Gå til innhold

sjukemelding

Torill-83

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg ble sjukemeldt i uke 20. Legen på sjukehuset sa det var vanlig praksis hos dem. Jeg har to fra før og tvilllingene er enegget. Enegget er også ekstra risiko.

Det er en stor belastning for kroppen å få flere enn ett barn. I tillegg er det økt risiko for mye, blant annet for tidlig fødsel. Legen min sa rett ut at målet med sjukemelding er at barna skal være i magen lengst mulig.

Det er billigst for samfunnet og best for barna at de holder seg i magen lenge.

Nyt at du blir sjukemeldt tidlig! Det er ingen som takker deg hvis du blir for lenge i jobben din og sliter deg ut på det.

Hei!

Jeg er nå 27+2 med toeggede gutter og var på kontroll igjen i dag. Var innstilt på at de kom til å sykemelde meg nå fordi de har sagt at jeg ikke bør jobbe etter uke 28. Får imidlertid fortsette i 50% noen uker til da formen er bra og jeg ønsker dette selv. Dette bestemmer jeg helt selv og vil selvfølgelig høre på legene om de sier det er uforsvarlig, men så lenge de sier at alt er bra og jeg føler meg i form fortsetter jeg. Jeg har hverken behov eller ønske om å gå hjemme lengre enn jeg trenger. Jeg synes det er godt å komme på jobb og treffe andre. Hadde jeg vært hjemme hadde jeg nok ligget mye på sofaen og sett tv og sikkert snudd døgnet.

Jeg har snakket med 2 leger om dette (1 fødselslege og 1 gynekolog) og de sier at så lenge mor er i form og jobben ikke for krevende kan mor fortsette så lenge hun ønsker.

Lykke til!

trur det er forskjellig praksis og alt etter som. eg var sjukemledt første del av svangerskapet pga kvalme noe som varte til over uke 21.Deretterblei eg anbefalt å ta sykemelding videre pga det var to og en var usikker på om det er en ellet to egget. Tror at det med når de sykemelder og kommer litt ann på formen og hvilke jobb en har. Jeg prøvde med aktiv sykemleding når kvalmen stod på, men måttte bare gi opp, for det gikk ikke. Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge slik at en kan gå lengst mulig i jobb når en venter barn...

Annonse

jeg tok svangerskaps permisjon i uke 20. dersom du kan få det, er det å anbefale, da bruker man ikke opp sykemeldingsdagene som kan komme godt med etter fødselen hvis det skjer noe.

jeg får full lønn helt frem til 3 uker før termin, og går da over på barsel penger, selv om jeg bare hadde kontrakt frem til 30.03.

man kan få svangerskaps permisjon dersom grunnen til at man ikke kan jobbe er at man er gravid, og ikke at man er syk. jeg hadde tungt arbeid med 5 skift, så jeg fikk ikke lov av lege og jordmor å jobbe lengre.

det er ganske mange leger og jordmødre som ikke vet om dette, så du burde spørre om det

Her på siden - under "fra uke til uke" og uke 20 - så står det at venter man tvillinger blir man sykmeldt nå. Men legen min sjekket opp i en bok med "rettlingslinjer for gravide - og tvillinger", og der står det uke 28...

Så det er nok veldig individulet fra sykehus til sykehus, og fra lege til lege...

jeg skal på UL på ullevål til tirsdag, og lurer på hva de sier der!! (og ikke minst hvilke kjønn babiesene er!! :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...