Gå til innhold

Videregående.. Hjelp!

LilleBitteliten

Anbefalte innlegg

Jeg postet det her fordi det er mange unge her, som kanskje går på disse linjene, som kanskje kan hjelpe meg ! :)

Har valgt studiespesialisering på vgs. Det sto mellom Studiespesialisering og Helse og Sosial. Ikke nok med at jeg har gått å tenkt på det i flere dager, ja uker, men jeg tenker også på det nå, etter jeg har valgt. Er så usikker! Ligger og tenker på det om natta, får ikke såve..syns det er helt forferdelig. for jeg tenker alt for mye over det :-/

I det ene øyeblikket vil jeg på Helse og Sosial, mens i det andre heller jeg mer mot Studiespesialisering. Hvorfor MÅ det være så vanskelig i bestemme seg? Fristen er jo gått ut, jeg vet det. Men det kan muligens gå ann å skifte...

Det bare stikker inne i hjertet mitt. Er så fortvilet! For føler ikke Studiespesialisering er noe for meg. Men så er det selfølgelig minus med Helse og Sosial også da. Men jeg klarer ikke slutte tenke på det, får ikke fred! Men det kan jo være jeg vil tenke like mye på det om jeg skifter linje ( OM det er mulig ) for det kan jo være at studiespess. er det rette, ikke vet jeg :-/

Vil dere ta en titt på dette, og se hva som kanskje " veger " mest. Vet jeg må finne ut av det selv, men når jeg rett og slett ikke klarer det, så hadde det vært fint med litt hjelp!

Helse og Sosial ( Positivt ) :

- Får mange spennende fag

- Er lettere å få bedre karakter. ( de er mye snillere med karakterene der på den skolen faktisk)

- Det blir mer tre " kjekke " år med skole om dere skjønner. Ikke bare de kjipe fagene og all den kjedelige teorien. Men faktisk ting som er interessant å lære.

- Kjekke lærere, og bra miljø ( Skolen har veldig bra rykte på seg for det der )

Helse og Sosial ( Negativt )

- Får ikke Fransk <3

- Kan ikke være utvekslingsstudent

- Vennene mine går ikke der. Jeg kjenner folk der, men de nærmeste vennene mine går der ikke ( dette gjør ikke så mye. Det er de to første som betyr mest. For jeg kjenner folk der ute, og de nermeste vennene mine har jeg jo kontakt med på fritiden og sånn..)

Studiespesialisering ( Positivt )

- Vennene mine går der

- Får Fransk <3

- Har mulighet for å være utvekslingsstudent, om jeg finner ut at jeg vil det

Studiespess. ( Negativt )

- Nesten alle fagene der er sånne som desverre ikke interesserer meg ..

- Er ikke så kjekke lærere har jeg hørt.

- Føler det er vanskelig å få gode karakterer, må lese og pugge mye. Og da er det ekstra vanskelig om det er fag en ikke interesserer seg for..

Jeg vet ikke jeg. Tror ikke det er noen som har tenkt på det så mye som meg. Men hva ville dere lagt mest vekt på? Hva tror dere jeg kommer til å trives mest med? Er så i stuss. Har jo valgt nå, men kan jo være det går ann å skifte oover. Det er fransken og utenlandsåret som gjør meg i stuss, som " ødelegger " som dere ser.. :-/

Er jo ikke sikkert jeg kommer til å reise, og fransk kan jeg miste interessen for. Men det er jo ikke sikkert? Kan jeg på noen måte ta det igjen etter videregående? Eller er alt tapt da? Må jeg da bare glemme det? Jeg vet ikke hvor mye jeg skal legge vekt på fransken heller. Det er nesten det eneste som trekker meg til allmenn, og det skremmer meg litt..( men liker også Engelsk, og Norsk ) Kanskje det er grunn nok for å velge det? Men hva om jeg finner ut at jeg vil stidere fransk, da har jeg ikke grunnlag nok for å studere det, med bare ungdomsskole grunnlaget, og når jeg har vært borte fra det i 3 år i tillegg..

Men jeg vet at karakterene er viktig etter vgs, og det er lettere å få god karakter i noe du interesserer deg for enn noe du IKKE interesere deg for. . Hva er vitsen med å ta allmenn om jeg ikke skal ha spesiell studiekompetanse har jeg tenkt på.. For jeg tar jo påbyggåret og har like muligheter etterpå, kanskje bedre til og med.. ( fordi jeg kan få bedre karakterer der ute, siden jeg interesserer meg for fagene )

Jeg vil alltid " miste " noe, uansett hvilken linje jeg velger.. Off, er så fortvilet! Kan dere være så snill å hjelpe meg? Ta en titt på det og kom med det dere ville gjort.. Jeg er fortvilet, midt sagt!

Tusen takk til alle som leste dette.. Hadde satt så stor pris på svar og meninger, tips og råd <3 Sorry at det ble langt. Bare så mange tanker i hode..

Fortsetter under...

Tuusen takk for at dere tok dere tid til å lese dette! :)

Ja, er nok kanskje helse og sosial som er det rette for meg, men synn jeg ikke får fransk. Syns det er så dumt! Har så utrolig lyst å ha det! Men jeg har innsett at det kanskje er for lite argument for å velge det.. Og jeg må kanskje bare velge bort fransken :-/

hadde valgt helse og sosial, hadde jeg vært deg... nye venner får du, og det er utrolig dumt å velge skole ut i fra hvor vennene dine går/skal begynne. utvekslingsstudent kan du da bli uansett, det har ikke noe med hvilken linje du går på å gjøre..... kjenner flere som har gått andre linjer enn den tradisjonelle almenn, og de har vært/er utvekslingsstudenter....

hadde gått for helse og sosial hadde jeg vært deg, der har du også muligheten til å være ferdig utdannet etter 3 år på vgs. og det er jo en positiv ting, med almenn må du studere videre på noe, for å få deg noen utdanning.... og har du lyst til å ta videreutdanning, er det bare å ta ett påbygningsår for å få studiekompetanse, og da kan du studere alt du måtte ønske.....

tror nok hs ville vært det beste for deg, ut i fra hva du skriver...

lykke til;)

Annonse

Hei. Jeg har gått både allmenn (går ut ifra at studiespesialisering er et nytt begrep for denne linja) og helse- og sosial. Jeg startet på grunnkurs allmenn, men fant fort ut at det ikke var noe for meg. Jeg fullførte året da, men tok bare halvparten av fagene.

Neste høst begynte jeg på helse- og sosial, og jeg likte det i grunnen veldig godt! Synes fagene var kjempespennende og fikk bra karakterer. Jeg synes jeg lærte utrolig mye det året jeg gikk der, og også året etter da jeg valgte å gå barn og ungdom. Jeg tror at det er mange ting du lærer på disse linjene, som du ikke lærer på allmenn. Blant annet om kosthold, psykologi, førstehjelp og mange andre ting som du kan bruke også når du er ferdig med skolen.

Selv om jeg valgte disse linjene har jeg alltid tenkt at jeg skulle studere videre, og nå er jeg snart ferdig med et år med allmennfaglig påbygning. Jeg er veldig glad for at jeg valgte "to kjekke år, og ett kjipt" i stedet for "tre kjipe år", men ulike personer opplever ting forskjellig, og ønsker ulike ting.

Mitt råd til deg er å tenke gjennom hva som er viktigst for deg. Jeg kan godt forstå det med fransken, men bare du kan vite om dette er så viktig for deg at du kan tenke deg å studere det senere. Hvis du bare ønsker å lære deg fransk (ikke at det er bare-bare...:P), så er det jo andre muligheter for det (kurs o.l). Når det gjelder utveksling, så mener jeg å ha hørt at det finnes folkehøyskoler med utenlandsopphold. Det blir kanskje ikke helt det samme, men det er hvertfall et alternativ.

Jeg føler hvertfall at nå som jeg skal søke meg inn på videre utdanning, har jeg like mange muligheter som jeg ville hatt dersom jeg hadde fullført allmenn, kanskje til og med flere fordi jeg har interessert meg for fagene på HS og klart å få gode karakterer.

Dette ble veldig langt, men følte at jeg kjente meg litt igjen i det du skrev. Uansett hva du velger, lykke til!

Og håper det ordner seg slik at du kan bytte hvis du trenger det.

Tusen tusen takk for alle svar!! :) Mange lange og utfyllende svar jeg har fått fra dere! Det setter jeg stor pris på! :)

Så dere ville sett om det gikk ann å bytte over, og gjort det da?

Må tenke på det, men kan ikke tenke for mye, så snart må jeg bestemme meg..

Riga: Kan jeg spørre hva det var som gjorde at du har dårlig erfaring med å være utvekslingsstudent?

Gjest Riga+hippiesnulla & piratspira

Reiste med EF, og blei behandla som dritt...de hadde ikke undersøkt familiene jeg kom til nøye nok (kom til en rasistisk familie bl.a.), og tok familiens side når jeg klaga. De skjelte til og med ut moren min på telefon i Norge!

Og så ville de ikke ta noe ansvar etterpå, og forbrukerrådet kunne heller ikke hjelpe meg!:-/ Blei sendt hjem etter 2 måneder etter at den siste familien ikke ville ha meg fordi de hadde hørt fra noen andre at jeg ikke likte dem (noe som er falske rykter for jeg har mailer der jeg skriver at jeg er så glad for å endelig ha kommet til en grei familie)...EF gjorde ingenting for å ordne opp i ting,- de var bare enige om at det var jeg som var problemet.

Du må jo gå noe du liker å drive med hvis ikke klarer du ikke å fullføre. Blir jo litt dumt å velge studiespess bare fordi vennene dine går der og fordi du kan ha fransk.

Husk at dette er noe du kunn velger en gang, og at dette skal bli det du skal gjøre reten av livet ditt.

Jeg gikk helse og sosial og angrer ikke ett sekund på det valget, både fordi det er spennende og ineressant og fordi det er godt jobb muligheter etterpå. ( man havner ikke i kassa på kiwi når man er ferdig.)

Nye venner får du uansett hvor du går og slik vil det alltid være, noen venner har man for godt, mens andre kommer og går.

Veg noe du synes er spennende nå, så du slipper å begynne på noe nytt senere.

Skjønner at det er vanskelig å velge;) Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...