Graco Skrevet 2. april 2007 #1 Skrevet 2. april 2007 I Dagsavisen i dag er det en artikkel om adopsjonsforholdene for lesbiske. http://www.dagsavisen.no/innenriks/article2689351.ece Dere som alt er mødre, hvordan har dere gjort det i ukene der fødselen kan skje, i og med at mor2 ikke har noen krav på fri under fødsel og dagene etter mener jeg? Har dere tatt ut ferie eller er det mulig å søke om velferdsperm for henne? Skel snuse på NAV sine sider når det nærmer seg mer men, vil gjerne ha noen innspill fra dere som alt har vært igjennom denne tiden...
Regnbuemor til 2 Skrevet 2. april 2007 #2 Skrevet 2. april 2007 Hei, hei. Nå svarer jeg uten å ha lest den artikkelen, bare så det er sagt! Da vi fikk lillejenta, jobbet kona på et sted der hun fikk 14 dager fri med betalt. Det var vanlig praksis for de i sammenheng med fødsel, og de skilte ikke på hetro/homo. Denne gangen er jeg veldig spent og usikker. Jeg har termin 06.06, og madammen har eksamen 08.06!!!!!!!!!!!!!!!!!! Men i og med at hun nå er student er vi litt mer fleksible da, med unntak av denne ene meget viktige datoen. Håper du finner ut av det da. Ting ordner seg for snille jenter, har jeg hørt her inne før, så da gjør det nok det da:)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2007 #3 Skrevet 3. april 2007 Lurer på det samme selv, om er mulig med velferdsperm eller noe sånt, min samboer har en veldig hyggelig sjef, men, han er selvstendig næringsdrivende så hun får ikke en eneste dag fri fra han når tiden er inne. Hun sparer så mange feriedager hun kan nå rett og slett sånn at hun kan være hjemme med oss etter fødselen.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2007 #4 Skrevet 3. april 2007 Hei, Arbeidsmiljøloven gir medmor rett til 14 dager fri i forbindelse med fødsel! Men det avhenger av avtaler og overenskomster hvorvidt hun vil få lønn i de 14 dager. Jobber hun i staten får hun lønn. I kommunesektoren er det mer usikkert, men jeg har hørt om mange som har fått det. I privatsektor er det helt avhengig av den gjeldene overenskomst eller arbeidsgiversvelvilje. Men rett til fri har man uansett!
Graco Skrevet 3. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 3. april 2007 Hei siste anonym, men gjelder dette da? Er man medmor før adopsjon er gjennomført?
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #6 Skrevet 4. april 2007 Hei, arbeidsmiljølovens paragraf 12 3 led gir far rett til 14 dagers fri i forbindelse med fødsel, men 4 eller 5 ledd - jeg husker ikke helt sier at denne retten kan overføres til en annen såfremt far ikke tar ut denne. Siden far i denne sammenhengen er ukjent kommer dette ledd til anvendelse (opgså før adopsjonen er gjennomført) for her kunne det i prinsippet være snakk om en venninde, en bestemor eller hvem som helst som bidrar til omsorgen av mor og barn i perioden. Så ja, rette til fri og derav følgende rett til lønn etter avtale eller overenskomst gjelder før adopsjonen er gått igjennom. Hvis dere trenger mer informasjon er jeg sikker på at LLHs jurist Annet Tandberg kan hjelpe. Bare ring LLH eller fagforening som også kan dette regelverk veldig godt. De hjalp meg i sin tid.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2007 #7 Skrevet 4. april 2007 Se også evt på siden til partnerbarnforeningen. Der tror jeg også det står en del om dette. www.partnerbarn.no
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå