Gå til innhold

usikker på legekontroll

Gjest

Anbefalte innlegg

dette er første gang jeg er gravid, er 17 år og usikker på hvordan uke jeg er i, men har kommet fam til at jeg må være i uke 8 eller 9. Jeg bestilte time hos fastlegen min så snart jeg fant ut at jeg var blitt gravid. da jeg kom dit, fortalte jeg hvordan det lå an. Legen tok en graviditetstest og den var positiv. Så fortalte han meg at jeg ikke skulle tenke på noe enda, fordi det var så vanelig at unge kvinner spontanaborterte(?). han mente at jeg selv skulle ta kontakt med lege når jeg trode jeg var ca i uke 12 og da førsta var det vits i å ta prøver og gynekologisk undersøkelse osv. jeg prøvde å spørre om flere ting jeg lurte på, men han ville ikke svare på noe og sa at det var for tidlig å bynne å glede seg til å få barn, fordi det enda var så risikabelt. dette syntes jeg var veldig merkelig og tok kontakt med et jordmorsenter, som sa at han egentlig skulle ha tatt flere prøver av meg, men de ville heller ikke ta imot meg enda. hva skal jeg gjøre?

Fortsetter under...

Det skal ikkje være lett lengre nei! Nederst på sida her finner du termin kalkulator. Den vil regne ut når du har termin og hvilken uke du er i. Dette kan du og gjøre selv. Tel frå siste mens dag, uke for uke til du kjem fram til i dag. Har nettopp vore på første kontroll selv, 14 uker på veg. Legen tok ikkje mål av livmora eller lytta på hjertelyden til fosteret. Dette er ting eg var vant med frå mine tidligare svangerskap. Har vist kommet nye regler og retningslinjer, men eg er ikkje kjent med desse.

De gjør vanligvis ikke noe før en er ca 12 uker på vei.. Slik har det vært begge gangene for meg. Ingen vits i å ta prøver o.l. før en er kommet dit sies det, så da må du bare smøre deg med tålmodighet og vente til da (bare hvis en ønsker abort eller har komplikasjoner de tar inn før den tid).

Lykke til! =)

Det stemmer at man ikke skal graviditeten for sikker før det har gått 12 uker, da sjansen for abort den første tiden er stor. Men jeg synes allikevel ikke du bør avfeies av legen når du har spørsmål. Jeg synes du skulle ta kontakt med helsestasjonen for ungdom der du bor, for å få svar på de spørsmålene du måtte ha.

http://80.89.35.73/unghelse/linker/01_hsu/default.tpl finner du oversikt over disse. Tilbudet er gratis for ungdom mellom 13 og 23.

Lykke til!

• 3 måneder senere...

Hei! Jeg syntes dette hørtes merkelig ut. Legen skulle tatt hensyn til alderen din, gitt deg informasjon og støtte. Jeg er selv 5 og en hall uke på vei og var til legen i går. Der tok jeg en test som viste positiv. Han gratulerte meg og fortalte meg litt om hva jeg hadde i vente. Så fikk jeg en ny time den 22. august, for en del prøver, bl.a blodprøve, målinger.. osv.. Da er jeg 9 og en hall uke på vei.. Så jeg syntes det var rart du ikke fikk ny time fra legen din. Har du snakket med foreldrene dine?

Alt vil nok gå bra, stå på! :)

Klem fra meg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...