Gå til innhold

Hvor mange her lar 1-åringene smake sjokolade osv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har latt min 13 måneder gamle gutt fått smake litt sjokolade og potetgull nå i påsken. Det har stått på bordet og han har gjerne villet smake. Han får ikke så veldig mye, bare smakebiter....

Men er det mange her som lar sine 1-åringer få smake slike ting? Har på følelsen av at det finnes veldig mange mødre her inne som synes dette er en uting....

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hva andre synes!! Minsten her får smake sjokolade av og til,med 3 søsken som får lørdagsgodt er det naturlig at det blir litt smaking:) Men hans godt er foreløbig puffet ris:)

Skrevet

min gutt på 16 mnd har aldri smakt hverken sjokolade eller chips, ikke brus heller! skal sies at vi har diabetes både på min og mannens side, i nærmeste familie, så vi velger å være veldig forsiktige med søtsaker så lenge som vi kan=)

Skrevet

jeg hadde ikke gitt potetgull, det blir for salt.

Skrevet

Gutten vår på 15 mnd. har aldri fått smake sjokolade, smågodt eller potetgull. Farmor har prøvd å gi han bolle, men nektet plent. Vi drøyer så lenge vi kan med å gi han snop, for han finner nok tidsnok ut hva det er:)

Hva andre gjør får bli opp til dem, og jeg forstår veldig godt at det ikke er så lett å "holde igjen" hvis det er eldre søsken i familien.

Skrevet

Guten vår på 18 mnd har fått smake sjokolade ein gong, var ei eldre dame eg *måtte* holde meg på godsida av som på død og liv ville at han skulle smake. Irriterer meg over meg sjølv i ettertid, det er jo så unødvendig...

Guten vår er veldig glad i all slags frukt, og strålar opp når vi spør om han vil ha eple. Skal prøve å holde han unna snop ei stund til, det går egentlig veldig greitt så lenge han ikkje veit kva han går glipp av.

Men når det er sagt, så får han smake f.eks. dessert eller kake viss det er sånn at vi er i besøk og alle andre et det.

Chips får han ikkje, det er så salt.

Skrevet

Vi var fast bestemt på ikke noe søtt i hennes munn.. Hun er 15 mnd. Pappen har i lengre tid gitt henne bolle på kjøpesenter når jeg er på jobb, det kom ikke under søte ting mente han..

Etter det kom fram har hun både fått smake sjokolade, is og saft. Chips og brus får hun ikke.

Alle mine venner som har flere enn ett barn, sier at det bare er første mann som ikke får smake sjokolade på ett tidlig tidspunkt..Er nok mye sant i det.

Som en sier "den første bader man, den andre vasker man og den tredje ungen tørker man bare støv av" :-)

Skrevet

Er ikke noe for å gi barn søtsaker men det er forskjell på å smake en gang i blant, hver gang det er godt på bordet eller å la de spise! Sønnen min har fått lov til å smake brus, is og godterier en gang i blant etter han var over 1 år. Nå er han 1 1/2 år og får fortsatt bare smake innimellom. Til fødselsdager får han spise kake og evt sjokolade men aldri spise ellers!

Skrevet

Ja, han har smakt både brus, sjokolade, smågodt, bolle, kake, osv..

Bør vel ikke nevne at det ikke tilhører dagligkosten, men vi er verken hysteriske eller allergiske mot sukker i vår familie..

Sukker er faktisk ikke farlig, det gir energi, noe kroppen trenger...

Skrevet

Det eneste min snart 13 mnd gamle gutt har smakt av "sånn mat" var i bursdagen hans og et annet bursdagsselskap. Da fikk han smake gele(det likte han IKKE), sjokoladekake, bolle og muffins. Han har ikke eldre søsken, og jeg ser ingen grunn til å gi ham masse søtt enda. Den tiden kommer fort nok.....

Skrevet

Hun får smake hvis noe står på bordet og hun gir utrykk for att hun vil smake. Denne jenten er ett matvrak så ALT skal smakes på.

Så tror hun snart har smakt på det meste egentlig bortsett fra chips. Men hører jo til sjeldenhetene att noe sånt står på bordet.

Og med stor familie med mange barn er det ikke lett å unngå... men prøver å ha sunne alternativer tilgjengelig... så etter hun har fått en liten sjokoladebit får hun en drue.. og da er det drue hun helst vil ha videre=) men tror ikke det hjelper på noen å bli hysterisk ang. hva hun får smake. Tenker som så att det kan slå ut i motsatt retning.

Vil heller lære henne å ha ett sunt og variert kosthold til daglig.. men att innimellom er det lov å skeie ut litt.

Skrevet

Jenta vår, 17mnd, får smake når vi har noe godt. Hun elsker kake. Men hun får kun små biter.. gjerne på et eget fat med egen skje. Hun bruker en evighet på å få i seg det lille hun får, men hun er veldig blid og stolt. Vi synes selv vi er veldig forsiktige med søtsaker. Hun får kun saft hos besteforelderne, aldri hjemme.

Brus får hun ikke ennå. ikke chips og smågodt heller.. men hun får en liten bit sjokolade når vi spiser det.

Skrevet

Det med å ikke få smake sjokolade skjedde før vi viste ordet av det.

Vi Hadde en eske mokkabønner stående på borde og hun hadde da klart å få tak i den.

Når pappaen kom inn i stua satt hun så fornøyd å gomlet en bit i munnen og esken i en hånd og en bit i den andre hånden. Var da ca. 10,5-11 mnd.

Men hun får en mikroliten bit hvis jeg blir tatt på fersken med sjokolade, men synes egentlig ikke det er så farlig da vi er ganske nøye på kostholde henens til vanlig.

Og det har kanskje skjedd 2 ganger siden det med mokkabønneesken og er 14 mnd. i dag.

Skrevet

Nei her er det ingen stopp.. sjokolade til det tyter ut av ørene på ungene...

jeg overdriver så klart nå... men jeg er ikke redd for og gi ungene mine snop.. jeg er selv en skikkelig snop spiser.. er nøye med tanpussen og ungene spiser heller ikke ektreme mengder hvis de får fri tigang.. de er flinke til og styre seg...

jeg kunne sikkert nektet dem snop.. men liker ikke og hykle på meg selv.. he he..

Skrevet

Han får smake potetgull når det står framme i helgene, et til to flak, og en bit av sjokoladen våres om vi spiser det. Kjøper ikke egen sjokolade te han nei.

Skrevet

JA, så klart hun har fått smake!!

Min pike er 16 mnd, og har de siste par mnd fått smake noen få ganger.

Mest kake i selskaper.

Og kjeks.

, Brus, smågodt potetgull og sånn har det aldrig blitt, ikke pga hysteri, men forde hun legger seg klokken halv 8 og vi har stort sett kjøpt snop til helgen, men pleier ikke sette det frem før senere.....

Hun får ett variert, sundt og godt norsk kosthold, og en og annen gang får hun smake noen ts iskren, eller noen biter svele på ferga. Eller tilogmed en bit sjokolae hos farmor............

Det gjelder å ikke være hysteriske, men også lære ungene at søtt kan spiser med MÅTE!!

Skrevet

Min er 17 måneder og får smake når han ser at vi spiser. Han får jo smake på alt annen mat også, tom chili. Sjokolade er selvsagt favoriten.

Tror mange "hysteriske" mødre blir mer avslappet med nr. 2. Tror neppe at lillebror/søster blir så glad når storebror/søster får lov.

Skrevet

lillegutt på 1 år får smake på både sjokolade og andre ting som vi spiser. greit nok at en ikke skal fore ungene med søtsaker, men litt bør de faktisk få. på en måte venne seg litt til søtt også slik at de ikke den dagen de plutselig får litt lørdagsgodt får sukkersjokk og blir helt hyper.

Skrevet

ja han får smake - får ikke hele biter å gomle på.

Og han får smake annet godteri som han ikke kan sette i halsen. Feks potegull og ostepop - det elsker han! - men det er jo ikkemnegder det er snakk om likevel.

Ostepop er også forsåvidt bra spisetrening for de som ikke er særlig lystne på mat (ikke snakk om å spise seg mett på ostepop da heller - bare øvelse )

Skrevet

Jeg ser ingen grunn til å ikke la ungene smake på slikt.

Skjønner at de som har mye deabetes osv i familien ,men dem kommer jo til å smake det uansett senere.. Vi har ox endel slikt i familien men har nå ikke hørt at noen får det fordi dem får litt sjokolade når dem er unger.

Jeg lar datteren min smake..det er ikke store mengder.. Men i dag ble det litt.

Hun hadde bursdagsselskap, spiste hotdog, skruer , små godt og sjokoladekake. I dag fikk hun spise det hun ville, men til vanlig får hun kanskje 1 gang i uke..

Men alle er forskjellig, og jeg mener at det er bedre at dem får litt etter hvert enn at dem får helt sjokk når dem skal smake det for første gang når dem er 5 år.

Men med måte da ang snop.

Skrevet

Her får sønnen min på 14 mnd smake sjokolade og chips....Er i små mengder og ikke ofte.

Ser ikke noe galt i å la de få smake litt. så lenge de ikke får det hver dag og i store mengder.

Skrevet

Ikke sjokolade, men har fått et par ostepop.

Skrevet

Jeg liker ikke å gi datteren min mye sukker, men hun har fått smake sjokolade,og litt kaker og is. Det er som regel besteforeldrene som gir henne.

Skrevet

han får godterier her, ja.

Senest i går fikk han to kinderegg av farmor på påskeferie. Til vanlig får han ikke godis, men han får gjerne en bolle når vi er og handler, i bhg spiser de eliaschips når noen har bursdag, han får saft og sjokolade hos mormor og morfar, og vi bestikker han med gul fox når vi skal ut å fly...

Han spiser masse frukt og grønt, så jeg har ingen kvaler med å la han spise godis innimellom. pusser tennene godt.

Det eneste aberet som jeg opplever med at han spiser snop, er at om han (som i går, da jeg var på jobb) er på handletur med pappaen og farmor, så får han mye "dritt" hele dagen, som bolle, bolle, jus, snop, sjokolade, gomp, you name it.

Det resulterer i at han småspiser hele dagen og da ikke spiser skikkelig middag eller kveldsmat.

men, i det daglige er jo ikke dette et problem, så jeg stresser ikke med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...