Gå til innhold

erfaringer med ferbermetoden???

Anbefalte innlegg

Skrevet

ferbermetoden er anbefalt fra barnet er 6mnd gammelt. noen som har erfaringer med den før 6mndr??

og hvis barnet blir liggende 2-3timer uten og såve, med hyling, så blir det jo sultent. da må man vel ta barnet opp og mate det? eller ødelegges alt da? og hvordan gjør dere det???

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei hei!

Jeg tenkte jeg ville svare deg...

Jeg skjønner at dette med søvn kan være strevsomt til tider og at det sikkert er derfor du vurderer å forsøke en metode. Men jeg vil råde deg til ikke å gjøre det. Selfølgelig skal du ta opp barnet ditt når det gråter. Det gråter fordi det ikke ønsker å være alene. Du gjør ingen av dere en tjeneste med å la det gråte alene uten å ta det opp. Vi har selv en gutt på 1 og 1/2 som vi har ligget sammen med eller bært i søvn hele tiden. Og isteden for at vi har sett på det som et problem som mange ville ha gjort har vi sett på det som en fin avslutning på dagen sammen. Jeg har tro på at både barn og voksne har det best hvis de sovner med hvilepuls. Du trenger ikke å høre på de som sier at "barn skal sove hele natten" eller "de skal sove klokka 19.00". Babyer kan ikke klokka og er avhengig av å bli tatt vare på uansett hva klokka er. Og jeg kan love deg at du får ikke noe bortskjemt barn av å gjøre det på en varsom måte. Jeg tror trygghet er det aller mest grunnleggende....

Lykke til! og jeg kan love deg at ting vil gradvis gå seg til og at dere ikke vil angre på at dere lytter til barnets behov....

Skrevet

Jeg ville nok ikke ha prøvd Ferber på en så liten unge men det er jo meg da. Finnes mange alternativer som er mildere : )

Jeg tror barn trenger faste og gode rutiner. De bør legge seg på omtrent samme tid hver kveld. Barn kan ikke styre livet sitt selv og slett ikke søvnen sin. Det er mye tryggere for de at de vet når de skal sove.

Selv har jeg hatt veldig god effekt av Anna Wahlgren sitt metode "Sove hele natten" (Finnes bok på bokilden og forumet hennes www.annawalgren.com er bra hvis du forstår svensk greit) mens andre jeg har snakket med anbefaler No-cry-solution eller sleep sense.

Ingen av disse metodene mener at barn skal skrike seg i søvn! Og det synes jeg er viktig. Lykke til!

Skrevet

Har også hørt gode ting om No cry sleep solution....

• 2 uker senere...
Skrevet

Helt enig - jeg ville aldri brukt Ferber. Jeg synes det er som aa si at 'hvis du er veldig lei deg og noe er fryktelig galt saa kommer du ikke til aa faa troest eller hjelp fra mamma og pappa'. Det kan jeg ikke skjoenne skal vaere bra aa si til barn. Men samtidig er det slitsomt aa ikke faa sove. Har du proevd aa baere i soevn? Paa www.tettinntil.com har de en masse fine baeredubbedingser. Naar man baerer i soevn faar barna tilfredsstult sitt behov for naerhet, samtidig som de voksne ikke blir utslitte... Det er fint, synes jeg!

• 2 måneder senere...
Skrevet

4mnd og en uke var min gutt da vi startet...det er en uke siden....og vi har fått en ny unge.han sover godt på dagtid og natta.og vi hadde en som ikke fant roen av seg selv..måtte bysses, (men var egentlig ikke fornøyd med det heller)

nå er det 6.natta...og i dag la han seg uten en lyd:)han har ikke skreket KJEMPE-masse om kvldene,men litt sutring har det vært...og så hørte vi etpar kvelder at han ble forbanna. men nå er både lille-gutt og mamma og pappa kjempe-fornøyde.

jeg lot han ikke skrike så kjempe-lenge som 9minutter av gangen...men var oppe i 7 noen ganger. men oppdaget at da jeg gikk inn å strøk han på panna og ga han sutten så ble han straks roligere...og sovna godt hver kveld.

Lykke til!!!JEG TROR INGEN BARN FÅR HJERNESKADE eller liknende av dette...slik noen skriver på disse sidene. legg også merke til at de som sier det har barn på 1,5-2år som fortsatt sover sammen med dem!!???og hvor sunt er det???

Skrevet

Ferber skal ikke brukes på babyer under seks måneder. Gi dem det de trenger av mat.

Vi gjorde Ferber først ved ett år, det gikk strålende. Da var han stor nok til å forstå at vi var i nærheten og han var trygg og harmonisk. Du kan gjøre det før et år selvsagt, men jeg vil anbefale å vente til du føler barnet er modent for å forstå at h*n skal sove og det er natt.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, vi brukte Ferber-metoden med datteren vår - dette er altså 11 år siden, men jeg var SÅÅÅ fornøyd.

Første var jeg ekstremt skeptisk mot alt som låt som skrikekur. Men da hun var 6-7 måneder gammel våknet hun oftere og oftere om natten og skulle ha pupp hver time etterhvert - det er jo ikke akkurat sånn det skal være, og det var opplagt ikke fysiske behov som gjorde det. Så jeg prøvde alle mulige "snille" metoder, leste masse bøker og på nettet og vugget og sang og dillet og ingenting ble bedre - det ble verre og verre.

Etter en måned med "snille" metoder skjønte jeg at dette slett ikke var snilt, verken mot henne eller mot meg og faren hennes. Så jeg kjøpte boken til Ferber og var SÅ imponert. Det handler jo ikke om å la de skrike uten at du er der. Du bestemmer deg for hvor lenge du orker å høre dem skrike - for meg var det ett minutt i starten - og så går du inn da. Det er regler for hva du skal gjøre når du er der inne. Så dobler du tiden osv.

Første kvelden skrek hun (med hyppige besøk av oss) i tre timer. Andre kvelden i tre kvarter. Tredje kvelden i fem minutter. Og siden har hun sovnet godt nesten hver kveld - og hun lærte å sovne selv, uten å bli båret eller få pupp. Med skikkelig søvn om natten ble hun også mye gladere om dagen.

I vårt tilfelle mener jeg helt klart at den snilleste metoden var Ferber sin, ikke den måneden med forsøk på å dille uten at det hjalp. Selvfølgelig var den første kvelden fæl. Men så fort som det gikk over da! Og både hun og jeg fikk endelig god nattesøvn! Hurra!

Ferbers bok har masse annen nyttig informasjon også. Jeg lånte den nettopp til en venninne hvis stestønn på 16 har "snudd døgnet" og aldri klarer å komme seg på skolen - eller legge seg før kl 4-5 om morgenen. Det skriver Ferber også om.

Men han sier man ikke skal begynne før barnet er seks måneder.

Skrevet

Syns ikke noe om denne metoden i det hele tatt!!!! Har ikke hjerte til å la snuppene mine gråte i det heletatt... Syns det er hjerterått, fordi foreldrene skal få sove om natten liksom? Hjelpes, hvis en ikke tåler våkennetter så skulle en vel tenkt på før en fikk barn. Babyer trenger nærhet og kjærlighet! Og skriker hvis de ikke får det de har pehov for, ikke for å være slemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...