Gå til innhold

Noen som skal ha keisersnitt??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg fikk også velge, og jeg har satt datoen. Får masse oppfølging pga forliggende morkake og tidligere blødninger. Morkaka ligger fortsatt helt nede ved mormunnen, men legen mente den ville flytte seg frem til fødselen. Han mener jeg skal tenke nøye og grundig og veie frem og tilbake ks/vanlig.. Hvis morkaka flytter seg kan jeg bare si fra så sletter de ks-datoen, men jeg synes det er utrolig trygt å ha den datoen. Jeg hadde en forferdelig fødsel forrige gang, derfor fikk jeg valget tidlig i dette svangerskapet.

Skal på ul igjen rett over påske, får da se om forholdene ligger til rette for vanlig fødsel. Hvis de gjør det må jeg i tenkeboksen, men er de det samme som før tar jeg ks 12 dager før termin.

=)

Jeg skal ha keisersnitt 2 mai, 11 dager før termin.

Jeg velger det selv pga. fødselangst etter 1 fødsel(som endte i hastesnitt)

Det har ikke vært noen lett avgjørelse, og jeg har måtte tenke nøye igjennom om jeg er villig til å ofre en "normal" fødsel. Men jeg tør rett og slett ikke risikere en fødsel til som var som nr.1. Så da blir det sånn. Jeg merket at det var det rette for meg når det kjennes ut som jeg mistet 20kg når det ble innvilget, og jeg har sovet myyye bedre etter at det ble bestemt. Nå er jeg mye roligere..

Jeg skal ha planlagt keisersnitt om 2 uker - 18 april. Litt over 2 uker før termin - 4 mai. Holder fremdeles til her inne på mai klubben selv om jeg vel hører til april-klubben. Har jo vært her så lenge...

Jeg hadde selv ønsket planlagt keisersnitt og var veldig spent på samtalen jeg skulle ha på ullevåll 15 mars. UL undersøkelsen viste at lillegutt ligger i sete og mest sannsynlig ikke vil flytte seg. Det var nok hovedgrunnen til at jeg fikk keisersnitt. Han ligger fremdeles i sette nå 2 uker før.

Jeg hadde hastekeisersnitt med nr 1. Dette på grunn av morkakeproblemer gjennom hele svangerskapet. Til slutt løsnet morkaken og sønnen min kom til verden 7 uker før tiden. Alt gikk kjempefint. Selv om det var hastekeisersnitt så var det en fin opplevelse.

Lykke til med det valget dere tar dere som ikke har bestemt dere enda!! :-)

Annonse

Heisann !

Jeg er gravid i uke 32 + 4, og har selvfølgelig begynt å tenke over fødsel vs keisersnitt. Etter søk på "medline" og "pupmed"( medisinske nett sider), har jeg funnet ut at det er MYE bedre for barnet å bli født vaginalt(vanlig). Ca 10 % av barn født med keisersnitt havner på nyfødtintensiv med pusteproblemer, og det er over dobbelt så mange som ved vanlig fødsel. Det var også en artikkel i Bristish Pediatric Journal( mars /april2007) hvor det stod at barn som er født med keisersnitt, har mye høyere risiko fpr å får "pneumothoraks"(punkterte lunger).

I tillegg har en australsk studie sammenlignet komplikasjoner hos mor( blodpropp/infeksjon...) ved keisersnitt ( 48 000 keisersnitt pga seteleie) vs 2 mill vanlig fødsler. De fant at det er 2.5 ganger større sjanse for komplikasjoner hos mor ved keisersnitt.......Så, hvis det ikke fins noen MEDISINSK grunn til keisersnitt, ville jeg valgt vanlig vaginal fødsel. Og det er også det jeg har bestemt meg for( det som er det beste for barnet).

Håper det ikke ble for mye informasjon...Lykke til !! : )

Jeg har muligens en medisinsk grunn til å ta ks (forliggende morkake), men uansett om den flytter seg eller ikke skal jeg ha ks! Hadde en forferdelig fødsel sist gang, og tanken på å føde igjen skremmer vettet av meg.. Ble ikke planlagt gravid, og tror ikke det er særlig bra for babyen min at jeg går rundt og bekymrer meg for dette hele tiden.. Skjelvinger og angst var det som kom når jeg tenkte på fødselen før jeg fikk ks-dato.. Tror ikke det er bra for jenta heller..

Gutten min som kom med hastesnitt hadde våte lunger,men det var pga han svelget fostervannet på tur ut fødselskanalen.. Han var så stressa at ingenting funka, og han måtte ut med en gang!!

Uansett hva andre sier (legen ga meg ks uten å krangle, men jeg må stadig forsvare mitt valg overfor andre) så er planlagt ks det beste for meg og mitt barn. Ja det kan være at hun har større sjanse for ditt og datt, men kanskje har hun ikke det! Gutten min har ikke vært plaget med noe som helst etter han kom..

Måtte bare få det ut.. Vet at under normale omstendigheter er det aller beste å føde vaginalt, og jeg skulle gjerne gjort det, men det er ikke det beste for oss (desverre)..

=)

Jeg skal ha keisersnitt. Det er satt til den 16 mai. Dette pga fødselsangst etter forrige svangerskap som endte i hastekeisersnitt. Den gangen var jeg også veldig skeptisk til å føde normalt, etter en ganske så traumatisk opplevelse, har jeg denne gangen vært sikker. Ønsker planlagt denne gangen. Tenker jo også som så... arret etter snittet er jo allerede der. Vet at det selvfølgelig er best å føde normalt, men tror også at min nattesøvn og psyke hadde vært veldig i ubalanse ellers. Det er nå planlagt og jeg har en dato og forholde meg til. Syntes det er ganske greit også. Lykke til hva enn du bestemmer deg for:)

Heisann !

Det var på ingen måte min intensjon å provosere, men å informere om de studier som jeg kjenner til. De viser at det er bedre for både mor og barn (hvis alt er normalt) å føde vaginalt. For min del har det vært lettere å ta beslutningen om å føde vaginalt etter å ha lest disse studiene.

Har respekt for andres avgjørelse om ks, i mange tilfeller er avgjørelsen om ks basert på tidligere erfaringer. Sannsynligheten for at det går bra er uansett veldig høy, heldigvis.

Lykke til !!! : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...