Gå til innhold

Setefødsel...

Gjest

Anbefalte innlegg

Det er en sliten kropp som skriver i dag.. Har vært på sykehuset i absolutt hele dag. Det begynte med at jeg blir fulgt opp litt ekstra fordi jeg har vært så dårlig i det siste. Kvalm, svimmel og uvel. - pga høyt proteinnivå så ville de ta en sjekk på Bærum.

- Ved UL så oppdager vi til alles store skrekk at gutten min ligger med ROMPA ned! - Og der satt han godt.. Så det som vi alltid har trodd at var hodet som var ned (dette har de trodd siden kontroll i januar!) viste seg å være motsatt! - Det forklarer hvorfor jeg synes han hadde armer og ben alle steder en periode da.. De var jo ikke der vi trodde de var..

Vi forsøkte snu gullet, men han smatt bare på plass igjen rett etterpå.. Og jeg hadde så forferdelige smerter både mens de snudde og etterpå at de ikke turte å gjøre det igjen. - Så da ble det tatt mange røntgenbilder og en samtale om hvordan gutten skal forløses..

Og nå er jeg litt fra meg. Egentlig vil ikke sykehuset ta KS, men jeg akter ikke å utsette barnet mitt for den risikoen å føde vaginalt..- så jeg skal inn på ny samtale på førstkommende tirsdag, fordi han legen som jeg snakket med i dag synes jeg var litt vrang.. He he til pass for dem det!

- Noen tips og råd? Nå er jeg kjempenervøs og fryktelig usikker.. -

Fortsetter under...

Oi, det må ha vært litt av et sjokk kan jeg tenke meg!!

Jeg synes du skal stå på kravene dine ang KS om du ikke ønsker å føde vaginalt. Få gjerne mannen din til å støtte opp under samtalen med legen. Ikke godta noe fra dem, de kan ikke tvinge deg til vaginal fødsel dersom du nekter.

Masse lykke til !!!

Oisann. Enig med samsyn; stå på kravene dine. Det er du som bestemmer alt selv. Send en mail eller sms til Linda og hør med henne hvordan samtale hun hadde. Hun fikk jo keisersnitt pga setefødsel.

Jeg synes ikke du er vrang. Jeg hadde satt meg på bakbena selv ja.

Hvorfor vil ikke sykehuset ta KS? Med hva slags begrunnelse?

Sykehuset tar ikke automatisk keisersnitt ved vanlig seteleie. Babyen vår ligger i såkalt rent seteleie.. og det er bare ved tverrleie eller når de ligger i fotleie så blir det automatisk keisersnitt, eller om bekkent er for smalt til at det lar seg gjøre.

Men utover det ønsker ikke Bærum sykehus å gjennomføre planlagte keisersnitt. Det er for mange komplikasjoner forbundet med dette.. Og kvinnen har ikke bestemmelsesrett for hvordan hun selv vil føde. Hun har bare medbestemmelsesrett.

Jeg sa jeg ikke ville hverken ta stilling til dette eller diskutere dette med dem i dag, før jeg hadde lest nok om det selv, så jeg kunne komme med min egen mening. Jeg har hele tiden trodd på jordmor og lege om at gutten min lå med hodet ned og at jeg skulle få gleden av vaginal fødsel. - Men den gang ei.. Jeg som ikke en gang har gruet meg til å føde. NÅ GRUER JEG MEG!!

- Vet det er komplikasjoner med ks, men det er også komplikasjoner med setefødsel og det er ikke enkelt å velge mellom pest og kolera.. Men jeg kommer til å gjøre som Linda. Gråte meg til en setefødsel. Om ikke neste lege vurderer røntgenbildene i den retningen at jeg ikke kan føde vaginalt likevel.. Men det er lite trolig.

Det er mer fare med akutt KS enn planlagt KS...faren for at fødselen ender i akutt KS er vel større når barnet ligger i sete?

Si at du har totalt angst for å føde vaginalt når lillegull ligger i seteleie, samt at det kom som et sjokk på deg, du har jo hele tiden trodd at det var hodeleie.

Noen tårer er helt sikkert ikke å forakte heller, og en litt hissig mann som står på kravene dine for deg ;-)

Stå på kravene dine, gråt noen tapre tårer, hiss opp mannen din og så skal du se det går så bra så :-)

Krysser fingrene for deg!!!

hei!

jeg hadde samme problemstilling, bortsett fra at jeg ville føde vaginalt selv med seteleie - men jeg fikk beskjed om at bekkenmålene var for små. jeg hadde litt angst for KS, og trengte litt tid på å venne meg til tanken. legen på ullevaall sa til meg at ved seteleie er det standard ved alle sykehus at kvinnen selv får bestemme om hun vil ha KS, selv om bekkenmålene skulle tilsi at vaginal fødsel er greit. så jeg syntes det er rart hvis bærum sykehus sier noe annet.

jeg ble forløst ved planlagt KS for en måned siden, og har ikke hatt noen komplikasjoner. jeg syntes opplevelsen var ganske ubehagelig, det er i alle fall greit å forberede seg godt på hvordan et KS føles og foregår før man bestemmer seg for det - det blir veldig operasjonsaktig. men belønningen er jo selvfølgelig fantastisk!!

lykke til!

Annonse

Uff, dette var ingen god nyhet for deg :-(

Jeg husker i sin tid hadde jeg en samtale med min lege, og hun (helt uprovosert) snakket om ks og dersom jeg ønsket det skulle hun får det til, uansett grunn. Hun sa at sykehusene - ihvertfall Ullevål - er vanskelige å få med på planlagt ks. Hun hadde hatt mange jenter som ønsket ks der tidligere, og alltid fått gjennomslag til slutt. Så snakk med fastlegen din og hør om han/hun kan hjelpe deg.

Jeg blir litt provosert jeg, det er da din kropp, ditt barn og du skal da saktens bestemme selv hvordan du skal føde ditt barn. Stå på krava!

Huff, dette er ikke lett.

Rart det skal være så vanskelig å få bestemme litt mer over sin egen fødsel. Skjønner godt at du blir både usikker og nervøs, for man vil jo bare det beste for sin lille baby.

For meg var det også snakk om KS en periode før hun snudde seg, men det var mest fordi hun var så stor som hun var. Men jeg fikk også inntrykk av at her var det ikke jeg som bestemte og det var en rekke begrensninger. Da var det greit å ha en mann som sto på og sa at vi skulle ha det som var best for både mor og barn. Nå ble det det jo vanlig fødsel på meg, men det var greit med støtten.

Ønsker deg lykke til og håper på det beste løsningen for dere begge!

En samtale med en annen lege eller jordmor som du ikke føler deg provosert av men som du føler tar deg på alvor ville kanskje vært fint. KS er et mye større inngrep enn man gjerne forestiller seg, kanskje er det derfor de er skeptiske på Bærum. Kunnskap gir makt, så sett deg så godt du kan inn i begge deler -KS vs setefødsel, slik at du kan diskutere de spørsmålene du måtte få/ha med legen. Til slutt er det forhåpentligvis du som får det siste ordet, særlig om du legger inn noen tårer, men jeg ville først prøvd så godt jeg kunne å satt meg inn i begge alternativene, det vil kanskje gjøre deg tryggere på det valget du måtte ende opp med å ta :)

Uansett; masse masse lykke til!!!!

Hei du

Vil bare si at jeg ikke hadde vært i tvil selv, så stå på for hva du selv ønsker! Husker at jeg leste en helt ny artikkel for ikke så lenge siden hvor det stod om risiko under keisersnitt kontra vaginal fødsel. Her var konklusjonen at forskjellen ikke er så stor som antatt. Finner den desverre ikke igjen men skal lete litt til etter påske. Uansett så er det vel som noen sier over her større sjanse for ikke-planlagt KS ved setefødsel og da synes jeg mor på forhånd kan bestemme dette selv. Lykke til!

Hei igjen.

Takk for gode råd og støtte jenter! Aner ikke hva jeg skulle gjort uten dere... Rart hvor fortvilt man blir når man man mister kontrollen og plutselig blir stilt på valg.. Som man gjerne ikke ville ta.

Tror den største skrekken har lagt seg og jeg og mannen er enige om at vi står på vårt. Det som er tryggest for lillegutten vår er viktigst! - Så kommer mine komplikasjoner om de kommer. Jeg er såpass sunn og frisk så jeg skulle ha alle forutsetninger for å komme meg raskt etter en operasjon likevel.

Holder dere oppdatert etter tirsdagens samtale på sykehuset! - Jeg har samlet krefter til en lang diskusjon med dem på harry-tur i sverige med mannen min. He he, og fått de siste tingene på plass til babyen. Nå mangler han ingenting! Deilig! Må bare få pakket bagen, så er jeg i mål.

Annonse

Lykke til med samtalen og avgjørelsen. :-)

Skjønner veldig godt sjokket. Jeg var selv engstelig for seteleie en periode, fikk ikke bekreftet før i uke 35 at ungen hadde lagt seg med hodet ned, og da hadde jeg rukket å begynt å tenke - tenk om den ikke vil legge seg med hodet ned. Men det er nok enda værre å først få vite at den ligger fint - og så få kontrabeskjed.

Uff, skjønner godt at det var en skremmende overraskelse. Man stoler jo helt og fullt på det man blir fortalt av JM og leger, og å finne ut at de tar feil kan skape et stort tillitsbrudd. Jeg opplevde det selv med min JM, skjønt det var på langt nær så alvorlig som dette.

Godt å høre at dere har fått bearbeidet nyheten og står på det dere mener er riktig for lillegutt og (ikke minst) deg.

Vi har også vært på harrytur. Knøttemanns første utenlandstur!:)

God påske til deg og knøttemagen.

Har vært på en deilig ferie i København og i Gøteborg, så har ikke vært her på Bim på en stund.

Du bør ha en bedre taktikk enn meg for samtalen med sykehuset. (Eller kanskje du møter en lege som hører på hva du sier). Den samtalen jeg hadde var grusom! Jeg leste masse om setefødsel contra KS før samtalen, og begynte samtalen med å argumentere om hvorfor jeg følte at det var tryggere for Amanda å komme ut med KS, spesielt som vi har hatt en del seteleien med komplikasjoner i slekten (en med akutt KS og to med navlestrengen rundt halsen.) Den legen jeg pratet med hørte ikke på argumenten i det hele tatt og sa gjentatte ganger at det ikke var noen problemer for meg å føde i seteleie (etter å ha sett på røntgenbildene av mitt bekken). Og at de hadde sugepropp i tilfelle det trengtes. De målte ikke en gang babyen i magen, uten så kun på mitt SF-mål...

Jeg ble så frustrert over at legen ikke lyttet på meg at jeg til slutt begynte å gråte. Da steppet heldigvis samboern min inn og sa at dette faktisk var noe vi lest mye om i helgen, at vi bestemt oss for KS og at de ikke kan tvinge noen å føde vaginalt. Legen ble tyst og satte opp en dato for KS og ga oss litt papirer og så fikk vi gå hjem.

Så mitt tips til deg er å si at du vil ha KS på en gang du kommer inn gjennom døra (hvis du er sikker på at det er det du vil) og ikke gå inn for mye på argumentasjon om hvorfor det er bedre. Sykehuset mener selvfølgelig at det er trygt å føde, ellers ville de ikke tillatt det... Vis heller mer på din egen følelse og at det faktisk er ditt valg. Og lykke til!

Hold oss oppdatert!

Køsniking med overlegg.. he he det var også en måte å se på det..

Men det er vel bare oss to igjen da, Kari, og jeg har termin 1 dag før deg.. Så jeg sniker jo ikke helt.. Bare med en uke.

Det er skummelt hvor fort tiden plutselig skal gå nå ja..

Også passet det helt perfekt.. Mannen min vil at jeg skal føde på en fredag, for da har vi helgen sammen på sykehuset og han trenger ikke ta av permisjonsdagene sine mens jeg fortsatt er der... - Også får jeg vært med på BIM treff en siste gang som vordende mamma, og neste gang så er jeg der med knøttet mitt! YEAH!!!

Og så må jeg si at det var bra jobba, glemte det i sted. Godt å høre at man kan få gjennom egne meningen i dette systemet her også. Men er jo litt leit at det den la seg i feil leie da, du virket så godt forberedt på fødselen. Men all treningen din kommer sikkert godt med etter KS også.

Nå skal jeg sette i gang meg selv ved å gå en laang tur, så lang som jeg orker da. Skal jammen ikke sitte igjen til slutt....:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...