Gå til innhold

Kortere livmorhals (også på 3. trisemester)

Anbefalte innlegg

Hei!

Pga for tidlig fødsel sist blir jeg oppfølgt av sykehuset hver 14. dag denne gang. Er 32 uker på vei, og på fredag fikk jeg beskjed om at livmorhalsen var en cm kortere enn ved forrige måling. Livmorhalsen hadde visstnok også litt traktform innenfra. Er det noen som kan fortelle meg hva dette betyr. Livmorhalsen er fremdeles innenfor normalområdet (3,5 cm), men betyr det at den er forkortet en cm side sist at det er et tegn på modning, og betyr det at jeg kan forvente meg for tidlig fødsel nok en gang?

lykkelig_gift

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

hei hei!

Er ikke noe ekspert på området, men har funnet ut litt av hvert de siste dagene..

At livmorhalsen har traktform innenfra, betyr at den har begynt å "åpne" seg innenfra, den ser altså ut som en trakt.. om du skjønner? Har det likens selv, og så bilde av den hvordan den ser ut på ul.

3,5 cm er jo innenfor normalområdet, men de ser vel på at den har krympet siden sist gang, og regner kasnkje med at den vil fortsette å krympe..? Siden du har hatt prematur før..

Jeg har 2.1 cm nå, men får inntrykk av at det ikke er så veldig fare på ferde enda, så du ligger jo godt an med 3.4, tror jeg!

Nå kan jeg ikke si 100% sikkert det jeg har skrevet, men har hørt det fra jordmødre de siste dagene, men kan vel varierer veldig fra person til person, og tilfelle til tilfelle!

Uansett: lykke til masse, krysser fingrene for deg :)

Tusen takk for opplysende svar. Er i dag kommet til uke 34 + 4, og er med det kommet syv uker lengre enn sist. Føler det har vært et langt svangerskap. (Dette trodde jeg aldri at jeg skulle si, men når en har vært sykmeldt fra uke 20, med streng beskjed om å ta det med ro, og en forventer for tidlig fødsel, så blir det vel slik.)

Har lest om deg på de andre trådene, og vil bare ønske deg masse lykke til!! Hver dag som går teller positivt for barnet i magen. (Men det vet du vel?!=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...