Gå til innhold

Kan endoen ha blomstret opp?

Anbefalte innlegg

Jeg ble operert for endo september -05.

De fant litt endo bak livmoren, og egglederne mine var trange.

1.IVF hadde vi juni- 06, og jeg ble gravid.

Mistet dessverre i MA uke 9.

I etterkant har jeg hatt 2 kjemiske graviditeter og 2 negative.

Jeg lurer jo veldig på hvorfor egget ikke vil sitte, da det gikk på 1. forsøk...

Kan alle hormonene gjort at endoen har blomstret opp, og det er derfor det ikke går??

Kanskje noen her inne vet??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8894966-kan-endoen-ha-blomstret-opp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Beklager at jeg ikke kan svare på dine spørsmål. Jeg tok laparaskopi i juni 2006 og fjernet endometriose. Begge mine eggledere var åpne og vi har hatt 4 forsøk AIH i fjor høst og 1 forsøk IVF nå i år uten resultat.

Jeg tenker også på denne endometriosen om det kan ha noe å si for om ting klaffer eller ikke, men jeg har ikke noe svar.

Vi skal i gang med nytt forsøk i juni - skal prøve såkalt flair-up denne gangen for å se om jeg får flere egg ut. ( Kortere tid på medisiner - alt skal være over på 3 uker inkl. uttak/innsett visstnok)

Ønsker deg også lykke til!

Nei det er jammen ikke lett å vite...

Men takk for svar likevel:-)

Jeg får spørre neste gang jeg skal på sykehuset om de kan ha noen formening.

Lykke til med neste forsøk, spennende med noe nytt!

Kanskje det er det som gjør susen???

Hei Sunniva78 =)

Da jeg ble operert for endometriose for 4 år siden fikk jeg beskjed om at det var muligheter for at endoen blomstret opp igjen. Tror det hele kommer an på hvor hardt angrepet man er.

Men gjør som ho over her sier, skriv til legen på endometrioseforeningen, der er de eksperter på sånne ting. Det eneste er at de ikke kan gi et konkret svar uten å ha undersøkt deg.

Hilsen

Annonse

Jeg har skrevet et innlegg til en av legene på endometrioseforeningen sine sider, så får jeg se om han har noen formening om saken...

Jeg var ikke hardt angrepet, men er jo så usikker på hvor mye disse hormonene kan ha å si...

Begynte på hormoner april i fjor, og det er ikke mange mnd uten til nå..

Takk for svar:-)

Det er hormoner i forbindelse med assistert befruktning.

Jeg har vært i "overgangsalderen" to ganger, og i tillegg kommer noen fryseforsøk.

Jeg fikk svar på spm mitt på endometrioseforeningen i dag, og dette skrev legen:

"Hei,

det er snart 2 år siden kirurgi.

Ja, jeg tror det ville være fornuftig med ny lap med evt brenning.

Man blir lettest gravid når endo har minst aktivitet.

Lykke til"

Hmm, ble litt betenkt nå ja, må innrømme det.

Tror jeg skal høre med legene på St.Olavs hva de mener.

Håper hun som opererte meg kan komme med gode råd.

Kan vel innrømme at det ikke frister med ny lap, men hva gjør man ikke for å få ønskebarnet?

Akkurat, ja.. Fikk tilbud om å settes i "overgangsalderen", men slo det fra meg, og sa ja takk til smertestillende i stedet..

Vil absolutt tro at du har bedre sjans til å bli gravid hvis du får ny lap med brenning, og sørge for å bli gravid før det har gått 6 mnd =)

Hvordan er gynekologene på St.Olavs, forresten?? Kommer flyttende til Trondheim til høsten, så jeg lurer litt...

Vel, jeg har ikke så mye erfaring fra selve gynekologisk jeg da, hører jo til ved fertilitetsseksjonen.

Og der er de dyktige i sitt fag.

Føler vel at jeg ikke får så mye oppfølging angående endoen, for jeg synes jo det er rart at den ikke er nevnt i det hele tatt etterhvert som forsøkene raser på...

Så jeg må vel prøve å få klarhet i dette neste gang.

Kunstig overgangsalder er ikke noe særlig nei, men er jo gunstig med tanke på endoen da... Jeg hadde endel bivirkninger, men utrolig hva man tåler!

Spennende med flytting da:-)

Bra de er dyktige på fertilitetsklinikken, men som du sier så er det rart at de ikke nevner endoen..

Dessverre er det ikke alle som får god oppfølging mht endometriose, noe som er meget rart når man sliter med å få barn. Mulig man må presse på sjøl for å få oppfølging, men det skal nå være unødvendig.

Ja, flytting blir spennende, men det er ikke helt 100% avklart enda, men H*Å*P*E*R veldig ;-)

Ja, jeg synes også det er rart, er jo endoen som er grunnen til at vi er i denne prosessen her...

Men jeg gir meg ikke før jeg får svar jeg:-)

Trondheim er en super by å bo i forresten, jeg flyttet selv hit i 2000, er opprinnelig fra Ålesund.

Og jeg tviler på at vi noengang flytter herfra!

Så du har mine beste anbefalninger;-)

Annonse

• 1 år senere...

Hei Sunniva78:o)

Jeg har også endo og legene ved Ullevål mente at det hadde helt klart sammenheng med at det ikke har festet seg til nå. Hadde en operasjon i 2004, og fikk derfor tilbud om ny operasjon nå i høst som jeg tok. I tillegg fjernet de muskelknuter og en cyste.

Legene ved fertitilitetsssakjonen på St.Olavs mener at det ikke har noen sammenheng, så de er altså uenige her.

Også i forhold til hvor mye muskelknuter påvirker i forhold til både å bli gravid og å oppleve SA/MA. En professor ved AHUS sa til meg:

"De lærde strides veldig"...................

Prøver å gå litt min egen vei etter 4 år i IVF gamet, 5 innsettinger med en kjemisk graviditet og en SA som eneste resultat. tror litt på å oppsøke eller snakke med flere leger;o).

Har ennå ikke blitt gravid på egnehånd etter operasjonen, men gir ikke opp. Skal også ha en omgang med pergo-kur før sommeren engang.

Det er mulig at hormonene kan få endoen til å blusse opp, men har ikke hatt veldig stor betydning i mitt tilfelle.

Klem og lykke til videre da:o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...