gjennom kartleggingen prøver vi å finne årsaker til søvnproblemene. Ofte er det tre årsaker som utpeker seg: manglende rutiner, usikre foreldre som gjennom sin usikkerhet også skaper uro hos barnet. Ofte kan det også være at barnet av ulike årsaker kan ha hatt en vanskelig start på livet gjennom for eksempel en traumatisk fødsel.

 

 

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja metoden er omstridt, men for oss virket denne veldig bra. Han sover nå gjennom natten og han er mye mer harmonisk på dagtid. Det er både for og imot denne metoden, og alle har selvsagt rett til å velge sin egen vei. Vi har lest mye både for og imot, men valgte likevel dette.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...