Gå til innhold

Treg mage

Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, her er det full stopp gitt... Leser jo at det er helt naturlig med treg mage grunnet hormoner som påvirker muskulaturen i magen slik at den (og tarmene) "slapper av", men når gir det seg? Jeg er i 11. uke. Varer det hele svangerskapet? Og har noen tips om hva en kan spise for å få fart på sakene? Evt. Hva en bør holde seg unna?

Bollemagehilsen

Fortsetter under...

Jeg har slitt med det i alle mine 5 svangerskap, og nå i mitt 6. også. Det er viktig å få i seg nok drikke, litt mosjon skader ikke, alt som vanligvis hjelper som rosiner, svisker , linfrø, youghurt, biola, kiwi, raspet eple, grove meltyper i brød o.l. Problemet er bare at i alle fall min kropp er ikke helt som vanlig når jeg er gravid, og reagerer ikke helt på samme måte. Nå sliter jeg med kvalme og oppkast, og det er mye av det jeg burde fått i meg, som jeg kaster opp av. Jeg må rett og slett ta avføringstabletter en gang i uka omtrent, ellers får det andre følger, som hemorider. Men hvis du klarer å få i deg en del av dette over, så skal det ikke være noe problem.

Jeg sliter også med treg mage. Har gjort det stort sett hele tiden dette svangerskapet. Fint tips du kommer med Nicco. Har heldigvis bare 2 uker igjen. Svisker har fungert veldig bra for meg, samt det å drikke mye vann. Fikk også beskjed av legen min at det ikke skadet litt om jeg var litt aktiv... :-)

Kjenner meg igjen ja! det har blitt bedre nå¨enn det var på begynnelsen, det kan jo være en trøst....(Er i uke 22 nå)

Jeg har et råd som hjelper meg og som har hjulpet hvert svangerskap (dette er mitt fjerde). Det er å kjøpe fiberrik (klibrød som du får på de fleste vanlige dagligvarebutikker) med solsikke og spise to på morgenen med ost og kiwi! Resten av kiwien spiser jeg til slutt! Kiwi skal også være litt bra for fordøyelsen.Disse klibrødene er kjempegode med brunost også, men det er jo ganske søtt da. Dessuten drikker jeg masse vann og spiser mye frukt. Lager smoothie med ananas og det jeg ellers har av frukt, og det gir god smøring...... Prøv en blanding av gulrøtter og ananas... Det smaker faktisk veldig godt, synes jeg.

Lykke til.

Annonse

Sukker stopper fordøyelsen, og trekker også til seg væske så det bør du unngå. Også aspartam er vist å ha samme effekt hos gravide.

Mange reagerer på lactose som er sukkeret i melk, det gjør at tarmen jobber saktere, dette er noe som skjer kun i svangerskap hvorfor vet man ennå ikke.

Farris er det i tester vist at hjelper, man vet ikke helt om det er mineralene eller kullsyren, men det funker, helst naturlig eller den med smak.

Krydder som hjelper fordøyelsen igang er:

Kanel

Kardemomme , grønne hele kardemommer er fine i mat også i grøt

Chili

Spisskummen

Karve

Hvitløk og løk kan også hjelpe igang fordøyelsen med at de stimulerer de rette magesaftene til å sette igang.

Kiwi,Grapefrukt,Appellsin setter også igang i tilleg har de sunne fibre som hjelper på og inneholder syre og væske .

Mange har også hjelp av spinat og sennepsfrøblad.

Olje smører og hjelper.Mange får god effekt av og ta 1 ekstra kapsel av omega3 .

ellers så er et par spiseskjeer olivenolje i maten eller på fastende mage om morgenenofte hjelp. Noe som også er sundt for hjerte,muskler og tarmen.

Ofte kan det å bytte ut smør med olje i maten være hjelp også.

Du skal drikke min 1 liter mere vann i døgnet de første 3 månedene enn før.

Minst 4 liter vann fra uke 14 er anbefalt. Blodet øker i volum, du får også støre lunger og fordamper derfor også mere fuktighet, i tillegg til at du svetter mere og andre ting. Dette er i tilleg til annet du drikker, derfor få de fleste for lite væske i seg , noe som igjen fører til at tarmewn trekker ut mere fukt fra maten og resultatet er forstoppelse.

Linfrø er veldig effektivt men da må du også drikke minst 7 dl vann til, eller vann og juice.

Kaffe er også lett mageregulerende, mange har gor effekt av en kopp på fastende mage eller etter middag.

Drikker du ikke kaffe til vanlig er dette nok ekstra effektivt og du trenger kansje bare 1/2 dl som starthjelp. Grønn te er også effektivt, men det må være fersk grønnte i løsvekt, posete er som regel ikke så effektivt da den er gammel.

Nok drikke er det viktigste, men det kan godt ta et par dager før effekten kommer, da væsken må trenge igjennom, og tarmen tar opp fuktighet hele tiden, så derfor blir det tørrere og tørrere til lengre tiden går.. derfor er olje fint til å smøre og sette fart på ting , sammen med mye drikke.

Masse ferske grønnsaker og frukt er også bra da det innerholder enzymer som bryter ned matenmer effektivt samtidig som fiber hjelper tarmen til å jobbe efektivt med å flytte ting fremover..

lykke til.

Kiwi hjelper godt. Biola også.

Linfrø, svisker og andre "tørre" varer trekker til seg fuktighet. Legg det i bløt over natten (gjerne i et vanlig vannglass). Drikk gjerne "bløtevannet" også.

Ellers er det viktig å drikke nok. Drikk når du føler deg litt tørst, ikke vent! Vann og fruktjuice er bra saker.

Dersom du får forstoppelse eller skal en plass der du ikke er sikker på å få spise det du trenger for å ha passe bløt avføring (f. eks til utlandet), er det lurt å ha med seg en flaske Dupolac eller Lactulose. Det er en tyktflytende drikk som smører tarmen. Helt ufarlig og effektivt. Ta to-tre ss flere ganger for dag. Fåes på apoteket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...