Gå til innhold

Nicco!!

trollet66

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg var hos jordmor denne uken, og hun sier at det ikke er noe vits i å måle ferritin under graviditet. Det husker jeg fra sist, men da startet jeg på 24, nå hadde jeg 10(også før jeg ble gravid). Jeg skal likevel ta blodprøver neste uke, så får lege og jordmor krangle seg imellom. Jeg skal også sjekke B12 igjen neste uke. Jeg har imidlertid blitt forferdelig trøtt igjen, slik jeg var helt i starten. Sovner rett og slett over alt, vet ikke om det har noen sammenheng.....

Takk for tipset uansett, skal ta det med meg når jeg hører fra legen igjen. Skal egentlig ikke til legen før 30.april.

Hm, da tror jeg de lærde strides......

De holder jo øye med ferritin nivået for at man skal ha noe å gå på i forbindelses med fødsel etc.

Hvis du er så trøtt og sovner for et godt ord, så burde det jo absolutt holdes øye med.

Selv er jeg i gang med å spise masse jernholdig mat, mye av det synes jeg lite om..... leverpostei , brunost, rødbeter advokado etc.

ER ganke pigg og i fin form på dagen, ,men sovner som en dupp hvis jeg sitter ned etter et måltid ;)

Men at du sovner og er trøtt hele tiden, kan jo komme av at det er våren og du får underskudd på melantoninnivået på vinteren, for lite naturlig lys, og nå er det plutselig mye lys. igjen.

Appelsiner, gulerot og kålrot retter opp i vitaminbalansen også B12, og så får du prøve deg på naturlig jern i mat som brokkoli,agurk, blåbær og bringebær ARONIA i juice fks og AVOCADO.

Disse + juicene fr acoop er fulle av vitaminer og er sammensatt slik at kroppen kan ta opp maksimalt av alle vitaminene der.

Husk å ikke spise/drikke noe med melk i 2 timer før og etter at du får i deg jernrik mat eller tilskudd, melk hemmer jeropptak, vitaminc og d hjelper.

Er du trpøtt så sov, prøv også å drikke mye.

Det er mange som blir ekstra trøtte på denne tiden av året med mye nytt lys og sol, så det trenger ikke ha sdammenheng med graviditet.

lykke til og god påske

Det er tydelig at lege og jordmor ikke er enige. Jeg har høy HB, noe som ikke utelukker jernmangel, men jeg tror det skyldes dehydrering. Jeg tar imot gode matråd med takk, problemet er bare at jeg sliter med kvalme. Ikke sånn vanlig kvalme, men smak og lukt er totalt forandret, og selv om jeg vil, så klarer jeg ikke å få i meg det jeg vet jeg bør. Prøver, men brekker meg og kaster opp. Melk og kaffe drikker jeg ikke, og noen sier du heller ikke skal drikke juice pga svangerskapsdiabetes, så ikke vet jeg. Tar nå tran og juice om morgenen, og før også jern da. Det er heller ikke så lett å bare sove når jeg trenger det, har jo 5 unger og mannen min jobber jo. Jeg var ikke klar over at det kunne ha med lyset å gjøre, på ungene virker det desverre motsatt.

Jeg spiser mye appelsiner, tomat, peanøttsmør og blåbær+salatblanding. Gulrot og kålrot pleier vi alltid å ha stående fremme i en bolle med vann, ungene spiser da nesten hele tiden. Spiser også kiwi, mye c-vitaminer. Om sommeren dyrker vi brokkoli selv, og grønne grønnsaker skal jo være veldig bra, men det har vi ikke selv nå.

Takker for innspill, får nok ta en prat med lege igjen....

Annonse

pluss juicen fra coop inneholder lite sukker.

Den blå har mye jern bla fra aronia.

Aronia og blåbær er naturligf rike på jern bla og inneholder ikke sukker.

Juice som er fra søt frukt inneholder mere sukker naturlig, og noen rene juicer er tilsatt sukker fordi bærene og frukten brukt ikke er så søte.

Man skal holde seg helt unna nektar og slike tilsatt suukker de har liksom ikke noe nytteverdi, men er greit isteden for brus eller saft liksom.

Det er alltid vanskelig når man er kval og /eller smaks og luktesans forandres..

Har jobbet mye med mat og ernæring ofg diettmat så jeg har litt erfaring:)

Spiser ikke gluten og melkemat selv nemlig.

Har du lyst på oppskrifter av noe med dine ingredienser som du greier å spise så bare spør.

Bare gi et hint om hva du greier å spise og hav du ikke orker for tiden, så skal jeg nok finne noe.

Før jul greide jeg nesten ikke spise noenting, og reddet meg med å lage fruktsmoothies av ren juice og disse frosne frukt og bærblandingene, det er godt og mnavet akkurat hva man får i seg.

Men nå spiser jeg mye frukt og grøllnt også da...

klem

Hei igjen ma-i,

Du er virkelig en engel hvis du kunne tipse meg om noe som faktisk er godt....føler nå jeg spiser bare fordi ungene gjør det. Jeg klarer stort sett å spise det som ikke smaker(eller lukter) søtt. Litt syrlig, type kiwi er godt. Appelsin, noen epler, blåbær(selvplukka) og tyttebær faktisk. Uff, høres helt sykt ut. Jeg er til vanlig altetende, ikke kresen på noe, mye ute og reiser og smaker på alt, men nå.....til og med vannet i springen smaker ikke som før, må gå på badet for å få riktige smaken.

Lurer litt på forholdet ditt til melk. Jeg har levd mange år uten melkeprodukter, og det gikk helt fint, helt til jeg fikk unger. Det blir jo av mange likestilt med barnemishandling å ikke gi ungene melk(ikke morsmelk, da). Jeg har "kranglet" mye med både helsestasjon og barnehage om det, lagt frem internasjonale studier og undersøkelser, men de gir seg ikke. Jeg er ikke helt fanatisk, nekter ikke ungene is og yoghurt, men de får veldig lite ren melk, bare når de ber om det..Jeg har selv hatt store problemer med magen i forhold til melk, og to av ungene har også vært mye plaget. Tok seg opp når de begynte i barnehage, fordi barnehagen ikke respekterte mitt valg, og ga dem melk. Begrunnelsen var at hvis mine unger ikke skulle ha melk, så ville ingen andre ha det heller. Det var jo ikke mitt problem.

Det samme gjelder jo når de skal begynne med grøt, og du vil lage grøten selv, eller middagen selv, og ikke bruke glass. Har alltid laget alt selv, men mange som er skeptiske da. Helsestasjon har vært skeptiske fordi de ikke vet hva ungen får i seg.....( i det hele tatt, gjør som alle andre, så får du fred.....) Dette gjelder alt fra mat, amming(er greit, men ikke for lenge....) tøybleier og for all del alt som finnes av kremer og utstyr til de små. Sklei litt ut på slutten her, men jeg tror vi tenker litt likt om en del ting, og siden jeg har 5 fra før, så har jeg faktisk litt erfaring i møte med helsestasjon og barnehage. Men for all del, det trenger ikke å være slik alle steder. Men tror nok du må være forbredt på å forsvare dine argumenter til en viss grad....

På forhånd takk for gode ideer og innspill.

Jeg hadde forferdelige forstoppelse fra jeg var født, ble bedre da mormor gav meg kokekaffe med teskje fra 3 ukers alderen, siden det har jeg alltid drukket kaffe.

Fikk morsmelkerstatning fra uke 2 for mamma hadde ikke melk etter råmelken da.

Hadde i tillegg forferdelige hodesmerter helt fra jeg var liten, migrene flere ganger i måneden helt til jeg kuttet alt med melk i for 5 år siden, sammen med sønnen min som da fikk diett.

Og man sier at det vanlige er å få diare av melk om man ikke tåler det, men det er faktisk flere som får forstoppelse av melk.

Ren hel melk rett fra kua/tanken er litt bedre for meg, om vinteren kanjeg da faktisk spise litt kalvedans fks. og litt geitost. men ikke om sommeren da det kjræsjer med pollenallergien min.

Pollenallergi kan gi kryssreakjsjoner med både melk og gluten, ble jo mye bedre av pollenallergien etter at jeg kuttet melk og gluten fra kosten også.

Nå har jeg lest ernæring og kosdthold i tillegg til at jeg har gått på landbrukskole, og da lærer man også en del om mat og næringsverdier . Har dessuten gått flere kurs i regi av Astma og allergi forbundet, og ernæringskurs gjennom jobbing med mat i mange år.

Derfor har jeg endel kunnskap og har nok belært en del leger og helsearbeidere med fakta de ikke kan bestride.

Det hjelper jo endel da:)

Fruktsmoothie er lett å lage.

Du kan fryse frukten selbv, i biter.

EEller kjøp ferdig frosne frukt og bærblandinger.

Grønn og gule meloner

Appelsiner, Grapefrukt, Kiwi,

Epler , plommer, papaya, mango (fersk mano er ikke søt)

Blåbær, Bringebær, Tyttebær, Stikkelsbær, Multer, Aronia, Krekling

Om du greier å spise kokosmelk, så er det sundt fett og gir en frisk smak som ikke er søt, kjøp den fettrike.

Du kan bruke alle typer juice du liker.

Jeg foretrekker Blå Pluss coop, den er med blåbær og ikke søt. Og ren eplejuice.

I en blender ha i en kopp bær frosne

en kopp frukt frosne

1/2 fersk banan , gjerne litt grønn de er ikke søte

spe med juice til ønsket konsistens, evnt 1/2 kopp kokosmelk i tillegg.

Dette blir en god porsjon til 2 stk, du kan fryse det igjen og mose opp med gaffel neste gang om det blir igjen.

Kan spises med skje eller ha i mere juice og drikk gjennom tykke sugerør.

Når det er kaldt så blir det mindre søtsmak også.

Skal du lage til alle så kan du ha i litt søt saft eller syltetøy i det som barna skal ha.

Til frokost og slikt er det bedre med knekkebrød eller riskaker enn brød, da brød gjerne smaker søtt pga gjøren.

Spis salt pålegg som salami, kaviar, ellerr rett og slett epleskiver på.

Akurk og tomatskiver med litt persille på.

Kylling og kalkunpålegg med litt appelsin eller kiwi skiver fks.

Lag deg grøt av hirse, den er ikke søt som havrregryn.

Lag gjerne tykke vaffler eller pannekaker og spis med skinke, kyllingkjøtt, tomat, agurk og annet du liker.

Du kan bruke Jyttemel fks det er basert på bokhvete og er smaksrikt, eller rug og byggmel for å få det grovere.

bruk et ekstra egg, ha i 11 ts salt og litt natron og bakepulver, bruk rismelk eller bare vann.

Stek på middelsvarm panne, når det bobler opp snu, og stek andre siden av tykke asjettstore pannekaker. Lag en litt tykk vaffelrøre .

Denne er ikke søt og kan brukes som middag, god til supper og lapskaus også. god med salt pølse til, og friske grønnsaker.

A la amerikanske pannekaker.

De som liker det kan bruke EKTE lønnesirup på eller syltetøy.

Du kan også blande inn skinkestrimler,stekt løk eller bacon i røra før du steker. Variasjonene er mange :)

Håper du fikk noen ideer til noe du har lyst på å spise nå.

Tusen takk ma-i, her fikk jeg virkelig mange gode ideer. Nå er alle butikker stengt, men får ta meg en tur over påske. Nesten så jeg ble sulten, og det er lenge mellom hver gang med meg. Når du liksom ikke har lyst på noe, så går du liksom ikke rundt i butikken og kikker og ser om du får noen ideer. Jeg har spist en del riskaker, og også kalkunpålegg. Tomat med litt krydder på er også greit, og egg fra våre hjemmegående høns. Har bare 4 nå, men det holder til vårt bruk. Jeg pleier også å bake brød selv, og nå når alt lukter og spesielt stekt mat, så er det godt med brød, så lenge du lager det, da lukter jeg ingenting. Ellers kan det være en prøvelse og få laget mat til ungene. Mannen min stiller opp stort sett, men når jeg MÅ så blir det gjerne ting som lager seg selv i steikeovn, veldig ulikt meg med poser og ferdigmat.

Litt artig det du sier om melk og forstoppelse, for det er også min erfaring. Mine to eldste sleit veldig med det. Eldstemann fikk melk i barnehagen selv om vi hadde sagt at han ikke skulle ha det. Og jeg fattet ikke mistanke før jeg så et mønster. Han var i barnehagen to dager på rad, og to dager seinere fikk han alltid forstoppelse. Det var så ille at han blødde og måtte få klyster.....Når jeg da mistenkte barnehagen, så måtte de jo innrømme at de ga han melk...jeg ble rasende. På helsestasjon sa de at det måtte være en annen grunn, for det var vanlig å få diare og ikke forstoppelse. Men det samme gjenntok seg med nr.2. Og så er det selvfølgelig forskjell på å ta en youghurt en helg, eller to skiver kvitost, enn å drikke 2 dl. melk til hvert måltid.

Takker SÅ mye for gode ideer, skal gi deg tilbakemelding når jeg får prøvd det ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...