Gå til innhold

Hvordan vet jeg at brystet er tømt og hva gjør man med babyer som sovner ved brystet?

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 4 uker. Dette er kanskje et litt rart spørsmål, men jeg klarer ikke helt å forstå når puppen er tømt. Når jeg ammer suger han veldig i begynnelsen, slik at jeg hører melken strømme ut og jeg hører tydelig at han svelger. Etter nokså kort tid suger han "lydløst" og også litt svakere, og jeg blir da i tvil om han faktisk suger ut noe eller om han kun bruker puppen som kos/smokk, og at jeg egentlig burde avsluttet måltidet for ham.

Det er også veldig vanlig at han sovner ved brystet og antagelig avslutter måltidet på den måten uten å være mett. Spes om kvelden kan jeg sitte å amme omtrent konstant, kun avbrutt av hans korte sovepauser. : ) Er dette noe som endrer seg av seg selv når de blir eldre?

Noen gode tips og råd til en fersking?

Fortsetter under...

Gratulerer med liten prins =)

Jeg kan bare svare etter egen erfaring =) Det er først nå siste mnd (han er 7mnd) som lillegutt har tømt brystene skikkelig når han spiser. Det merker jeg ved at han svelger sjeldnere og begynner å stimulere utdrivningen igjen (som han gjør før melken kommer). Når jeg bytter bryst og han svelger unna igjen så er jeg helt sikker på at han tømte det første.

Det er veldig vanlig at disse små sovner når de spiser, særlig om kvelden når de er trøtte og slitne. Du kan prøve å gni han inni hendene, på øreflippen eller under føttene, det skal visst stimulere sugingen. Dette funket ikke så bra hos meg, så jeg måtte ta han opp og kanskje ta et par minutter på stellebordet før vi fortsatte ammingen. Jeg kunne også "nappe" litt i brystet så han kjente bevegelse i munnen, så våknet han til og sugde igjen, det er i grunn det mest som var mest effektivt her.

Ellers er det veldig vanlig at de spiser hyppig om kvelden. Da får de den fete melken som metter godt til natten.

Her inne er det mange gode ammehjelpere, så spør i vei =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...