Gjest lykkelig tobarnsmamma Skrevet 3. april 2007 #1 Skrevet 3. april 2007 Har ei datter på 4 som er snill og grei, og veldig flink til å leke. Det hun ikke er flink til er å rydde opp etter leken. Når hun har bygget med lego i en time, er det over til dukkene, uten at legoen er ryddet opp. Etter en time med dukker er det over til å tegne uten å rydde opp dukkene, etc. Har jo sett "supernannyene" på tv'en, som innfører belønningssystem for barna. Hver gang barna gjør noe bra, blir det belønnet. Men belønningstavlene er jo så avansert at ikke jeg kan lage dem. Vil gjerne belønne min datter hver gang hun rydder etter seg, slik at hun til slutt kan bytte dette i en "premie". Noen som har laget noe slikt? Ideer til enkelt, men fasinerende system?
børdi Skrevet 3. april 2007 #2 Skrevet 3. april 2007 går faktisk på kurs i webster stratton metoden nå, og etter påske skal vi begynne på belønningssystem.. vi tenkte å lage et klistremerke system vi. Bare ha et ark på veggen, og kjøpe noen fine klistremerker, som vi skal gi hver gang hun gjør en bestemt handling når vi gir henne beskjed om det, uten tull. tenkte å begynne med 3 merker, så kan hun få bytte det i f, eks, en tur på mc donalds, et blad hun vil ha, eller bok, at vi kan lese en bok, gå på lekeplassen, på besøk, se en film osv... Ting som ikke koster så mye..:-) så kan vi avansere etterhvert, men tar en ønsket adferd av gangen, så hun ikke blir forvirret..:-) Spent på om det kommer til å fungere.. Lykke til til deg og..
Gjest lykkelig tobarnsmamma Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 vi prøver med klistremerker og ser om klistremerker er attraktivt nok til at det fungerer. Har kun tenkt bruke dette på rydding av leker, ellers synes jeg jo ting fungerer greit.
Aguin Skrevet 4. april 2007 #4 Skrevet 4. april 2007 Vi har laget noen ulike varianter. Gjerne i farget papir. Til jul hadde vi et juletre som skulle ha klistremerker på. Det var vel for tørr nattbleie, eller ikke tisset på seg i barnehagen. Andre ganger har vi klippet et hus eller en båt i farget papir og brukt denne som en slags kalender. Vi har ikke vært så veldig sinnrike med at merkene kunne byttes i noe større. Tror ikke datteren vår har vært klar for det enda. Mer interessert i det som skjer nå. Men det er noen måneder siden vi har hatt noe da. Ofte mest interessant den første uken. Nå er datteren vår snart 4, og er vel klar for belønningssystem for rydding hun også, Det skjer ikke automatisk iallefall
Andungen Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 Har en gutt på nesten 5 år. Han rydder rommet sitt så og si hver dag. Innimellom er det fullstendig kaos der. Da får han hjelp av pappaen. Ryddingen starter 17.50 og belønningen er naturligvis å få se på barnetv. Ingen rydding - ingen barnetv. Og det funker utrolig godt. Startet med det med nytt barnehageår i høst. Litt trøblete i begynnelsen, men bare vær konsekvent. Han gikk jo glipp av litt barnetv i begynnelsen. Nå går faktisk ryddingen som en lek. Barnetv er i vårt tilfelle belønning nok. Kan også nevne at vi prøvde med klistremerker i tidligere, både på rydding og i fobindelse med tissing på do og slikt. Nyhetens interesse daler fort... populært med det samme, og så dabber det av. For oss virker det bedre å lage tegninger selv på en plakat. På noen av rutene står det forskjellige ting (kinobesøk, lage vafler, gå i svømmehallen, dessert midt i uka, taco til middag, lese bok, gå på den store lekeplassen...) som i hovedsak er opplevelser vi allikevel ville ha gjort. Da er det om å gjøre å "tegne seg frem" til disse opplevelsene. Funker hver gang. For hvem vil vel gå glipp av vafler en torsdags ettermiddag? Verdt å prøve. Jeg er iallefall veldig fornøyd
yo mother-til 4 Skrevet 13. april 2007 #6 Skrevet 13. april 2007 Dette var interessant å lese om:-) Jeg kan godt forstå at et sånt system kan fungere, og kjenner noen som har benyttet det f.eks for å belønne barn som går på do, som rydder, som spiser maten sin o.s.v. Jeg har imidlertid et litt annet syn på akkurat dette med belønning. I vår familie praktiserer vi ikke belønning i form av goder for å gjøre normale ting som å spise, rydde, være grei mot andre. Synes egentlig det er noe man burde forvente og oppmuntre til uten å på en måte gjøre det til noe som må belønnes....da føler jeg at man kanskje gjør det til noe "ekstra", og resultatet blir kanskje at barnet gjør det for å få belønning og ikke fordi han/hun har skjønt betydningen av hvorfor man behøver å gjøre det. ...hvis du forstår hva jeg mener:-) Vil absolutt ikke kritisere på noen som helst måte. Det er interessant å lese om andres erfaring, og kan hende er det 1000 ganger bedre enn vår greie. Våre barn har som babyer vært veldig interesserte i å rydde, helt til i 2-3 års alderen en gang, da har de begynt å protestere. Jeg har pleid å sette meg ned og rydde sammen med dem, eller i hvert fall få dem startet....og forklart hvorfor vi må rydde. (vi er en stor familie, så det MÅ gjøres hver dag så vi ikke tråkker på og ødelegger leker, og dessuten er det så mye koseligere når det er ryddig....vi skal støvsuge, og da må jo lekene bort....alle må hjelpe hverandre, og det er jo du som har lekt....noe i den duren). Det blir fort en vane. Husker en spesiell gang jeg ble nødt til å fjerne nesten alle lekene, fordi det ikke ble ryddet. Da ble de flinke til å rydde da! Har aldri brydd meg med å kontrollere om de rydder i mellom lekingen, eller om de leker med dukker, lego, biler om hverandre, men alt skal ryddes før kveldsmat og barne-tv. Fortell om hvordan deres system fungerer da, hvis dere bestemmer dere for å prøve det.
mamma1980 Skrevet 15. april 2007 #7 Skrevet 15. april 2007 yo mothter-til 4 : Er helt enig med deg deter så sant. Jeg for min del har begynt med klistremerker og gir en liten ting til han når han oppnår 3 stk klistremerker. Men det du gjør med å si HVORFOR er det viktigste for barnet, noe jeg selv også gjør. Viktig å forklare dem hvorfor det er galt osv osv....Det blir da lettere for alle parter i familien og gjør at barnet ikke blir så frustrert og ilter. Grenser hjelper mot gfrustrasjon og ilterhet hos barnet. jeg likte det du skrev at du måtte nesten fjerne alle lekene hehe for jeg prøvde det faktisk. Han nektet å rydde (3 år gammel) på rommet sitt og da sa jeg noe i den duren du sa til dine barn og da han nektet fremdeles sa jeg :"greit, om du ikke rydder nå så tar jeg ut togbanen (noe han elsker), og da ryddet han og så fikk han massssse ros og da ble han glad. vet du hva han sa jeg gråt nesten "mamma glad i deg".... jeg ble så rørt... skulle tro han skjønte jeg brydde meg om han og ville lære ham noe...
Gjest Skrevet 29. mai 2007 #8 Skrevet 29. mai 2007 Til vår 4.åring, har brukt klistermerker en stund og når han har oppnådd et visst anntall, så har han fått noe lite han ønsker seg (delertil briotogbane f.eks) Men nå er han blitt opptatta av penger, og har oppdaget at ting koster mye eller lite,så vi har laget en liten sparebøsse, så nå får han småpenger (lønn) for ting han gjør. Det er kjempemotiverende, pluss at han lærer seg litt økonomi i tillegg. vel og merke hvis han oppfører seg dårlig,så mister han en penge, og bare påminnelen kan være nok til å få god oppførsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå