Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha samtale med Storl 30. april og sitter nå og fyller ut skjemaet. Under fertilitetsutredning hos gynekolog står det: FSH 3.cyklusdag (max 12 og Progesteron 1 uke etter eggløsning (min 25). Hva er dette? Er det noe alle må ta eller bare dersom gynekologen ser noen uregelmessigheter på den innvendige ultralyden? Jeg har tatt innvendig ultralyd, hvor alt så fint ut, og diverse blodprøver som jeg ikke har fått svar på ennå.

Fortsetter under...

Kan ikke huske at jeg hadde noen sånne spm på mitt skjema for 1 år siden. Men kanskje de var der og at jeg bare ikke svarte på dem....

Høres ut som det bare er aktuelt for de som faktisk holder på med utredning eller har vært gjennom utredning. I utgangspunktet går man vel ut fra at man er frisk og fertil, og starter ikke utredning før man evt har gjort en del forsøk uten å bli gravid....eller...?

Hei, både FSH og Progesteron er hormonblodprøver du bør ha svar på før journalsamtalen. Det er noe alle tar, uansett om alle andre prøver er fine.

FSH skal du ta på syklusdag 3, og verdien (prøvesvaret) skal være maksimalt 12.

Progesteron skal du ta en uke etter eggløsning, og den verdien skal være minimum 25. (Men fordi det er vanskelig å vite akkurat når man har eggløsning er det ingen krise om prøvesvaret blir noe lavere.

Men du, spør legen din, de skal ha greie på dette. Jeg tok med mitt Storkskjema til min fastlege, og fikk masse hjelp:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...