Gå til innhold

Hun sovner under ammingen...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Virker det som om hun får i seg noe i det hele tatt?

Er hun fornøyd en stund før hun igjen vil ha brystet?

Har en tantegutt som var akkuart som det din datter. han var født for tidelig, var litt gul, sov mye og virket slapp. Etter 2 uker hadde han tatt av så mye at hun fikk beskjed om å gi han MM.

Da var hun til tilsyn på sykhuset med han siden han enda ikke hadde gått over sin egen fødselsvekt. Dei ville hjelpe henne å amme. Men dei fant ut etter noen timer at det ikke hadde noe med min søster å gjøre.

Barnet tok brystet, saug et par ganger og sovnet. Han orket ikke suge - så han tapte så mye vekt at det ikke var lenger bra å prøve å få han til å amme. Hun måtte gå over på flaske...

Ikke han at han saug på flaksen heller, men om melken var vamr nok så sprutet den ut og inn i munnen hans. For svelge den mens han sov var ikke noe problem. I dag er han 1 år og tar snart igjen min datter på vekt som er 2 år. ;)

Ta kontkt med helsesøster eller ring føden. Ammehjelpen har nok også gode råd.

Hei! Gutten min var også gul, men ikke så mye at han trengte lys-behandling. Men dog nok til at han ofte sovnet under amming. Det varte en liten stund, sikkert en 14 dagers tid. Jeg måtte "klype" han i kinnet, bøye bena hans, stimulere gripereflekser for å holde han våken/ få han til å suge. Og jeg ammet MYE, hadde han ved puppen hele tiden føltes det som. HVis han sov mer enn to timer i strekk så vekket jeg han for å gi han pupp.Men han la på seg 800 gram de første 14 dagene så min innsats hjalp.Ta kontakt med HS og få veid henne, da ser du om hun får i seg det hun skal.

Jenta til ei venninne av meg ble ikke kvitt gulsotten før etter fire uker! Kontakt helsesøster eller fastlege over påsken, det er nok lurt å få sett på dette, og at det kan være en årsak. Ellers er det normalt at nyfødte kan sovne ved puppen.

Hvor lenge ammer du om gangen? Ellers bør du gjøre noe som vekker henne litt. Skifte bleie før amming er lurt, du kan leike med føttene hennes, prikke henne oppover ryggen.

L var ikke slapp de første ukene, men det hendte ofte at hun sovnet ved puppen allikevel. "Nappet" litt i puppen sånn at det føltes ut som om den holdt på å ramle ut av munnen hennes, og da våknet hun til og sugde videre.

Skiftet ofte bleie før amming, sånn at hun var ordentlig våken før vi begynte. Dette gjorde jeg i tillegg til å nappe i puppen. Ventet jeg for lenge med å nappe i puppen, så reagerte hun ikke, måtte ta det i det hun sovnet eller rett etter at hun sovnet.

Hun holdt seg våken lenge nok til å spise seg ordentlig mett og utviklet seg helt normalt i f.h.t. lengde og vekt.

Så lenge du føler at hun er fornøyd og spiser seg mett, så er nok alt greit. Er du i tvil, så kontakter du helsestasjonen og får kontrollmålt og -veid henne :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...