Gå til innhold

møtet med den nyfødte

Anbefalte innlegg

jeg skal etter all sannsynlighet få planlagt keisersnitt. Har født vanlig en gang, og selv om jeg gjerne vil ha keisersnitt denne gangen (gikk veldig mye i stykker forrige gang, og vil ikke ta sjansen igjen, det kan med stor sannsynlighet gå enda verre), føler jeg litt sorg over det. Vil så gjerne få babyen opp på magen med en gang. Hvorfor kan man egentlig ikke det? Eller kan man? Noen god grunn hvis man ikke kan, hvis det ikke er noe galt umiddelbart? Noen med erfaring?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/8883283-m%C3%B8tet-med-den-nyf%C3%B8dte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ganske kjølig inne på operasjonsstuen, ihvertfall for en naken og nyfødt baby. Babyen skal dessuten veies, måles, gjøres ren etc. Dette får pappa gjøre sammen med jordmor og barnepleier, mens magen din blir sydd sammen. Så lenge du ligger på operasjonsbordet og det jobbes med magen din er det heller ikke plass til at du kan få babyen oppå. Men trøst deg med at så snart du er ferdig og trilles inn på overvåking får du mest sannsynlig ha babyen hos deg hele tiden. Det fikk ihvertfall jeg, og det tok ikke så lang tid fra de gikk ut med babyen og til jeg også var ferdig sammenlappet.

Når jeg fikk nr 1 så var det hasekeisersnitt 7 uker før tiden og han ble tatt ut med en gang og kjørt opp til prematur-avdelingen. Fikk ikke sett han før det hadde gått en del timer. Var helt forferdelig.

Denne gangen er det planlagt keisersnitt 16 dager før termin og jeg håper jeg får lagt han opp til meg med en gang. Skal helt klart spørre om det når jeg skal snakke med legen dagen før inngrepet. Krysser fingrene for at jeg får se han med en gang!!

jeg hadde et hastesnitt som gikk veldig fint der vi fikk to nydelige gutter.

Jeg fikk den ene på bryste mens pappan fikk den andre i armene med en gang. Tror det er vanlig så lenge barn og mor er i stand til det.

Har hatt 2 planlagte snitt.Og ved begge snittene så skjedde følgnde:

Ungen ble hentet ut, raskt tatt bort til et undersøkelsesbord (jeg kunne se det -det kan du evt. be om å få gjøre) hvor den "vanlige" hurtige sjekken blir tatt, så ble barnet lagt i et pledd og lagt inntil meg - altså inntil overkroppen min, slik at jeg virkelig kunne studere ansiktet, stryke, klappe, snuse og lukte ca 5-10 minutter,så spurte de om det var ok at JM og Pappa tok med barnet for stell og påkledning mens jeg ble sydd... det var HELT OK for meg - for jeg visste jo at JEG ville få barnet mesteparten av tiden på barsel - at Pappa'n og barnet fikk litt tid bare for seg selv så (ser) jeg bare på som positivt!!!

Etter 1. snittet fikk jeg barnet opp til intensiven (postoperativ) etter ca 2 timer - da var "kravet" at spinal'en skulle være helt ute, etter 2. snitt (ett år siden) så fikk jeg mann og barn opp til int. med en gang etter at jeg kom dit selv, ca 30-45 min etter at jenta var ute (sambo følte seg nesten litt snytt; han hadde vært med på veiing, måling, og vasket henne litt, og så fram til en liten stund bare "ham og henne", men så ble han beordret opp til meg...)

Så om alt går etter planen så skulle det ikke være noe i veien for at du får hilst ordentlig på babyen etter snittet!!!

Du kan jo evt. ta en liten prat med Føden, og uttrykke ønsket om å få en ordentlig god "hilsestund" inne på operasjonsstua!

Masse lykke til!!!

Annonse

hei. Jeg vil bare takke for spørsmålet ditt, jeg er i samme situasjon. Har født og fikk store innvendige skader, som legene er redd skal bli verre ved neste fødsel... Som deg gruer jeg meg, da valget om ks ikke nødv er mitt eget. Lykke lykke til!

Babyer tatt med ks har større sjanse for å ha fostervann i lungene når de kommer ut, og må derfor suges med en gang (de som har det da). Min hadde misfarget fostervann i lungene, han var veldig stressa (igangsatt fødsel som endte i hastesnitt).

=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...