Gå til innhold

Hva trenger man til vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bestilt Emmaljung city cross, og venter prinsen vår i august. Hva skal man bruke i bag-delen da? En saueskinnspose/voksipose, eller kan man kun ha lammeskinn, dyne og teppe (+ dress til barnet)? Har en saueskinnspose jeg hadde da jeg var liten som vi tenkte å rense...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi gikk over til sportsvogn- delen på simoen i november. Brukte da lammeskinnet under dunposen for å isolere litt ekstra. Nå spørs det jo hvordan babyen din blir da. Jeg har ei jente som er varmblodig av seg og har ikke kunnet ha så mye klær på henne i posen, bare å glemme å ha dress på henne. Jeg har brukt mange fleecedresser på jenta vår. De er sånn passelig tykke og varme uten at de blir som michelin-mannen i dem. Jenta vår ble født i juni i fjor i vi begynte ikke bruke posen før i oktober tror jeg, det var jo ikke noe kaldt ute. Da brukte vi bare dyne, lammeskinn og evt ullteppe og stormtrekk på vogna. Saueskinnspose er midt i blinken!

Skrevet

Jeg har brukt lammeskinn i bånn + dyne i bag. I sportsdelen bruker jeg lammeskinn + voksipose. Det er fint å ha stormtrekk utenpå i kulde eller ruskevær (over både bag og voksi). Barnet har da sovet ute i inntill -10 grader og alltid vært god og varm. Brukte dressen på ekstra kalde dager, ellers holder det med god jakke.

Skrevet

Voksipose eller saueskinnspose er perfekt til vinterbruk. Voksiposen tetter bedre over skuldrene enn saueskinnspose, men dette kan løses ved å legge et lite ullteppe på overkroppen slik at det blir lunt og godt. Lurt å legge et ullteppe eller skinn i bunnen av vogna slik at det blir mykt og ikke trekk fra "bakken". Ull-/fleecetøy som mellomplagg + lue og votter er ofte nok inni disse posene.

Skrevet

Voksiposen er som en sovepose til voksne. altså varmer kroppen opp posen. Så min erfaring er ihvertfall at barnet er varmere hvis det ikke har på for tykke klær oppi der. Det holder med ullsokker+ ullgenser til og med på kaldeste vinteren. Synes ikke dunposer er like varme, da må man gjerne ha noe over posen igjen. Skinnposer er varme og gode, men blir ofte for korte når barnet blir eldre. Dette er min erfaring fra barnehage i noen år nå.

Skrevet

Hei

Ettersom du har en saueskinnspose synes jeg du skal bruke den første året og finne ut etterhvert hav du synes kan være greit å bruke når babyen har vokst ut av den.

Selv har vi hatt dunpose og er ikke enig med hun over som mener man ofte må bruke noe over dunposen når det er kaldt.

Vi har hatt dunpose OdelWalder som kan brukes til 3 år siden snuppa ble født i februar for 14 mnd. siden og den er steinvarm.

Har aldri hatt "tykk" kjøpe dress til henne kun brukt hjemmestrikket jakke/genser på henne på overkroppen i vinter. På nederdelen har vi hatt strømpebukse ved 2-3 minusgrader og vanlig innebukse og hun har vært god og varm i hele vinter.

Må riktignok innrømme at vi ahr ikke vært på trille tur med under minus 10 grader i vinter. Ettersom vi bor i utkanten av Oslo og har ikke trengt å gå ut når det har vært kaldere.

Skrevet

Jeg syns voksi virker så stor og klumpete, så vi valgte lammeskinnspose. Jeg gikk over til å bruke posen i november, da lå han i posen rett i sportsdelen på city crossen. Han har en tendens til å ville snu seg i vogna, så jeg måtte tidlig begynne å bruke selene på han. Det anbefales visstnok også, da de ellers venner seg til å ligge uten, og blir sint når du tar på selene. Legger du pledd i bunnen får du ikke brukt selene. Jeg kjøpte derfor et slikt isoporunderlag man bruker å sitte på ute i marka. Kuttet det til og skar hull til selene, og la dette nederst i vogna. Da isolerer du mot trekk fra "bakken":-) Oppå dette la jeg lammeposen. På de kaldeste dagene i vinter la jeg i tillegg et ullteppe over han og dyttet ned på sidene. Han har aldri vært kald når jeg har tatt han opp av vogna, alltid kjentes fin ut:-)

Skrevet

Tusen takk for gode og utfyllende svar. Er så masse man lurer på når man er førstegangsfødende... =)

Skrevet

Ikke anonym forresten....=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...