Gå til innhold

Mme og avføring...

Anbefalte innlegg

Gutten min får Nan1 med litt malt. Nå har han ikke bæsja på to dager... Ser ikke ut til at det plager han, men på hs ble jeg fortalt at når man gir mme skal det ikke gå mer enn maks 2 dager mellom hver bæsjebleie. Kan jo liksom ikke tvinge han til det heller da... Noen som vet/har tips??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8883549-mme-og-avf%C3%B8ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

prøv å ta tempen på han-de sa på sykehuset at det stimulere han til å bæsje:-)funka på våre tvillinger.det går gjerne flere dager før de bæsjer,men nå har jeg fullammet til i dag,prøver mme fra i dag av for de er ikke fornøyde lenger.

Bruke sviske saft. Jeg har brukt det etter anbefaling fra legen fra snuppa var 6 uker.

Funker fint :)

Jenta mi begynte ikke å bæsje selv før hun var ca 4 mnd (inførte fastere føde) og jeg har hjulpet henne hver dag. Så jeg har litt erfaring... ;)

ting du kan gjøre for å få han til å bæsje.

Prevantivt:

Bruk svisker eller fenikkel-te til måltid (løsere mage). Minifom har også en løsende effekt på magen.

Malt kan virke mot sin hensikt noen ganger. Barna kan få luft i magen av malt.

Lett stimuli:

Masser magen, med klokken eller/og gjør sykkelbevegelser med beina (stimulerer tarmene til å jobbe).

Litt mer konkret stimuli:

Bruk tempen eller en Q-tip i endetarmen, og før den forsiktig inn og ut en liten stund. Det stimulerer "bæsjenervene". husk å bruke olje. Når du har gjort dette, tar du beina og trykker knærna mot magen, hold der i noen sek. Prøv dette noen ganger og dersom det ikke kommer bæsj, så stimulerer du med temp/Q-tip igjen.

Gutten min spiser også mme,og får malt, men jeg gir han 1 god teskje blandet med melka 3-4 ganger i døgnet(de første måltidene fra morgenen av og utover).Nå har han bæsja et par ganger hver dag de siste 4-5 dagene, så vi er fornøyd!

Før vi ble tipset om malt og begynte med det, så hadde han store problemer med å bæsje- gikk faktisk 5 dager en gang. han har kollikk i tillegg,så det ble ganske ille den gangen....Vi måtte ofte hjelpe han med å stimuere endetarmen med febermåler og olje, men sluttet med det,for resultatet kan fort bli at tarmene slutter å jobbe selv...at man må fortsette å stimulere på den måten. det var da det gikk 5 dager før neste bæsj kom!Ellers har vi god erfaring med å massere magen med klokken, særlig på magens venstre side der tykktarmen ligger og ned mot tissen(der endetarmen blir på en måte).da hjelper man tarmene med å jobbe:)Herlig dere!:)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...