Gå til innhold

da min datter var 3 mnd sa hun mamma helt rent....og

Anbefalte innlegg

da hun var 6 mnd satt hun å "leste" i VG. hun bladde et og et blad om gangen og kikket nøye på bildene i full konsentrasjon. hun gikk på ett-årsdagen sin og kunne hele alfabetet ved 17 mnd.da snakket hun også veldig bra med setninger og greier..

jeg tenkte aldri over at hun kanskje var et geni (he he) som det virker som da. jeg var ganske ung på den tiden og trodde dette var heeelt gjennomsnitt.

i dag er hun 7,5 år gammel og er best i klassen og laangt framme når det gjelder lesing. hun leser absolutt alt.

hun sliter masse med minus, har ikke knekt koden ennå :o)

jeg tror hun er begavet på mange måter, men er ikke alle barn det på forskjellige plan....? hun er klart over gjennomsnittet men ikke en einstein.

hmm, men hva skal til for at et barn ansees som ekstra begavet?

Fortsetter under...

Ikke vet jeg. Det er jo noen tester for sånt, men det er ikke tvil om at datteren din har vært veldig tidlig ute. Jeg prøvde å "lese" med gutten min på 7 mnd her forleden dag, men han vil bare smake på boka, og åpne - lukke.

Datteren min på 7 er veldig flink til å lese, men uten å være spesielt begavet. Jeg har vært bevisst på å ikke pushe ting på henne, for at skolen ikke skulle bli for kjedelig (synd at man må tenke sånn, da, men kjeda meg gjennom skolen selv som ganske smart, men ikke Mensa-kandidat). Har eksponert henne for bokstaver, masse bøker etc., men ting har skjedd på hennes initiativ. Så hun kunne alfabetet før hun var 4 (ikke spesielt imponerende i forhold til din og en del andre her), og knakk lesekoden rett før hun ble 6 år. Nå leser hun gjerne bøker på over 300 sider.

Dette bare for at du kan sammenligne med hva et normalt, ganske oppegående barn får til.

Håper noen andre skriver noen svar snart her, da, ellers ser det ut som jeg har tatt over forumet her... :0)

Det høres ut som at du har ei datter som er veldig talentfull når det gjelder språk. Det at hun er svakere når det kommer til matematikk, bør ikke medøre at dere tviler på begavelsen hennes innen språk. La henne bli bevisst på at hun er flink i lesing, men oppfordre henne også til å arbeide med det hun ikke er så flink til.

Jeg synes at datteren din er heldig som har en begavelse, for jeg er ikke blant dem som tenker at alle har det. Jeg synes det er å romantisere livet å tro at alle er flinke til noe. Sånn er det dessverre ikke. Flinkhet er veldig skjevt fordelt, og mange mennesker er under gjennomsnittet i alt. Men selvsagt er det bruk for alle for det!

Til det siste du skriver: Jeg laget en egen tråd angående sprørsmålet om barn er begavet eller ikke. Der kan du lese litt om hva jeg tenker om dette.

Til Sinah

Jeg ville ikke stoppet med motiveringen og læringen hjemme. Faren for at hun vil kjede seg på skolen, er større om hun heller ikke får jobbe på sitt nivå hjemme. Kjemp heller for at skolen tilrettelegger for henne, gjerne med ting hun kan gjøre hjemme.

Mine barn har også vært langt framma når de har startet på skolen. Om jeg sammenligner mine barn med noen av de andre som kunne lese da de startet, har mine barn fortsatt sin utvikling og ligger fortsatt mye lenger fremme i pensum enn resten av klassen. Der foreldrene stoppet barna opp, har barna virkelig stagnert og noen ligger nå faktisk bak de andre.

Mine barn er ikke noe genier, de liker bare skolearbeid, lærer fort og får mulighet til å lære gjennom egne erfaringer med en mamma som liker alternative læringsformer :o)

Jo, er enig. Jeg lar vel ikke være å motivere, akkurat, men legger til rette og lar ting skje på hennes initiativ. Sier ikke til henne at nå skal vi sette oss ned å lære litt om.... Men det siste året har vi vært i Irland, så da har hun hatt nok å bryne seg på med nytt språk (to faktisk - de lærer jo irsk på skolen!) og nye omgivelser :0)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...