Gå til innhold

skyssesyk, kan noen hjelpe meg


november2baby

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er gravid i 8,4 uker, har hatt blødning helt fra uke 5 til og med nå.

Har gått til lege flere ganger, hun vil sende meg til ul etter påske.

Fra når jeg var i uke5, fikk jeg vite en står meg ganske nær, som jeg må se hverdag,har fått skyssesyk. Jeg spurte ikke legen om det, fordi jeg tenkte ikke på om jeg kan bli smitte, siden jeg kommer ikke til å bruke samme glass eller ting sammen med hun som har skyeesyke.

Men fra noen dager siden fikk jeg VELDIG vondt i hals, i dag er så vondt jeg ikke kan svelge. spølsmål mitt er hvis jeg er blitt smittet, er det farlig får fostere? er det noe med disse blødningen å gjøre? kan fostere død, pga jeg har skyssesyk? vet noen om det? føler ikke så mye gravid i dag, bare vondt hals. HJELP!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt kyssesyken selv for 10 år siden og det var alvorlige saker. Kan ikke svare deg på om det er farlig for fosteret men det kan jo være farlig for deg så da antar jeg at det kan bli farlig for fosteret også. Jeg ville tatt kontakt m legevakten eller Volvat i dag, da får du svar umiddelbart. Det fikk i allefall jeg. Det koster litt å dra til Volvat men det er helsen din det gjelder og den kan du ikke sette en pris på:) Og så slipper du venting.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om kyssesyken er skadelig for den lille eller ikke, men jeg ville absolutt ha tatt kontakt med lege for å få sjekket om det er det du har fått og hvor vidt det er skadelig eller ikke.

Jeg har selv hatt kyssesyken, leveren ble da veldig angrepet og jeg var utrolig dårlig i mange uker. Ble faktisk ikke helt frisk før etter ca.6 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Takk for svar! Jeg lurer på hva var symptomer når dere hadde det? Hvorlett kan man få smitte?

Jeg merker bare veldig vondt hals, ikke føler noe ubehag på elles,(har blødning). Tenker også om er det halsbrann, som noen snakker om gravide? Men skal ta ringe legevakt med en gang likevel, håper de finner ut det ikke er skyssesyk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var høyfebril og var medtatt i mange dager før jeg gikk til lege.........fikk ikke i meg mat og besvimte når jeg reiste meg opp. Hadde ikke vondt i halsen men det er det vanlig å ha. Fikk også noe utslett. Men for all del -ikke ta Paracet el Ibux før du har snakket m lege fordi man har nedsatt leverfunksjon når man har kyssesyken og leveren klarer ikke å bryte ned medikamentet. Du sier du har vond hals -kjenner du ikke forskjell om du har halsbrann el om det er typisk forkjølelsesvondt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Dette kan godt være en forkjølelse. Jeg hadde kyssesyken for en del år siden jeg også. Jeg fikk ein ekstrem hodepine og feber som kom over natta. La meg ned på sofaen og kom meg ikke opp på 3mnd. Jeg tror nok at om det hadde vært kyssesyken, så hadde du blitt slått ut med en gang. Men for all del! Det er veldig forskjellig hvordan det slår ut på folk.Det er også rart hvordan man blir smittet. Ingen som jeg vet om ble smittet av meg, og jeg aner ikke hvordan jeg fikk det. Har også hørt at man er mest smittsom før det har slått ut. Men det er nok viktig å være på den sikre siden. Vil tro at det kan være alvorlig om man er gravid i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

når jeg hadde kyssesyka hadde jeg kun vondt i halsen. hadde ikke feber engang....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

jeg kan ikke svare deg på hvorvidt det er farlig for fosteret eller ikke

men jeg kan anbefale deg å gå inn på www.lommelegen.no

der står det mye rart finner sikkert noe der...

 

lykke til både med UL og sykdommen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk kyssesyken var jeg sammen m en fyr som ikke fikk det til tross for evt dråpesmitte. Har hørt at menn kan være bærere av sykdommen, dvs smitte andre men trenger ikke få det selv. Det tror jeg skjedde m meg..... Mange kan også ha hatt sykdommen uten at det var farlig for de, de fikk ingen symptomer og har aldri visst om det, men har fått antistoffer (et tegn på at man har hatt det i kroppen) påvist hos lege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

Jeg har kommet tilbake fra Volvat. Tok blod prøve,det er ikke kyssesyk:) Jeg er så glad når jeg var på veien tilbake, nesten vil synge:)

Jeg har faktisk spurte lege om det er farlig for fosteret hvis man er blitt smittet av kyssesyk, han menner det er ikke noe farlig i det hele tatt.

Mummm...

 

Takk for alle tilbakemedlinger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...