Gå til innhold

Hvor ofte går dere til svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Hei, og god påske til alle oktobermammaer! :)

Forje gang jeg var hos lege var da jeg var i uke 10, da var jeg på ul, og ingenting annet ble sjekket. Skal til kontroll til jm når jeg er i uke 17 (er i uke 15 nå) neste gang. Jeg syns det er litt lenge mellom hver gang, men jeg vet ikke hva som er normalt heller... Hvor ofte går dere til svangerskapskontroll? Tror alt er bra, men vil gjerne være sikker.

Fortsetter under...

Eg var på første kontroll i veke 9, og fekk då beskjed om å kome tilbake i veke 14. Deretter sa legen at eg skulle til jordmor ein gong før ultralyd.

Men eg trur dei nye retningslinjene seier noko så sært som at ein skal til lege i veke 10-12, så ingen kontroll før ul ca veke 18, og deretter til jordmor.

Eg synest dette er for dårleg, i alle fall for førstegongsfødande, og er glad for at legen min vil sjå meg oftare.

Jeg var første gang hos legen da jeg var 7 uker på vei og tok div. blodprøver. Var innom igjen i uke 12 for å få papirene mine. Så skal jeg på UL i uke 18 og så til jordmor i uke 20. For meg som har to lette og helt ukompliserte svangerskap bak meg føles det som ofte nok.

Første svangerskap så var jeg ca en gang i måneden. I tillegg så gikk jeg to uker over tiden og hadde da 4-5 legebesøk med en ukes mellomrom. Da var jeg drittlei av å gå til legen! Opplevde dette som litt i overkant mye - men det var nok fordi alt hele tiden var i orden.

Andre svangerskap gikk jeg litt sjeldnere. Vet ikke om det var fordi jeg ikke fikk flere eller fordi jeg ville det sånn selv.

Denne gangen vil jeg helst ikke gå så ofte. Regner liksom med at dette og går bra og da kan jeg jo heller ta en telefon til legen om det skulle skje noe spesielt.

Beroligende å vite at det er slik med flere. :) Det er nok litt med at dette er min føste og jeg ikke vet hva som er vanlig, men jeg føler meg bra og magen vokser så da er det slik det skal være sikkert. :)

Annonse

Får time av legen med en mnd mellomrom. Dette er andre bebien, og alt er normalt så langt.. men jeg fikk forgifning forrige gang, det er kanskje derfor. de ville iallefall ha meg tidligere til kontroll, jeg var i uke 8 første kontroll.

Men jeg ville tro at du kan velge det selv, om du vil gå mest til lege eller mest til jordmor, eller 50/50. Det blir opp til den enkelte.

Jeg har enda sjeldnere.

Var hos legen og fylte ut papirene og sånt i uke 7 eller 8, og fikk beskjed om at jeg ikke skulle tilbake til ham før etter ul i uke 18...

Jeg tenkte at ok, skal vel kanskje tl jordmor i mellomtiden, men da jeg ringte henne sa hun at det var vanlig å begynne å gå til jm i uke 24!!

Synes deter dårlig oppfølging denne gangen..

Men ok, både jm og lege sa at jeg måtte ta kontakt hvis jeg følte for det, og det tror jeg at jeg vil. Kunne godt tenkt meg å høre hjertelyd for å forvisse meg om at det faktisk er liv inni her..

jeg er førstegangsfødende og var første gang hos legen i uke 6-7, der jeg tok diverse blodprøver. så i uke 10 var jeg hos legen igjen, der han b.la sjekket hvor stor livmoren var:)

i uke 13 var jeg første gang hos jordmor, og nå 30 april skal jeg på min første UL...:)

skal ikke til jordmor igjen før 4 juni...

om jeg lurer på noe tar jeg bare kontakt med legen eller jordmor:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...