Gå til innhold

Når gikk dere til legen første gangen?


BEA-77

Anbefalte innlegg

Har nettopp oppdaget at jeg er gravid og er bare 4+2 (tror jeg)

 

Det jeg lurer på er når det er vanlig å gå til legen første gangen? Hva blir gjort på denne første kontrollen?

 

 

Blir takknemlig for svar, er virkelig helt "grønn" på området....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hos legen når jeg var 4+2. For jeg var litt usikker på om jeg var gravid. Testen slo ikke ut før 14 dager over tiden. Skal tilbake på kontroll når jeg er 12 uker på vei. Før det skal jeg en liten tur til rikshospitalet. Jeg har epilepsi og trenger litt oppfølging i forbindelse med det.

Når jeg var hos legen tok han en graviditetstest med urin som jeg hadde med meg. Lurt å ta morgenurin. Den har høyest innhold av hormonet hcg. Dersom du er gravid vil han sikkert ta noen blodprøver også. Og så fyller han ut noen papirer.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg gikk med førstemann så tok jeg innvendig ul da jeg var 5+6 bare for å se at det virkelig var noe inni magen min..

nå skal jeg ta innvendig ul 16 april og da er jeg 7+2.....

men de fleste venter nok med til de har kommet litt lengere på vei, men det orker ikke jeg bare hehe....

på første møte hos legen så tar han blodprøver bla. HIV test, og andre tester,, jeg viste ikke at han tok en slik test før jeg fikk papirene på at testen var negativ, leste bare at alle gravide blir testet for HIV når de er hos legen første gang...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk dit denne uken og da var jeg i uke 5. Jeg fikk beskjed om at det er tidlig ennå og at jeg skal komme tilbake om 4 uker til vanlig svangerskapskontroll. Så du kan nok vente en liten stund til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte til legen og spurte, og de ba meg ringe tilbake og bestille time når jeg var 10 uker på vei. Da skulle jeg til GU også... mer detaljer vet jeg ikke. Men de tester om du har klamydia i hverfall, men det er jo bare en lang q-tips inn - ikke noe vondt eller ekkelt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på førstegangskontroll når jeg var i uke 8. Da tok hun GU, undersøkte brystene, målte blodtrykk, lytta på lunger/hjerte, fyllte ut svangerskapspapirer, tok blodprøver og søkte om ultralyd og fødeplass. Jeg skal tilbake i uke 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var på kontroll på fredagen, var da 6+4..

gjorde ikke så mye, skrev helsekort, pratet litt om hvordan formen min var, jobbsituasjon osv, tok urinprøv, målte blodtrykk å skulle ta blodprøver..

ble også tilbudt GU for å ta denne klamydia test greiene men avslo da hun sa at en urinprøve jorde samme nytten=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ringte til legen i veke 6, og han ville ha meg inn på kontroll i veke 9.

 

Det vart tatt blodprøver, målt blodtrykk, og dei sjekka urinen (ta med urinprøve på alle kontrollane). I tillegg var det litt papirer som skulle fyllast ut, og så måtte eg veie meg.

 

Ring legekontoret og spør når du skal komme du. Gje beskjed om at du er gravid - dei set ofte av ein dobbeltime pga at det er litt papirarbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ringte med en gang jeg fikk vite at jeg er gravid men fikk timen i uke 8. Da jeg var på kontroll sa legen min at hvis det skjer noe med spiren så gjør de ingenting med det, kroppen ordnere selv til uke 12.

 

Det ble tatt masse blodprøver osv osv og fikk ny time i slutten av april da er jeg 12 uker.

 

Jeg hadde større forventninger til første kontroll men jeg følte at det var en helt vanlig konsultasjon. Tror jeg vil til jordmor, venninna mi var mye mer fornøyd med jordmor enn legen. De bruker mer tid på deg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk med én gang jeg hadde fått positiv test. Men det var ikke videre hyggelig; legen sa bare at jeg måtte ha is i magen, og at abortfaren var stor. Ble fortalt at jeg skulle sørge for å ha det bra osv. I tillegg tok de blodprøve for å konstatere at jeg virkelig var gravid, og for å sjekke jernlager. Kunne godt ha spart meg for den turen egentlig, dro tilbake i uke 13, og da var det hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos Gyn.lege i uke 7. Tok da Blodprøver(7 glass), Gyn undersøkelse,ulike tester som hiv osv. Fylte også ut papirer.

Fikk se den lille og se at hjerte slo via innvendig UL.

 

Fikk time igjen nå i slutten av mnd da er jeg 12 uekr på vei og skal til jordmor. Legen synes det var bra jeg kom slik at vi vet at det er er levende foster og kan slappe av litt med den tanken. Men det er vel individuelt fra sted til dted kansje, og hva man føler for selv.

 

Husk å ta med urinprøve ved første legebesøk, ikke alle som opplyser om det.

 

Lykke til:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 10+1 i dag og har ikke legetime før 26. april. Litt sent syns jeg, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gikk til legen i uke 6, mest fordi jeg var så skrekkelig kvalm. Helst vil de at du skal vente til uke 12. Problemet med det er at det da kan være vanskelig å få fødeplass der man ønsker. På Ullevål og Riksen har man størst sjanse til å få plass dersom man søker før uke 8. Det tenker ikke legene på når de ber noen komme tilbake om noen uker. Så få time så fort som mulig du, så får du i det minste sendt av gårde en slik søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gikk til legen da jeg fant det ut. (ihvertfall kort tid etter)

litt greit å få det unna gjordt og fått sendt inn sånn henvisning til ul slik at det er i orden.

litt snikk snakk mens dere fyller ut helsekortet

kjenner på magen, gyn.undersøkelse og så kjenner de vel på brystene.

 

anbefaler en kvinnelig lege....

kan bli litt ekkelt med en fremmed mann som skal sjekke i u know og tafse deg på puppene...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg godt, Bea-77!

Jeg er...dvs tror...jeg er 4+1:). Har netttopp funnet det ut, og er litt ny med tanken. Sitter og lurer på om det er normalt å ringe lege med det samme?

Hadde jo vært kjekt å få det "ordentlig" bekreftet....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...