Gå til innhold

Selvangivelse fra Norge? Skumle rykter??

pysjamas-fantomet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere,

Selv har jeg bodd og jobbet i England i ca 1 1/2ar. Jeg fikk nylig selvangivelsen i posten, litt forundret ma jeg jo tilfoye. Jeg snakket med ei venninne som ogsa bor her i landet, og hun spurte om jeg hadde tilrettelagt skatte-trekket mitt etter norske takster (!?).

Nei, svarte jeg, jeg blir trukket i skatt gjennom jobben min, og det er basert paa min engelske loenn og englesk skatte-trekk.. ikke den norske.. Hun sa "oi, da kan du sannsyneligvis vente deg en real bak-smell - for det fikk jeg!" Det viste seg da at det finnes noen lommelomske regler som forteller i duren at bor du i utlandet saa lignes du likevel til Norge - og maa skal bli trukket skatt etter norske takster de foerste aarene. Dette KAN da ikke stemme? Skatten her er mye mindre enn hjemme da mye av skatten kommer som regning (council tax) forhold til aa bli trukket direkte fra loenna.

Er det noen som har opplevd dette???

Takk for svar, hilsen panisk normann i England :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan fikk de vite hvor mye du tjente da? Hadde du sendt inn opplysninger eller har de faatt det direkte fra Inland Revenue?

Jeg bodde i England i en periode, men det var foer de fikk disse nye reglene (som kom for et eller to aar siden?). Da var det nok aa bo et helt aar utenlands og saa skattet man ikke til Norge saa vidt jeg husker. Men jeg har ogsaa hoert om de reglene du snakker om naa. Og at man maa betale mellomlegget. Men hoer med skattekontoret, evt skattekontoret for utenlandssaker som ligger i Rogaland. Lykke til, haaper det gaar bra. Utrolig forferdelig lov spoer du meg, og jeg tror at (selvfoelgelig som vanlig) Norge er det eneste landet som er saa streng naar det gjelder aa melde skatteflytting til utlandet. Men obs - kanskje personfradrag o.l er stoerre i Norge. Er ikke sikkert det endelige resultatet blir saa forferdelig som man frykter.

Skrevet

Hei, saa vidt jeg har skjoent det (ja jobber selv i utlandet og har nettopp gjort selvangivelsen), saa skal du fylle inn alt du har tjent, men det er en egen blanket som du kan legge ved, hvor du forteller at du har betalt skatt i landet du bor i..Dette maa saa klart dokumenteres, men tror ikke du maa betale skatt i Norge av det. Det eneste du evt naa skatte av i Norge er det som du evt har av formue i Norge.

Maa bare si til anonym, at jeg har ikke bodd i Norge siden 1999 men de insisterer fortsatt at jeg skatter til Norge, selvsagt av den loennen jeg da fikk av norsk arbeidsgiver..Men naa har jeg en annen arbeidsgiver og maa fortsatt skatte til Norge, men som sagt, man kan bruke den blanketten hvor man fyller inn de detaljene om hva som er tjent i utlandet og hvor mye skatt man har betalt. samt man kan legge ved forklaring til dette i punkt 5.0 i selvangivelsen..

Haaper dette hjalp..

Skrevet

hva er det dere egentlig sier........??????

At hvis du jobber i utlandet med utenlandsk arbeidsgiver, saa maa dere allikevel betale skatt til norge??

Hvorfor i h...skal dere det?

Jeg bor i utlandet, men er hjemmevaerende med(snart 2) unger.

Skrevet

Saa fremt du ikke er skattemessig utflytta saa skal du egentlig det ja..Men det er jo her denne andre blanketten kommer inn, hvor du kan be om fritak fra norsk skatt saa fremt du kan bevise at du betaler skatt i det landet du bor.. Noen land er visst lettere aa ordne med enn andre da Norge har skatteavtaler med noen land.. Faar vel se hvordan det gaar naar jeg faar igjen oppgjoeret...

Skrevet

Man maa nesten lese skattelovene om dobbel beskatning. Dersom man regnes som skattemessig utflyttet (og naa gjelder disse nye reglene som jeg ikke er helt inne paa) saa skatter man ikke til Norge. Fra foer av gjaldt vel ett-aars regelen, samt man maatte ikke ha bolig i Norge etc.

Faktisk staar det mye bra om dette paa foelgende link. Slik jeg leser det, gjelder det at dersom man mener seg bosatt i et annet land (ut i fra jobb, bolig o.l) saa skatter man kun til dette landet. Men hvert land tar sin egen vurdering og saa maa man kanskje krangle paa det.

Det finnes mange skatteraadgivningstjenester som kan hjelpe deg. Inland Revenue KAN faktisk ogsaa vaere behjelpelige - det kommer ann paa hvor du ringer og hvem du moeter paa.

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=10408&epslanguage=NO

• 10 måneder senere...
Skrevet

hei.

det er en utrolig vanskelig å sette seg inn i den norske skattesystemet. Det er en haug med regeler du skal sette deg inn i. JEg fikk en kjempebaksmell i fjor. det viste seg at jeg hadde blitt regnet til å skulle betale trygd i både norge og danmark for ett helt år. Det var helt sinnsykt. JEg startet med å klage i mai 2007. JEg er enda ikke ferdigbehandlet og måtte betale baksmellen. Grunnen til at dette har skjedd kommer nok av at jeg ikke har vært skattemessig utflyttet av norge. ( du må maks oppholde deg i ett visst antal uker i året i norge hvis du skal unngå å skatte til norge. ) spørsmålet er jo om du har bodd hele året i England eller om du jobbet den første delen av året i norge. Ligningskontoret kan gi deg svar på det .

Skrevet

De prøvde seg på dette hos meg også.

Jeg oppgav ikke lønnen min her i Tyskland og har sluttet å melde flytting til folkeregisteret så de har ikke adressen min lengre.

Da jeg jobbet skattet jeg her i Tyskland, jeg gadd ikke å bruke tid og krefter på å oppgi hva jeg tjente for å eventuellt å få dobbel beskatning.

Det var ei helelr noen mulighet for skattetetaten å finne ut noe, de får ikke innhente opplysninger fra tyske skattemyndigheter såvidt jeg skjønte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...