Gå til innhold

En uke igjen til røntgen-kontroll av hofta!!;)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fredag den trettende skal vi endelig få tatt rtg av hofta..så kan vi forhåpentligvis få dette ut av verden!

snakket med min kjære jordmor i stallen her om dagen, og hun fortalte at det hadde skjedd et likt tilfelle på barsel nå - barnelegen hadde kjent et knep på to dagers kontrollen, ul viste umodent, og da barneortopeden hadde kontrollert hofta 3 dagen var den stabillisert seg - og puta ble seponert!! det var jo da denne barne ortopeden som var sykemeldt da vi var der - og mest sannsynlig ville jo det samme skjedd m oss pga hofta var stabil 3 dag..

Jaja, da får vi bare vente og se - får ikke ro inni meg før rtg er tatt!

GOD PÅSKE TIL DERE ALLE!

Klemmer fra Hannah og

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lykke til på rtg! Håper det ordner seg og at der slipper masse pes med det.

Skrevet

Masse masse LYKKE til i dag. Håper at alt har ordnet seg med hoften til lillegullet.

Skrevet

Hei igjen og takk;)

var på rtg idag, men får ikke svar før vi skal til ortoped til tirsdag..uff, hører jo de andre mødrene her inne fikk svaret med engang..

men Lotta 82: du fortalte at din datter fikk på puta da hun var 1 mnd..var du på en kontroll, eller hvordan fant de ut at hun trengte pute..??

Skrevet

Hun ble innkalt automatisk pga seteleie. 1 mnd etter fødsel. Synes det va rart de ikke kunne sjekke det med en gang. Nå er det bare 13 dager igjen til vi skal på sykehuset. Er kjempespent.

Skrevet

takk for det Lotte82;) sommerfugler i maven her jeg sitter..våknet flere ganger i natt...men skal bli deilig å forhåpentligvis bli ferdig med dette her..ALT har jo vært normalt etter 4 levedøgn - da fikk jeg jo beskjed av barnelegen at hofta hadde stabilisert seg..Men da var jo allerede putebehandlingen satt igang..

Ennå er det INGEN ortoped som har undersøkt hoftene hennes, men han vi skal til i dag, snakket vi med 3 dag på barsel og han sa det var en veldig forebyggende behandling..

forhåpentligvis kommer jeg inn hit og skriver et gledesrop senere idag..og får da inderlig håpe det;)

Ha en fin dag sa lenge, klemmer fra hannah og

Skrevet

Når skal du være der ? Nå er det bare 9 dager til vi skal på sykehuset...Håper inderlig hun slipper pute mer..og det gjelder lillepia di også

Skrevet

Som sagt har vi fått en talentløs oppfølging = ingen oppfølging med denne hofta..og i dag toppet det seg. Skulle på kontroll til ortoped idag for å få svar på rtg som ble tatt fredag..ikke overraskende hadde det skjedd en glipp og denne ortopeden som var den samme som vi pratet med på barsel, og som egentlig ikke har noe med barneortopedi å gjøre, beklaget at vi hadde fått en bomtur, men at vi måtte komme tilbake mandag når barneortopeden var tilstede.. han tok en titt på rtg bildene da, og sa at det så helt normalt ut, MEN han ville at vi skulle ta den avsluttende kontrollen med barneortopeden til mandag..jeg fortalte som det var at jeg hadde selv avsluttet putebehandlingen etter 2 mnd. Han støttet meg i dette og forsto det veldig godt!! han sa faktisk at det var bra, pga han forsto at vi ikke har fått oppfølging i det hele tatt....

men på rtg bildene så jeg at den ene hofta hadde en vinkel på 25 og den andre på 27..skjønner ikke de vinklene jeg..er så mange vinkler man kan måle..!!

men JIPPI!!!! HANNAH FÅR LUFTE STOMPEN TIL SOMMEREN;)

ER SÅ LYKKELIG;)

Skrevet

Så dumt da !!! Hadde blitt sur:( men det nytter vel lite å være sur får ikke mer hjelp for det. Så hun har ikke brukt puten i den siste tiden altså?

Skrevet

Ja, men samtidig så var det kanskje en fordel..for nå ser de iallefall TYDELIG at det har blitt gjort en glipp i systemet, ikke sant..

Var hos fysioterapeut på helsestasjon idag da, og hun tok den kliniske testen og "friskemeldte" henne..hun sa også det at hiun hadde faktisk tatt den kneppeprøven på Hannah første gangen vi var på kontroll hos henne og hadde den gangen ikke kjent noe galt hun heller..men hun regnet med at sykehuset ville avslutte behandlingen de...

Nei, Hannah brukte puta kun de første 6-8 ukene..jeg valgte dette fordi ALT tydet på at hun ikke behøvde den.. men jeg har hele tiden hatt i bakhodet - tenk om hun trenger den...så har vært kaos i hodet mitt, men jeg valgte som sagt å ta sjansen..men har lest så mye om det, så følte at det var trygt..

Jeg anbefaler ingen å gjøre dette selv, men jeg anbefaler alle med putebarn om å være kritisk til helsevesenet - for det skjer en voldsom overbehandling..og man kan fange opp tegn på at man kanskje kan avslutte behandlingen før.., og iallefall ha den av og kose masse i løpet av dagen..;)

Skrevet

ja :) eg kjenne eg glede meg og grue meg kjempemasse til vi skal på sykehuset nå !!! Krysser fingrene for at hun skal slippe puten noe mere. Eg forstår heller ikkje så mye av de gradene..Lillepia mi har hofteleddysplasi på venstre hofte med 46 *..aner ikke hva det vil si !!! noen som vet ?

Skrevet

Skjønner deg godt, men det går nok bra! putebehandlingen er veldig effektiv når de settes igang så tidlig;)

Ultralyd tas de første månedene, ved 3-4 måneders alder begynner røntgen å bli aktuelt. Ultralyd viser brusk og røntgen viser skjelettet. De måler to ulike vinkler på disse undersøkelsene..mener å ha lest at 46 grader faller under lett dysplasi..

ULTRALYD: måler alfavinkelen

Normal vinkel: 60 grader

Umoden hofte: 50 - 59 grader

Hoftedysplasi: 43 - 49

Hofteluddsluksasjon: vinkel< 43

RØNTGEN: måler acetabulumvinkelen

Normalt under 30 grader

Skrevet

Lillepia skal ta røntgen om 1 uke..da er hun 4.5 mnd gammel. Er så spent. Takk for all informasjon. Hvor har du funnet alt dette ?

Skrevet

Jeg har som sagt ikke hatt oppfølging, så har lest veldig mye på dette her;) er andre vinkler det er snakk om noen ganger også, men i Hannahs tilfelle målte de acetabulum..vi fikk ikke svar på rtg med engang, men noen får det..

Masse lykke til..!!

Skrevet

Vi fikk ikke svar på rtg med engang, men så selv vinklene og måtte selv finne ut av hvilke vinkel det var.. får ordentlig avsluttende kontroll til mandag;)

• 2 uker senere...
Skrevet

heisann..på torsdag fikk vi av puten !!!! kjempedeilig..tror ikke hun har forstått at hun kan bevege beina så masse hun vil enda, men !!! det kommer vel..Hun ligge forsatt med bena utover...

Skrevet

GRATULERE SÅ MASSE LOTTE!!! ;)))

tenker jeg snuppa er fornøyd!

Skrevet

ja hun er strålende fornøyd, men tror ikke det har gått opp for henne at hun kan bevege seg så mye enda. Håper hun begynner å sprelle masse...jeg var sån i skyene at jeg helt glemte ut å spørre om fysioterapi time av legen....

Skrevet

Her er det helsestasjonens fysioterapaut som følger opp etter endt putebehandling. Er jo bare å spørre der =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...