Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #1 Skrevet 4. april 2007 (samme som på pseudotvillinger) Hei! Jeg har en gutt på nesten tolv uker og fikk mensen igjen fem uker etter fødsel og deretter ni uker etter.. er veldig kvalm og skal ha mensen igjen nå om en og en halv uke. Har plutselig fått humørsvingninger (svinger mest nedover, må jeg innrømme) og alt minner om de første ukene i den første graviditeten. Har gått jevnt ned etter fødsel, men de siste par ukene har jeg plutselig lagt på meg igjen et par kilo. Tok en negativ graviditetstest i dag, men det er jo for tidlig å teste. Fordi jeg ammer har vi kun hoppet av i svingen. Ikke så lurt, kanskje. Hvordan vil det påvirke ammingen hvis jeg blir gravid, nå som babyen min er så liten, stakkars? Det tok åtte uker med pumping og brystbetennelser før vi fikk det til å fungere, vil gjerne fortsette. Og hvordan påvirker det eventuelt den i magen? Får den nok av det den skal hvis jeg fullammer? Og hva slags vitamintilskudd bør jeg ta nå, mer enn vanlig? Hvilke?
Hoppetussa Skrevet 4. april 2007 #2 Skrevet 4. april 2007 Gratulerer! (Hvis du er gravid da!) Hvis testen er positiv, bør du rope på fjummsi, har ammet under graviditeten(nå er jeg sannnelig ikke sikker på om hun har født??) Du kan fint amme selv om du er gravid, med mindre du har sammentrekninger i livmoren. Graviditet kan gjøre at melka endrer smak, som kan føre til puppenekt, og at du kan få merkbart mindre melk. Håper fjummsi kan svare videre, hun har også personlig erfaring med dette.
Vertigo Skrevet 8. april 2007 #3 Skrevet 8. april 2007 Jeg er ikke fjummsi, men jeg har også ammet gjennom et svangerskap. Jeg ble gravid når eldstejenta var 15 mnd - dvs mye eldre enn din da. Og det var faktisk jordmoren min som oppfordret meg til å fortsette å amme - gjerne å amme begge etter neste fødsel også. Og dette gjorde jeg. Jeg mistet vel omtrent melka midt i svangerskapet, men vet om flere som har beholdt melk gjennom hele svangerskapet. Jenta ville likevel gjerne ha pupp. Hun har alltid vært "puppegal" Melka kan som andre har sagt endre litt smak, og også mengden kan altså endres - noe som for en del gjør at barnet ikke vil die mer. Men så lenge barnet vil die er det bare å holde på - så lenge ammingen ikke gir kraftige kynnere. Jeg selv var ikke plaget med dette, men det var nok en ammerunde som satte i gang fødselen 15 dager før terminen. Men da hadde jeg vært moden lenge (eldstejenta er født 7,5 uker før termin), og det var for så vidt ventet at jeg skulle føde litt før termin. Og jeg har altså fortsatt å amme begge etterpå. Ikke noe får opp produksjonen som et sugevillig storesøsken - og ingen ting er heller så god hjelp mot tette melkeganger og begynnende brystbetennelser. Når det gjelder tilskudd var jeg ikke så veldig flink selv. Babyen i magen tar nok uansett det den trenger. Men en evt neste gang vil jeg i tillegg til et rimelig greit kosthold nok ta ekstra fettsyrer og multivitamin (synes Spektro Multi-Vita-Min er bra). Og i tillegg kanskje kalsium siden jeg ikke drikker melk selv. Ja, og så folsyre da. Lykke til med veien videre - gravid eller ikke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå