Gå til innhold

6-8ukers kontroll...??

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei.. Jeg fødte for litt over 3uker siden, og har bestilt time til etterkontroll. Ble bl.a klippet og sydd i forbindelse med fødselen. Er jo greit å sjekke at alt er blitt normalt igjen.Og har en mann som håper at alt ser fint ut nedentil:) Men tingen er at jeg er så lei av å bli sjekket og tatt på nedentil av ukjente folk, følte det som veldig brutalt-selv om det jo var helt nødvendig. er sliten etter alt stresset rundt fødselen. Håpet i det minste på en kvinnelig lege/jordmor e.l men jeg måtte ha den mannlige fastlegen min. Hvis ikke måtte jeg bli henvist til gynokolog, og det skal vel litt til.Men tror fastlegen pleide ha med en sykepleier også, så det hjelper jo litt da. Men har aldri blitt sjekket nedentil av fastlegen min, bare fått sjekka de vanlige tingene.. Og vi har liksom fått en vennskapelig tone, selv om han jo er proffesjonell i faget sitt.

Har mest lyst å avbestille timen, for jeg har så lite lyst.. Føler det gikk ok å bli "sett" på under fødselen, men nå etterpå blir det bare flaut. Huff, jeg må jo bare sjerpe meg og klare dette også:) men noen med erfaring på dette?? Har jeg krav på noe? Vurderte å skifte fastlege,slik at en kvinnelig lege kunne utføre dette..men vet ikke om det går pga at det var den mannlige fastlegen jeg gikk til uder svangerskapet(+jordmor) så han må vel følge meg opp på dette også? Håper noen kan komme med gode råd ang.dette temaet.. Og ja, jeg signerer med anonym takk! ;)

Fortsetter under...

Hei

Du har jo krav på å skifte fastlege om du vil, men jeg vet ikke om jeg hadde gjort det pga en kontroll, om han er ok ellers.

Om du synes det er ubehagelig med vanlig lege, kan du kanskje få han til å skrive henvisning til en gynekolog. Dette har jeg faktisk vurdert i forbindelse med min kontroll, da jeg vil ha en "proff" til å se på mine sting. Min fastlege er helt ok og kvinne, men føler jeg tvil, så ber jeg om henvisning. Det er ikke vanskelig å få hos min lege i hvertfall.

Man skal føle seg komfortabel ved en slik kontroll og jeg håper du finner en god løsning for deg. Ønsker deg lykke til.

Du kan jo evt. få JM til å se på det, hvis du føler det er enklere å gå til henne? Leser at du gikk til JM under svangerskapet, kanskje hun kan ta en etterkontroll?

Jeg fikk også en del sting etter fødselen, men min fastlege hadde tenkt å hoppe over hele GU fordi det ikke lenger er obligatorisk med en undersøkelse. Jeg hadde ikke noen komplikasjoner med stingene og regnet med at alt var OK, men det er jo ikke så lett å si ettersom kroppen ikke helt har kommet seg 6 uker etter fødselen, så jeg fikk henne i hvert fall til å ta en utvendig kikk der nede. Et par uker senere bestilte jeg time hos JM for etterkontroll fordi jeg ikke var fornøyd med prevensjonen legen hadde skrevet ut til meg og da fikk jeg tilbud om gynekologisk undersøkelse samtidig. Nå valgte jeg ikke å ta det så det ble bare en samtaletime.

Jeg bytta i sin tid til kvinnelig lege nettopp fordi jeg hadde blitt gravid og det føltes best da. Er glad for det nå, for jeg revna en del under fødselen og det har ikke grodd som det skal, og det er kjipt nok om ikke en mann skal undersøke det og påpeke hva som har gått galt og hva som må gjøre også. Må nok inn og gjøre alt på nytt :-/ Så jeg ville ha bytta, føles det ikke komfortabelt så skal man ikke gjøre det, men sjekkes må man jo. Du må ikke ha samme fastlege bare fordi du hadde han i svangerskapet, jeg bytta midt i.

Lykke til!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...