Gå til innhold

baby og størrelse på barnevogn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tenkt over at en gjennomsnittlig norsk baby blir ca. 80 cm det første året, mens bagen på duo-vogn og kombi-vogner i norge er gjennomsnittlig 79 cm.

Dette vil i praksis si at babyen ikke kan ligge i barnevogn etter det har blitt maks 12 mnd gammelt, noe jeg personlig synes er litt kort tid?

Dersom du får barnet ditt om høsten-vinteren f.eks vil det si at du må bruke sportsvogn den neste vinteren, altså da barnet ditt er kun 1 år gammelt. Jeg synes kanskje det er litt tidlig å gå ute med babyen din om vinteren uten å ha det gode varme dekket.....

Hvordan har dere andre løst dette problemet?

Skrevet

Tror ikke du bruker bagvogndelen så lenge uansett. Du bytter nok når barnet sitter selv tenker jeg....... Det har jeg gjort til mine tre iallfall og tenker gjøre det nå til nr 4:)

Skrevet

jeg kommer også til å slutte å bruke bagen når den lille blir stor nok til å sitte på egen hånd.Så sånn løser jeg det problemet=)

Skrevet

Jeg sluttet med baggen da gutten min var 7 mnd og begynte med voksipose i sportsdelen. Det gikk helt fint det.

Skrevet

Lengden på bagene er ikke det som er begrensningene på hvor lenge de kan ligge i dem.

Det er at de som har kombi har naturlignok smalere bager enn duo og bagvogner og derfor blir det fortere for små rett å slett.

Tror det fleste som har kombivogn slutter å bruke den når babyen er 3-5 mnd mens de som har duo kan stort sett bruke den over 6 mnd.. men tror det er veldig få som bruker den noe særlig lengre..

Skrevet

det er jo bare å ta ut bagvognen å la barne ligge i den gode varme posen sin i vognen, bare uten den bagen:)

Skrevet

du er flink hvis du klarer å få en 1 åring til å ligge i bagen når dere skal på tur!!! når de lærer å sitte, SKAL de sitte (det mente ihvertfall min gutt)

Jeg og trodde at bagvognen ble brukt lenger, men neida. måtte fint over til sportsvognen der han fikk se noe... hadde voksi pose oppi:0)

Skrevet

Åja, da blir det altså aldri noen problem så da er det jo greit. Fra når begynte de fleste å ville sitte hele tiden da? :-)

Skrevet

Jeg vet jo ikke jeg da.... men leste vel på en side at de fleste babyer (eller var det danske mon tro?) likte å ligge i vogn ute gjerne til de var 2-3 års alder....

Uansett, dersom babyer ikke vil ligge så nytter det nok ikke å forsøke på det uansett ;-)

Skrevet

Jeg brukte kombibagen til jenta mi var litt over 6mnd. Da fikk jeg ny pose til vogna og den ble litt stor i bagen. Jenta likte ikke å ligge i bagen da, ble for trangt. (ja, litt kresen :) Kunne ellers brukt den lengre..

Skrevet

Det har du helt rett i faktisk! Babyen vår er laget på Stork klinikken i Danmark, og derfor har vi vært maaaangen ganger i København og hver gang har vi blitt overrasket over hvor mange som bruker dypvogn/bagvogn til store unger. Det er nemlig helt vanlig å trille barn på 2-3 år i store, gammeldagse barnevogner. Sånne som har dobbelt så stor bag eller hva man skal kalle det vet dere. Og ungene sitter gjerne oppreist i vognene med en pute i ryggen. Hvorfor de gjør det på denne måten aner jeg ikke, det ser unektlig noe tungvint ut med en så svær unge som skal løftes opp og fra en høy vogn, for ikke å snakke om at den neppe er lett å ta seg fram med på trange steder, buss, bane etc. Men sånn gjør de det altså i København og sikkert Danmark for øvrig.

Personlig har alle barna jeg har passet og jobbet med i barnehage gjerne villet sitte opp når de først har lært det! Men sportsvogner og kombivogner har som regel gode muligheter for å legge ned ryggen slik at barnet kan sove/hvile. Vi har valgt Mutsy til ungen vår, og sportsvogndelen har hele 94 cm liggelengde når ryggen er lagt flat. Bagen derimot er veldig liten, så vi regner med å bare bruke den gjennom de første månedene (termin i slutten av september). Sportsdelen overtar utpå våren tenker jeg.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...