Gå til innhold

Annenhver helg???? Er det nok??

Me&Minime

Anbefalte innlegg

Heisann.. Har hatt en diskusjon med barnefaren, som har gjort at jeg har fått han helt i halsen.. Dette var ang. samvær etter det første året.. Jeg mente at vi da kunne ha en "vanlig" avtale på at han skulle ha barnet annenhver helg.. Han svar på det var at det var han overhodet ikke innterressert i, for han ville ha henne mer.. Hvor mye mer kan han egentlig kreve?? Ser det er mange her inne som snakker om annenhver helg, er det ikke det som er vanlig?? Faren sier han ikke har tenkt å være noe avlastning for meg, når jeg trenger en fri-helg.. Blir så jævlig provosert av han.. Urrk.

Fortsetter under...

Han kan godt få henne mer, men det kommer an på hvor gammel ho er da, og hvor mye han har hatt henne til nå. Vanlig er annenhver helg og en kveld i uka.

du får hilse ham og si det at du kan gjerne få ha henne mer, bare fint for meg å få så mye avlastning.... Det var da en kommentar å komme med... Hva mener han da, avlaster han ikke deg ved å ha henne annenhver helg?

Barnefaren til mitt lille nurk har innbildt seg at han skal ha henne annenhver uke.. Og d e nåkka som eg veit at ikkje blir å skje, d e ikkje bra for et lite barn å ikkje ha et fast holdepunkt/hjem i livet sitt.

Sånn som eg har forstått d så e annenhver uke, og en dag i uka alt han kan kreve, resten av samværet uten om d, bestemmer du...

Har også fått beskjed om å ikkje signere på de papirene på sykehuset..

Vi har avtalt 3 deger i uken ca 1-2 timer når hun er nyfødt. så senere blir det anenhver helg og 1 dag i uken kan jeg tenke meg.. pappaeen her og vil ha henne mer, men det er ikke aktuelt. kan ike ha han hengende herhos meg hver dag då kommer jeg til å bli gaaaal.. gleder meg til han kan ha henne hos seg slik at vi ikek trenger omgås så mye..

jeg har en datter på 3 år, og når pappaen fikk vite at han skulle bli far ...ville han aldri snakke mer med meg og aldri se barnet... jeg ble jo skuffet, men dette skulle jeg klare selv!

da jeg var 7 mnd på vei fikk jeg melding om at han ville være med alikevel, (da hadde jeg ikke hørt noe fra han før) vi pratet litt men d ble med d...

jeg fikk ei nydelig jente 5 dager før termin og meldte og ga han all informasjon om datteren hans.

Det gikk to mnd før jeg fikk noe svar og da ville han at mora skulle få se barnebarnet sitt.

Jeg stillte opp tenkte at han var tross alt faren ,og det var min datters andre familie.

men det startet et fordelings helvete!!!!

Han skulle ha henne mer og han skulle ha pappapermisjon og det var ikke måte på krav....

d har vært mye frem og tilbake men da tuva var ca 2 år roet det seg og nå har han henne annen hver helg fre-søn!

vi bor en time kjøring fra hverandre, og han arbeider fullt så det har ikke blitt noen ukedager, og kommer nok ikke til å bli det heller. jeg har alltid vært snill og latt han hatt henne ei langhelg nå og da når han har spurt, og jeg tror han har sjønt at han har det ganske fritt og greit, men det kan ta tid men alt ordner seg som regel:)

Annonse

Har hatt en del samtaler rundt dette temaet, og fått vite følgende av min familierådgiver:

En tommelfingerregel er at barnet ikke skal overnatte borte fra mor lenger enn 1 døgn per år(alder).. dvs 1år 1 døgn osv.. Fordelingen må da også foregå deretter.. Dette er fordi barnet ikke har det tidsperspektivet vi har, og har vanskelig for å skjønne at "mor kommer om 2 dager".

Annenhver helg og en dag i uken- ordningen er ialllefall noe jeg tenker mer på som en løsning for senere.

Det første året kommer alt samværet til å foregå med meg tilstede (et par timer alene når det passer seg slik da), så kommer vi til å utvikle avtalen i samarbeid med rådgiver etterhvert som hun vokser til.

Familierådgivning er forresten en gratistjeneste som utføres av de fleste kommuner.. Min jm anbefalte det for meg og jeg har bare positive opplevelser fra samtalene! (far må ikke være med)

hvis noen er intresert i det så gå å sjekk sidene til aleneforeldreforeningen. der står hvordan det anbefales at samvær skal fordeles på babyer/ små barn under 3 år. det er anbefalt fra barneombudet.

jeg kommer til å forholdet meg til de retningslinjene som barneombudet anbefaler å jeg kommer ikke til å fire på kravene en tomme.

men så er det snakk om lengre avstander å en far som ikke er kompetent til å ta ansvar for barn i mitt tilfelle

Veldig enig med motorrypa!! Har lest på barneombudets sider og på aleneforeningen at de første 3 årene anbefales det ikke lange samvær borte fra hovedomsorger, og dette kommer heller ikke jeg til å fire en tomme på! Ungens ve og vel kommer absolutt først, og dessuten kommer det helt ann på fars deltagelse fra fødsel og utover, om de i det hele tatt kjenner hverandre.

Hvor gammelt er dette barnet egentlig? Det er ganske slitsomt for et lite barn å dele seg mellom foreldre, og etter yngre det er, etter verre er det. Jeg er førskolelærer og jobber i barnehage, så dette vet jeg mye om! Mange barn som sliter big time! Men samtidig kommer det VELDIG mye an på foreldrene, barnet selv og de rundt. Kanskje du kan snakke med de som jobber i barnehagen til barnet ditt? (Dette er jo et ikke-tema hvis barnet er under 1 år...) De har MYE kompetanse og kjenner barnet ditt godt :)

For barnet sin del er det jo fint at pappa vil delta så mye, og det må da være bedre for deg også? Min barnepappa bor i England, så jeg har ikke sjans for noe avlastning, og barnet får ikke bli kjent med ham.

Lykke til da :)

Tusen takk for alle tilbakemld folkens.. Godt å se at det er flee som tenker som meg.. Annenhver helg er liksom det jeg har sett for meg oxo, men når han protesterte på det, blei jeg redd for at han kunne komme kreve mye mer.. Vil jo seff at barnet skal kjenne sin far, men oxo at det har et stabilt hjem og bli kastet fram og tilbake mellom foreldrene.. Skal skjekke de sidene og vurdere sterkt rådgivning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...